|
||||
|
||||
למדתי תורה וגם דברים אחרים. נהוג מאד לקרוא לכל מערכת ההלכה היהודית-דעת תורה. בוא נעזוב רגע את כל התורה שבע"פ והגמרא. נתייחס רק לתורה. מדוע אינך מקבל כלשונם את דיני השמיטה? |
|
||||
|
||||
דבריך הם לי חידה. מה עניין שמיטה בהר סיני? איפה כתוב בתורה שהמדינה (או המלך) צריכה לכפות על אנשים לשמור שמיטה? |
|
||||
|
||||
מי מדבר על מדינה? אני מדבר עליך ושואל אותך. חוץ מזה מדינה המתנהלת על פי דיני התורה צריכה לשמור עליהם, לא? כל זה היה כתגובה לאמירה שלך שבתורה הוגדרה חירות הקניין (אל תביא לי דיונים מהגמרה- בתורה עסקינן). תסביר לי את הקשר בין דיני שמיטה מהתורה לחירות הקניין. |
|
||||
|
||||
איך מצוות השמיטה פוגעת בזכות הקניין? זכותו של אדם על רכושו והתורה אוסרת עליו לעשות בו שימושים מסויימים. היא לא לוקחת ממנו את רכושו ומעביר אותה למישהו אחר. |
|
||||
|
||||
בשנת שמיטה השדה הוא הפקר, לא? כל אחד יכול להיכנס לרכושך ולקחת את היבול. |
|
||||
|
||||
בשנת השמיטה, אתה מצווה להפקיר את התוצרת החקלאית הגדלה בשדה שלא כתוצאה מעבודתך. באותה מידה, יש מצוות רבות אחרות הפוגעות בזכות הקניין, למשל האיסור לאכול את הבשר הטריפה שלך האיסור להעביד אנשים אחרים ובהמות בשבת ועוד. מכאן ועד חלוקה מחדש של רכוש הדרך רחוקה כרחוק מזרח ממערב. |
|
||||
|
||||
אם חייבים לך משהו האם המשהו הוא קניינך? מדוע את צריך לשמוט את החוב-הקניין בשנת היובל? |
|
||||
|
||||
שמיטת כספים מטילה על האדם חובה שלא לנגוש את החייב שאיננו יכול לשלם את חובו. דבר זה דומה להרבה מצוות של עזרה לעניים אשר מעולם לא הכחשתי שמוטלות על האדם וגם על החברה כאשר היחידים אינם דואגים לכך מספיק. שמיטת הכספים דומה לפשיטת רגל שנועדה לתת לאדם להשתקם. מכאן ועד צמצום פערים הדרך רחוקה. |
|
||||
|
||||
היכן כאן קדושת הקניין שנבראה במקרא? אפשר לעזור חעניים בגמ"ח אבל שמיטת חובות? אדם היה חייב לאחר ומישכן את שדהו; בשנת השמיטה המשכון מבוטל. מה זה? קומוניסטים? |
|
||||
|
||||
גם רבי עקיבא היה עם הארץ. כל העם הארץ יהיו אל התרומה הזאת. |
|
||||
|
||||
לאט לך. לא כל רועה צאן היה עם הארץ. חוץ מזה עניין רעיית הצאן הוא לא לגמרי בטוח. |
|
||||
|
||||
אצל הרמב''ם, בהלכות מלך משיח. זה אחד מהדברים שהוא צריך לעשות. |
|
||||
|
||||
אז באמת אולי זה רק כשיהיה מלך המשיח ולא כל "סתם" מלך (שלטון מדיני)? |
|
||||
|
||||
יודעים שהמלך היה *ה*מלך *ה*משיח, רק אם הספיק לעשות (בטרם מת. למות על צלב כי אלוהים מוגבל משהו ולא מסוגל לסלוח לאנשים על חטא שחטאו אבותיהם 4,000 שנה לפני כן וכבר נענשו עליו, זה לא חלק מרשימת המטלות של משיח) את מה שמשיח צריך לעשות. מדינה ריבונית הלכתית היא אחת מהן. זו כמובן אמורה להיות שאיפה של כל מלך. אם עשה את כל הרשום מטה, הוא אכן משיח. " ואם יעמוד מלך מבית דויד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדויד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בידקה וילחם מלחמות ה"' כולל בתוכו אכיפת שמיטה. איך מגיעים בין מדינת הלכה ל"כל העולם כולו עובד את ה' ביחד", זו שאלה טובה, ואני משערת שרוב המלכים המשיחים-כמעט יפלו בנקודה הזו. תגובה 307831 |
|
||||
|
||||
ה''יכוף'' שם מובנו יעודד וימריץ ולא כפייה כפי שאת מבינה אותו. זה נובע בפשטות מכך שלמלך כלל אין סמכות לכפות דברים אלו. כלומר מלך שיעסוק בכפיית שמירת שמיטה אינו יכול להיות המשיח מכיון שהוא אינו עוסק במצוות כדוד אביו. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |