בתשובה לשוטה הכפר הגלובלי, 30/11/06 13:26
אלהים מת, מרקס מת וגם אני לא מרגיש כל כך טוב 422382
לדעתי, הסתירה כביכול בסיפור הסוכנים נובעת מסתירה שקיימת בתוך השאלה שאתה שואל את האדם שבחר באופן חופשי. אתה בעצם, בתוך שאלתך אומר לו שאין רצון חופשי ודוחק בו לחפש משהו אחר, ואז מאלץ אותו לבחור מלים אחרות לאותו דבר.
זאת סתירה בשפה, ואינה סתירה מהותית.
אבל נניח לכך. מה בעצם אתה אומר ? אתה אומר שאין דרך שלישית, ואני מוכן להסכים עם כך משום שגם אני איני מאמין ברוחות ושדים וכן מאמין שגם החיים, שהרצון החופשי הוא חלק מהם, נשענים על מרכיבים מהטבע וכפופים לחוקי טבע. אבל הם מורכבים בצורה מופלאה שהיא סתומה ומוסתרת מאתנו.
ואם אין דרך שלישית, מה יש כן ? אקראיות ? אני מאמין שגם אתה מאמין שאין אנו בוחרים בדרך אקראית.
ואז מה שאתה משאיר לנו הוא: "באופן דטרמיניסטי ע"פ אלגוריתם קבוע". למה אתה מכניס את המילה "דטרמיניסטי" ? אולי לא כל התופעות הטבעיות הן דטרמיניסיות (מה זה אולי. אחת כבר נמצאה). אולי הבחירה נשענת לא רק על היסטוריה אלא על משהו שהתהווה באמצעות מנגנונים טבעיים שאין אנו מכירים, ברגע ההחלטה ?
אלהים מת, מרקס מת וגם אני לא מרגיש כל כך טוב 422398
כל זה טוב ויפה (אם לא אתקטנן איתך על כל מיני עניינים שוליים שאינם חשובים כרגע), רק שאינני רואה את הקשר לעניין הרצון ה*חופשי*. אם הבחירה נובעת בהכרח מ"משהו שהתהווה באמצעות מנגנונים טבעיים" כלשהם, איפה החופש של הבוחר?
אלהים מת, מרקס מת וגם אני לא מרגיש כל כך טוב 422404
הבוחר עצמו הוא ישות טבעית, והבחירה החופשית היא סוג של מנגנון שהוא חלק ממנו.
אלהים מת, מרקס מת וגם אני לא מרגיש כל כך טוב 422434
אם ''סוג של מנגנון'' הוא בעיניך תשובה מספקת לשאלה איך בוחרים משהו באופן חופשי, אין לי מה להגיד.
אלהים מת, מרקס מת וגם אני לא מרגיש כל כך טוב 422440
אין בי שום יומרה להבין איך כל הדברים שאנו איך שהוא מכירים מלימודי הפיסיקה והכימיה יוצרים את הדבר המופלא שנקרא חיים.
ובתחומים שאין לנו בינתיים שום ידע, איני מנסה גם להוכיח כל מיני דברים.
אלהים מת, מרקס מת וגם אני לא מרגיש כל כך טוב 422442
מצוין.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים