|
||||
|
||||
להביא את סטף ורטהיימר כדוגמה <הצב כאן 100 סיפורי הצלחה דומים מתוך 7,000,000 אזרחי המדינה> זו אמנם שיטה דמגוגית מקובלת אצל סוחרי חלומות ולמרבה הצער היא עובדת על חלק מהקהל, אבל כידוע מקרי קצה אינם מעידים דבר חוץ מאשר על עצמם. הסטף ורטהיימרים הם מעטים ביותר. סטטיסטית, במשק, באופן כולל - תואר אקדמי מבטיח הכנסה יותר גבוהה, בממוצע, ובטחון כלכלי לאורך זמן, הרבה יותר מחוסר השכלה ועיסוק בעבודות בלתי מקצועיות. |
|
||||
|
||||
א. תלוי איזה תואר... ב. אלה משתנים שקשורים זה בזה עד בלתי הפרד - יש מתאם בין תואר אקדמי לבין הכנסה גבוהה וביטחון כלכלי. זה לא אומר שתואר מנבא אותם. |
|
||||
|
||||
דיברתי על סטטיסטיקה תיאורית והמלצות היסוד שניתן לקבל ממנה, לא על ניבוי. והתיאור האידילי של חוסר השכלה כמפתח הזהב לטוב שבעולמות, תוך הישענות על מספר זעום של אגדות סינדרלה - הוא שקרי ומופרך, ואת יודעת את זה. |
|
||||
|
||||
מניין לך מה אני יודעת? אני לא שותפה לתיאור האידילי שהבאת (אם כי הוא שונה ממה שקראתי), אבל מנטפקת כרצוני. |
|
||||
|
||||
יש לי חיישנים. תבורכי, ובהצלחה. |
|
||||
|
||||
לי נראה שהעמדות הרגשיות שלך מבלבלות את החיישנים. |
|
||||
|
||||
שנה וחצי אחרי - נראה לי ששגית לגמרי בהערכת דבריי (אולי מפני שהם נכתבים בסביבה עוינת כמו האייל). אני ממש לא מאלילה חוסר השכלה. זאת ועוד, לאחר הרבה מחשבות על עניין ה-Unschooling הגעתי למסקנה שהוא מן הסתם עובד נהדר, אבל לא מאוד מלהיב אותי אישית. כלומר, אני סמוכה ובטוחה שאם אשאיר ילד אינטליגנטי בן 8 בבית במקום בבי"ס1 הוא בסופו של דבר יגלה בעצמו כל מיני חוקים על משולשים ישרי זווית, ילמד את עצמו לקרוא, יידע איפה אינדונזיה וכולי. אין לי ספק בזה, ולכן אני כלל לא מתפלאת שיש אנשי שם שיצאו מחינוך ביתי חופשי. אבל להבדיל מאנשי החינוך החופשי ("חינוך ללא חינוך"), לא אצא מעורי בכל פעם שלימוד עצמי כזה יקרה, ולא אלך על בהונות בחרדת קודש. בסך הכל אפשר לתת לילד הזה ספר, להביא מורה, או לסייע לו לעבור בחינה, במקום לתת לו להמציא את הגלגל מחדש בכל פעם. 1 נא להירגע - אין לי שום כוונה כזו וככל הנראה המערכת אכן תפקח על בני מתישהו. |
|
||||
|
||||
מה זאת אומרת "יגלה בעצמו"? ימצא בספר, ילמד ממך, או "ימציא מחדש את הגלגל"? כי האפשרות האחרונה, לא סבירה בעליל. כישורים כמו קריאה, וחוקים על משולשים ישרי-זווית נוסחו והומצאו על ידי גאונים חד-פעמיים. כנראה שילד "אינטליגנטי" בן 8 לא יצליח לפסוע בכוחות עצמו באותן הדרכים. |
|
||||
|
||||
טוב, הגזמתי קצת עם המשולשים, אבל לילד אין שום בעיה ללמוד לקרוא לבד (כמו שעשינו אני ורבים אחרים). גם לא תהיה לו שום בעיה ללמוד בעצמו להתמצא במפת העולם, לסגל כישורי מחשב, להבין את השיטה העשרונית ועוד1. אגב, באמת התכוונת ש"כישורי הקריאה נוסחו והומצאו על ידי גאונים חד פעמיים?" תצטרך להסביר. 1 כמובן בהנחה שנושאים אלה יעניינו אותו - הנחת הבסיס של החינוך החופשי היא שהילד ילמד רק מה שמעניין אותו. אבל יותר מזה, שאין מצב שילד סקרן בן זמננו לא יתעניין כלל בנושאים מסוימים - בעצם הוא מן הסתם יתעניין ברוב הנושאים שמנסה בית הספר לכסות, אלא שהוא ילמד את עיקרם בשבריר מהזמן שלוקח בבית הספר (כי הלמידה מונעת מוטיבציה חזקה ולא באה בלחץ גורם חיצוני, כי היא נעשית בקצב שלו וכולי).2 2 כל ההערה שלעיל - טענות של תומכי החינוך החופשי. |
|
||||
|
||||
אה, וכמובן "ילמד בעצמו" = יגרום לעצמו ללמוד בכל דרך. מספרים, מאחים/חברים קשישים ממנו, מטלוויזיה/אינטרנט, מ"החיים האמיתיים" וכולי. ממש לא התכוונתי שהוא יכתוב בעצמו ספרי בלשנות. הוא סתם יבין את עקרונות השפה מתוך התבוננות וחקר. (בראייה זו, שאלתי הקודמת אליך מבוטלת). |
|
||||
|
||||
ההורים של חאג'רה ביבי, אמריקאית ממוצא פקיסטני, רצו שהיא תנקה ותבשל עבור קרוביה הגברים, וגם דאגו שילדים אמריקאים ילגלגו על היותה מוסלמית ועל בגדיה המסורתיים. ברחבי ארה"ב, מוסלמים מוצאים שהחינוך בבי"ס ממלכתי מתנגש עם ערכי הדת והמסורת שלהם וכתוצאה מעדיפים חינוך ביתי. (כמה עוד נושאים אפשר כבר להעמיס על היחס הזה לבי"ס?) |
|
||||
|
||||
הכל בגלל שאין להם שם בתי ספר של ש"ס! |
|
||||
|
||||
אתה צודק להפליא, סטף עלה כאן רק לבקשת אחד האיילים האלמונים, שהיה לו חשוב לראות האם יש בימנו אנוולא בימי הדינוזאורים, אנשים מכאן ועכשיו אשר הצליחו בחיים ללא תואר אקדמי, וברשימת 100 האנשים העשירים בישראל יש כמה וכמה כאלה. ברור שאין נוסחת קסם לייצר אנשים גדולים מהחיים לא בחינוך המוסדי ולא בחינוך הביתי וזה עקר לחלוטין לבקש לראות בכוכבים |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |