בתשובה לניצה, 30/10/06 0:37
מאמר יפה מאוד 417382
את מציגה את הדברים באופן מאוזן לכאורה אבל רק לכאורה.
א. הליבראליזם אינו אתאיסטי. ארה"ב שבמישטר שלה הדת מופרדת מהמדינה כתוב על הדולר כמדומני IN GOD WE TRUST וחלק לא מבוטל מהאוכלוסיה הוא דתי.
ב. הליבראליזם וכל התפיסות שאינן קשורות לדתות המסורתיות, נבנו בגלל שהדת הפסיקה להיות רלוונטית להרבה אנשים. מערכות הדת התנוונו והפכו למוקדי שמרנות ואפילו ריאקציה.
מה שקרה הוא שבגלל משבר בליברליזם אנשים מרגישים שהם חיים במים עכורים. הדתות והרבה מכתות הרוחניות מנצלות את המצב ודגות במים עכורים.
417394
א. נו כן, בארה"ב הדת מופרדת מהמדינה, אבל יש כאלה שזה עושה להם כאב בטן נורא. הנה, למשל, לבוש האבא היה משהו מאוד מעניין לומר בסוגיה זו: "No, I don't know that atheists should be considered as citizens, nor should they be considered patriots. This is one nation under God"

השאלה היא איך מגדירים הפרדה. 417395
ההפרדה בארה"ב היא במובן שהמדינה אינה יכולה לקדם או להפלות לרעה דת *ספציפית* יחסית לדתות אחרות או לאתאיזם, ואינה יכולה להפלות אדם על רקע דתי. לעומת זאת, היא בפרוש לא במובן שהמדינה היא חילונית - וארה"ב אכן אינה כזו. על הדולר כתוב "In God We Trust", מושבי הקונגרס נפתחים בתפילה (המנוהלת על ידי כוהני דת מדתות שונות), הנשיא נשבע לאל (הוא חותם את שבועתו במלים "So help me God"), כל ילד אמריקאי משנן את הצהרת האמונים (Pledge of Allegiance) בה מוגדר העם האמריקאי "One nation under God" וכן הלאה. לפיכך ניתן להגדיר את ארה"ב כמדינה דתית שאינה מזדהה עם דת ספציפית.
השאלה היא איך מגדירים הפרדה. 417506
מקובל, ובכל זאת עוד יש מרחק רב בין הסיבוכים בשאלת ההגדרה לבין מצב אבסורדי שבו נשיא מכהן מערער על הלגיטימיות של הרוב המכריע של אזרחיו-שלו. להוציא מספר מקרים מיוחדים (ילדי דיפלומטים זרים), ילידי ארה''ב הם בעלי אזרחות אוטומטית מכוח הולדתם בתחומיה, מבלי שנדרשו לתצהיר לעניין אמונה.
השאלה היא איך מגדירים הפרדה. 417509
הרוב המכריע של אזרחי ארה"ב? אתאיסטים? לא ולא. הרוב המכריע שם הוא של מאמינים.

לא נראה לי שהוא התכוון ברצינות לערער על הלגיטימיות שלהם או על אזרחותם. הוא ערער על הפטריוטיות שלהם. אינך חייב לראות במישהו פטריוט כדי לקבל אותו כאזרח לגיטימי (ע"ע ערביי ישראל, לפחות לשיטת העבודה בגרסת פינס ושמאלה). האמונה בכך שבלי בסיס דתי אין קיום לפטריוטיות היא קצת מצחיקה, אבל מצד שני לא ציפיתי מעולם מבן למשפחת בוש להיות מאור אינטלקטואלי.
השאלה היא איך מגדירים הפרדה. 417515
לא אמרתי שהרוב המכריע הוא אתאיסטי, ברור שלא, אלא שהרוב המכריע הוא בעל אזרחות אוטומטית מכוח לידה, Birthright Citizenship, שאינה תלויה/מותנית בגורמים אחרים - אמונה וכיו"ב (עכש"ז, לא בכל המדינות זה כך). פאפא בוש, *לפני* שאמר "פטריוטיזם", בהחלט אמר "אזרחות" ("לא נראה לי שאתאיסטים אמורים להיחשב כאזרחים").

ואני בהחלט מסכימה אתך - אין לצפות מבן למשפחת בוש שיהיה מאור אינטלקטואלי. ומובן שבוש לא התכוון ברצינות, אבל רגע מגוחך כזה הוא לא רק מעידה אישית - הוא מתאפשר על רקע הדתיות הרווחת בארה"ב, וזו אחת הבעיות שמעלה הפתיל הזה - המתח הבלתי מיושב שבין אמונה להגיון והשפעותיו המעשיות.
השאלה היא איך מגדירים הפרדה. 417558
השטות הזו של בוש מזכירה לי את לחישתו הרמה של ביבי באוזני הרבובדיה (או כדורי?) על השמאל ש"שכח מה זה להיות יהודי". בהתחשב בעובדה שהשכחה הזאת התבטא, לדעתו, בחוסר רוח לחימה, ובהתחשב בעובדה שהיהודים לא נודעו כלוחמים גדולים במהלך ההסטוריה שלפני אמצע המאה ה-‏20 בערך, זו הייתה הברקה פראית.
417420
הוא שאמרתי. ארה"ב היא מדינה דתית יחסית. ניצה מציבה את הליבראליזם כנגד הדת. המילה "ליבראליזם" היא מילה מטעה; ליבראלי באירופה, בישראל ובארה"ב היא בעלת משמעויות שונות.
תהליך החילון אינו בהכרח ליברליזציה.
417471
כן, התכוונתי לחזק את דבריך אבל איכשהו (לא בגללי, חלילה, אלא באשמת מזג האויר, הכלכלה, שכ''ג וחתולו, היקום ואשתו) הניסוח יצא קצת לעומתי כזה...
מאמר יפה מאוד 417473
א. כמו שאמרתי האתאיזם כן או לא, לא רלבנטי. מה שחשוב הוא מהם העקרונות היסודיים שעליהם התרבות עומדת.

ב. אני קופצת על ההזדמנות לבקש ממך שתסביר לי את המשמעות החברתית הטעונה על המילה "ריאקציה". האסוציאציה המיידית שלי למילה הזאת היא "חימצון חיזור". אתה ואחרים משתמשים בה כמילת גנאי קיצונית. מה המשמעות החברתית שלה?
מאמר יפה מאוד 417664
ב. ריאקציה היא בעצם תגובה או פעולה נגדית (אקציה זה פעולה). בהקשרים הפוליטיים, ריאקציונר הוא מי שמתנגד לקדמה (האקציה היא הקדמה). עוד על הפרושים של המילה ב http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction ועל ההקשר הפוליטי ב http://en.wikipedia.org/wiki/Reactionary
מאמר יפה מאוד 417949
תודה

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים