בתשובה לאיציק ש., 02/10/06 12:20
450 עמודי סקר חינוך OECD 2007 414177
לאיציק ש למצער קראתי תגובתך רק היום שכן היא טבעה בים האם מותר לנחתום להעיד על עסתו ו/או האם זו חובתו החוקית להעיד על עיסתו ו/או מהם הדרכים לקדם רעיון.

האתר אינו פועל לחוקיות החינוך הביתי ו/או בתי החינוך ו/או החינוך הפרטי, כי הם חוקיים ומוכרים כבר היום רק שהם מוסווים בלשון משפטית עמומה שאינה נהירה לקהל הרחב. האתר פועל להביא לשקיפות מערכת החינוך המוסדי על כשליה העמוקים אשר תובעים שלא במפתיע את העלמותה מהעולם: המוסד קיים 150 שנים 100 שנה בכפיה ואלה שמות חלק זעום מכשליו הרהב מעבר לדו"ח דוברת:
1. פיתוח איטלגנציה פאסיבית. מורה מרצה ל 30-40 קטינים חומר
2. חוסר הזכות המוסרית לבצע כליאת שווא למשך שישית מהחיים
לילדים רק בגלל שהם קטינים וזכויותהם טרם נוסחו בדין.
3. תאור מרוץ העכברים כפגיעה בזכות לקניין ממשי וקניין רוחני
4. התעלמות מכישורי הרקע של הלמידה.
5. התעלמות מקץ עידן העבודה.
6. התעלמות מנזקי גוף ובעיקר גב. התעלמות מנזקי נפש.
7. התעלמות מערכי שיוויון בחלוקה אגרסיבית של הכסף
8. התעלמות מתוצרי הלמידה שניתן להשיגם ביעילות פי אלף
9. הסוואת החינוך הפרטי וההפרטה המואצת כך שמרבית הציבור אינו מכיר את העובדות, ערפול בסעיפי התקציב הגורמים לכלכלן בכיר כמו סבר פלוצקר להזדקק לדו"ח חיצוני בן 450 עמודים כדי לראות מה קורה, ומונעים מהמורים לראות איפה הם בסקלת התקציב
10 בחירה בחינוך לפי קרטיריון של כתובת מגורים של ההורים
11 פילוג העם ע"י "סלף ונון סלף" בחלוקה: דתי|חילוני עשיר|עני וכך הלאה האורוות פרוצות, הסוסים החזקים דהרו אל האופק והשאירו מאחור את החלשים והחלשים יותר.
12 חוסר תחרות הגורם למונופול להיות אדיש לתוצאותיו הנמוכות.
13 פגיעה חמורה בסמכות ההורית כדי רצון גלוי להעביר אחריות.
14 התעלמות מקודים מוסרים כמו מדוע מותר למערכת לכלוא מפגרים
שיראו רק מפגרים סביבם?
15 התעלמות מהאקדמיה: 25 שנים טוענים באקדמיה שהבדידים גרמו
לכשל חמור אך רק לאחר שהמפקח האחראי פוטר אפשר היה לתקן
16 אין למשרד קוד אתי, סעיפי החוזה מה בעצם התחייבות המשרד נרשמו רק בשנת 2000 בחוק חינוך חובה כנסו לראות מה הם, ותראו את סעיפי החוזה.
17 פרופסור יולי תמיר יוצאת כל יום לתקשורת ואומרת בגילוי לב נדיר: המערכת קורסת. מי בכלל מקשיב לאישה החזקה והחכמה הזאת?

וכך הלאה עשרות סעיפים אשר עולים באתר ומצליחים לגרום לאנשים לזוז בחוסר נוחות בכסא עם דרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית,

67% רוצים חינוך פרטי ורק 20% יודעים שהמימון בא ע"ח המדינה הנתונים מתחילים להיות מתורגם למעשים, שכן במוקדם או במאוחר ילדים יבינו בעצמם, שאם הם לא רוצים אי אפשר לאלץ אותם ללכת לבית ספר. וזה החוק היום.

כל הנ"ל מראה איציק שגם אם האוצר אכן יורה על קיצוץ נבון ו/או יפטר את 2000 אנשי המנגנון ויסגור את המחוז והקולחוז ויגרוף את השומן, עדיין העברת $44,000 לילד ולהורה הם כמו הבחירה במעבר מקרן פנסיה אחת לאחרת כמו הבחירה בקופת חולים השיטה לקויה מהיסוד. איך המוסד מכר את עצמו כל כך טוב שיש הרגשה שבלעדיו אין?

את המהפך לא תעשה הממשלה כי אין צורך בהתערבותה:
אלא אנחנו:הורים,יזמים, כלכלנים,אנשי משפט,קובעי דעת קהל. כל אלה שהחינוך נראה להם משהו שקשור לנשים ואידאולוגיות ולא לתכלס: לאיך יראו החיים של הילדים שלנו הנכדים שלנו והמידנה שלנו.

==========================================================
והכי חזק: הילדים. הילדים מהר מאד יבינו שהחוק מאפשר להם לא להגיע לבית ספר. אני ממליצה להכנס לדיוני הועדה להצמחת זכויות הילד, לדיוני הכנסת בעניין שינוי טרמינולוגיה בעניין אפוטרופוסות על קטינים, להכנס לאמנה בינלאומית לזכויות אדם לנוח בסעיף 26 שלה ושלאול: אתה יכול להביט לילדים שלך בעינים ולאמר להם שפעלת בדרך הכי טובה עבורם בזה שהובלת אותם למוסד הפועל בשיטות מהמאה ה 19.
450 עמודי סקר חינוך OECD 2007 414182
אני מסכים עם רוב סעיפי הביקורת שלך. בתחילת המאה ה-‏20 צמחו יחד עם התנועות הסוציאליסטיות השונות מחקרים ואידאולוגיות חדשות של חינוך. במוקד הביקורת עמד חוסר יכולתה של משפחת פועלים או אכרים לשנות את סביבתו החינוכית של הילד ולאפשר לו להמריא והשתוות לילדי המעמד הבינוני. הבעיה לא היתה רק כספית אלא גם תרבותית -מנטלית. דיברו אז על הצלת הילדים מהמעגל המישפחתי השמרן והחונק ויצירת אדם חדש. בלב האידאולוגיה החינוכית הקיבוצית עמדה השאיפה הזאת למרות שלא ממש הוגדרה. היו למערכת החינוך הזאת מגרעות (הלינה המשותפת) אבל היו לה גם
הרבה מאד הצלחות. מדוע אני מספר את כל זה? כי הפתרון של הפרטת מערכת החינוך לא תוביל למטרות שאת/ה שואף להגיע. אצל מיעוט לא גדול-כן. רוב ההורים אינם מסוגלים להעניק חינוך ביתי וגם אינם רוצים. כל מה שאפשר לעשות בחינוך פרטי -אפשר גם בחינוך הציבורי רק יותר בזול. כמו שהמהפכה המנטלית בחינוך הממלכתי נראית לך בילתי אפשרית, כך גם המהפכה הזאת במישפחה נראית לי בלתי אפשרית.
450 עמודי סקר חינוך OECD 2007 414214
אמת דיברת, החינוך הביתי אינו מתאים לכל אחד, ולכן יש את קוד האתיקה באתר אשר נועד בעדינות להעמיד מראה אישית בפני ההורה שיבדוק בינו לבין עצמו האם הוא מתאים להיות מורה לחיים, הורים אשר לא מתאימים, יעשו חסד לילדים שלהם בהעברת האחריות לצד ג'. השאלה היא איציק, האם באמת כל ההורים לא נכונים לקחת אחריות? והאם יש בכך היתר מוסרי לכלוא ילדים ל12 שנים במוסד.

אם הורה לא רוצה אחריות אישית הוא יכול כבר היום ללא שינוי בחוק, לבחור בחינוך פרטי כמו בתי הספר הדמוקרטים, בית הספר הראלי, או לבחור במיזם הנוסף של חינוך באמצעות בתי חינוך.

את שתי ההמצאות האלה לא אני המצאתי, החינוך הביתי היה כאן עד מחצית המאה ה 19 וחודש בשנות ה 60 בארה"ב. החדר היהודי שפרט לאלמנט הדתי הוא בעצם בית החינוך (מחייב יחס חונך תלמיד עד 1:10 ולא מורה מול 30-40 ילדים), הינו המצאה יהודית עתיקת יומין.
שכחת איציק שהנגישות למידע היום פתוחה באינטרנט לכל אחד. ב 44,000 דולר כל הורה ירכוש לילד שלו מחשב וקישור לאינטרנט, וילד עני אינו בהכרח ילד טיפש. גם לקהילה יש תפקיד והמדינה חייבת לסייע לחתך שאתה מדשבר עליו, הרבה ותר ממה שמתבצע היום.
בדפי הילדים והקטנטנים באתר מוחבאים משחקי מחוננים יחד עם משחקים פשוטים להפליא, תתפלא איך ילדים ללא רקע במחשבים אפילו זורמים בצורה מדהימה עם המשחקים האלה ומה הם לומדים מכך בלי תווית "בא ללמוד" אלא בא לשחק, בא להנות, והאינטרנט הוא רק כלי אחד מתוך ההיצע שאנו מדברים בו. אהבתי את הרף, שהצבת, תצטרף אלינו.
450 עמודי סקר חינוך OECD 2007 414429
ביום שסיימנו את בית הספר התיכון, הלכנו מספר חברה לאכול משהו. מישהו אמר שבמבט לאחור בית הספר היה בזבוז זמן נוראי; אפשר היה לעשות בגרות בשנתיים במקום בארבע-חמש. אני אמרתי שבית הספר היה מאד כיפי. הלימודים היו חלק חשוב אך לא עיקרי בשבילי. המפגש החברתי היה החשוב ובגלל זה היה לי בדרך כלל חשק לקום בבוקר. בבית של ההורים אין את הדינמיקה החברתית הזאת.
הביקורת שאתה מותח על בית הספר היא גם ביקורת שלי. בית הספר צריך לעבוד שינוי ראדיקלי אבל הוא יישאר מאד חשוב לרוב הילדים כמקום לפעילות חברתית שאין בבית.
450 עמודי סקר חינוך OECD 2007 414493
מעניין ממי ילמד הילד שלך את חוקי הפיסוק ואת כללי ההבעה בכתב. אני מקוה שלא ממך.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים