|
||||
|
||||
תודה גם לך. מתי אתה מתחיל לעבוד? |
|
||||
|
||||
זה בדיוק מה שהבוס שלי שואל כבר חמש שנים. |
|
||||
|
||||
___________________ הבוס הראשון שלי, רוכן על מסך המחשב שלי ובוהה באימה בקוד שכתבתי, בזעקה שכל החברה שמעה. |
|
||||
|
||||
היה לי מרצה, מנכ"ל של חברת אינטראקטיב מסויימת, שסיפר על מתכנת ששכר שעשה עליו רושם טוב. לאחר זמן מה הוא גילה שהאיש ממש לא יודע לתכנת, ומנסה על עיוור, אולי זה יעבוד. זה לא ממש עבד. האיש פוטר. שנתיים אחר כך הוא שלח קורות חיים שוב, זומן לראיון שוב. המרצה לא זיהה אותו מקורות החיים, אבל כן זיהה אותו כשהוא נכנס למשרד שלו. תגיד, אין לך בושה? אחרי שפיטרנו אותך אז? כן, אבל תראה, תשמע, מאז למדתי, השתפרתי, תנסו ותראו... יש איזה קשר בין המקרים? |
|
||||
|
||||
אומנם כשנשכרתי לחברה ההיא כמתכנת ואיש אלגוריתמים, לא ידעתי לתכנת ולא היה לי ניסיון באלגוריתמים (חוץ מפיתרון מהיר לבעיית 8 המלכות (שאיני זוכר), 12 שנים קודם לכן). אבל בניגוד לבחור ההוא הם ידעו זאת. כאן נגמר הדמיון. מה שהם לא ידעו הוא שלא הסתדרתי עד אז עם מחשבים ושהיתה לי תפיסה איטית באופן מיוחד. זה התחיל עם ציון 40 במחשבים בתיכון. לאחר מכן, למרות שסיימתי (בחוסר הצלחה) שנה א' במחשבים, התקשיתי במשך שנים רבות לתפעל אף את תוכנות האימייל להם נזקקתי, שלא לדבר על פעולות מורכבות יותר כמו שימוש במעבד תמלילים. בסופו של דבר, לאחר חודשים ארוכים ומייאשים הבנתי איך לתכנת. לאחר זמן מה גם לימדתי בחזרה את אלו שלימדו אותי שיטות חדשות שפיתחתי בתחום התוכנה, שנתנו לחברה יתרון נוסף על מתחריה ומעמדי נסק. תוך כדי כתיבה תהיתי אם המסר של "הברווזון המכוער" הוא שמה שחשוב זה לאיזו משפחה נולדת ולא איך יצאת. הורים, שיתו לבכם! |
|
||||
|
||||
כבוד השופט: מרשי האידיוט החליט שהוא מוכרח תיכף ומיד לדווח לנו גם על נתוניו האנטומים-פיזיולוגיים המדוייקים, כולל תצלומים ודיאגרמות, לספק לנו מצגת אודיו-ויזואלית בנושא הצלחותיו הגדולות יותר, הקטנות יותר והמיקרוסקופיות עד ייאוש בתחומים הסקסואליים, הפאליים, האנאליים והאוראליים, וכן גם להדגים בפנינו את מיטב השכלתו הרטורית בכך שיקרא לנו בקולו הרם והצלול את הסיכום הרפואי בנוגע לעצירות שפיתח בתחום פעולת המעיים. אבקש הפסקה של שעתיים לפחות, שבמהלכה אחטיפנו מספר זבנגים חינוכיים, אסביר לו משהו בתחום הרחב והמעניין הקרוי "עדות אופי עצמית", וכן גם, ע"מ לאזן קמעא את הרושם המוטעה שטרח מרשי ליצור - אשכנע אותו לפרט מעט בעניין השכלתו הפיזיקלית וכן לפרוש בפנינו משהו מרעיונותיו המעניינים והמקוריים - באמת! - בתחום הפיזיקה. אבקש לשוב ולהזכיר כי מרשי איננו רק ברווזון מכוער, אלא, כפי שכבר ציינתי - הוא גם אידיוט מושלם, ואבקש התחשבות במצב. תודה. |
|
||||
|
||||
בסה"כ רציתי לתת קצת תקווה לילדים שם בחוץ, שיראו שהקפיטליסטים צודקים וכל אחד יכול. חוץ מזה, בשביל מי בדיוק את עובדת? אני לא משלם על זה! בדקי אימייל... |
|
||||
|
||||
"אני לא משלם על זה!" - זו הייתה דוגמה מצויינת ל"אין אדם עשיר מספיק בכדי להרשות לעצמו עורך-דין זול." |
|
||||
|
||||
איך התקבלת למחשבים עם ציון 40 מהתיכון? |
|
||||
|
||||
איך הלכת לעבוד במחשבים אם אתה לא מסתדר איתם? |
|
||||
|
||||
הוא בטח מדבר על תקופת הבועה, בה אמדוקס וקומברס גייסו פחות או יותר את כל מי שהתמזל (איתרע?) מזלו לעבור את הכביש בצומת רעננה. |
|
||||
|
||||
למה לעצבן לי את עורכת הדין? בסוף אצלה תמיד הסעיף משתחרר, הווריד מתנפח, הצלחות עפות ואני משלם. לא חראם? |
|
||||
|
||||
לך, לאלמוני ולעו"ד הסוררת: זה היה בסה"כ שיעור במחשבים שהתקיים באופן אקראי (לרוב פעם בשבועיים) ולא מקצוע לבגרות. לחוג במחשבים התקבלתי על סמך הישגים נאים בבחינות הבגרות, בפסיכומטרי וכן בקורסים באו"פ בזמן הצבא, מה שגם הקפיץ אותי מעל שנה א' וחלק משנה ב' בשאר החוגים שלקחתי (פיסיקה ומתמטיקה). על פרישתי מן החוג למחשבים החלטתי מכיוון שנוכחתי שלא אוכל לשלב שינה ואוכל עם הצטיינות בשלושה חוגים במקביל. לאחר התואר הראשון המשכתי בלימודי הפיסיקה. הלימוד המחודש של תיכנות לא היה קל. קיווית שמשהו מאותה שנה א' יצוף ויאיץ את הלימוד, אלא שזה לא קרה. יתכן שבשנים שלאחר אותה השנה זרקתי מן המוח את כל המידע הקשור במחשבים כדי לפנות מקום ליחסות כללית ולתורת המיתרים. הלימוד הפעם היה קשה וממושך יותר מן הפעם הראשונה. למה בכ"ז הלכתי לעבוד במחשבים? היו מספר סיבות. בין השאר, ידעתי שאם אתרכז בזה ורק בזה, אתגבר ואצליח. ידעתי שיש לי משהו ייחודי לתרום בתחום, גם אם השלב הראשון ידרוש ממני מאמץ גדול משל אחרים - אולי ארחיב זאת אם אגיב לסקר בדיון 2587. כל מה שחסר לי אם כן היה ליטוף התחלתי של פורטונה. והוא הגיע. הוא אומנם היה רק ממש בהתחלה, אך זה היה יותר מליטוף. אולי אפילו מיזמוזון הייתי אומר. לאחר מאמץ ממושך והישגים נאים, כשנה לאחר שהתחלתי לעבוד בתחום, הוצע לי לנהל את הפיתוח באותה החברה. לאחר מחשבה - סירבתי. זה היה מהר מדי ואדם צריך לדעת את מגבלותיו. היה לי עוד הרבה מה ללמוד. התוצאה: החברה הביא מבחוץ מנהל מנוסה אך מתאים עוד פחות ממני – שהועזב רגע לפני התפטרות כל מחלקת הפיתוח. לסיום, קלאסיקה ישנה: http://www.flix.co.il/showVideo.asp?m=881061 (זה לא בראבא שם?) |
|
||||
|
||||
לא נראה לי שממש לומדים תכנות באוניברסיטה. |
|
||||
|
||||
מה גורם לך לחשוב זאת? |
|
||||
|
||||
הלימודים שלי באוניברסיטה. |
|
||||
|
||||
אינני שותף לגמרי לרושם שלך, אכפת לך לפרט קצת? בעצם מה שמעניין אותי הוא מה אתה כולל תחת הכותרת "ללמוד לתכנת", ומה מזה חסר לדעתך בלימודים האוניברסיטאיים? |
|
||||
|
||||
בוא נגיד את זה ככה: קח מתכנת שעבד במשך שנה בחברה מקצועית. האם לדעתך את הנסיון שהוא צבר ניתן ללמוד באופן שקול באוניברסיטה? |
|
||||
|
||||
מדובר ברמות קצת שונות. מעצם שימושך בצמד המילים "ללמוד נסיון" (הרשיתי לעצמי לגזור ולהדביק) עולה סתירה מסויימת. נסיון מעצם הגדרתו נרכש ולא נלמד. בכל מקרה, אותו אחד שעבד במשך שנה בחברה מקצועית, האם הוא היה טבולה ראסה תכנותית כשהגיע לשם? אם לא, אינני רואה כיצד ההשוואה הזאת תקפה. בכל מקרה, ההבדלים בין לימוד שהינו עצמי בעיקרו תוך כדי עבודה בחברה, לבין לימוד מוסדר בין כתלי האונ' ברורים למדי, על היתרונות והחסרונות הגלומים בכל אחד מהם, כך שאינני חש שיש צורך להרחיב בנושא. בסה"כ הופתעתי מטענתך הגורפת שאין לומדים לתכנת באונ', אבל אני רואה שאינך מוכן להגן עליה. |
|
||||
|
||||
מה שאני מנסה לומר, והצלחת לגלות בעזרת משחקי ההעתקה וההדבקה, הוא שהדבר החשוב בתכנות הוא הנסיון, וזה דבר שלא ניתן ללמוד, גם אם יש קורסים שבהם (נניח) לומדים את מרכיבי השפה. |
|
||||
|
||||
יש קורסים בהם לומדים הרבה יותר ממרכיבי השפה, שהיא כשלעצמה אולי הדבר הפחות חשוב בלימוד התכנות. הייתי שואל היכן אתה לומד, אבל אני כבר יודע את התשובה, ודווקא מכיון שלמוסד המדובר יצא שם מכובד למדי, וכן אודה ואתוודה גם אנוכי ביליתי מספר שנים בין כתליו (למרות שלתכני הקורסים במדעי מחשב שם לא נחשפתי), אני תמה עוד יותר על הטענה הראשונית. אם אין זאת אחת מאותן טענות שאתה מעלה, לא מתוך עמידה מאחוריהן אלא כשעשוע אינטלקטואלי לא מחייב בלבד, אחזור ואומר שהייתי שמח לו פרטת מעט יותר בדבר המרכיבים הרבים כ''כ שחסרים לדעתך בתואר מדעי המחשב האוניברסיטאי עד כדי כך שלטענתך כלל לא לומדים במהלכו לתכנת. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שכדאי להמשיך את הדיון הזה, לאור הגישה האישית שאתה נוקט בה והעובדה שאתה מכניס דברים לפי (''המרכיבים הרבים כ''כ...''). אם לדעתך הרושם שלי מוטעה - בבקשה, לא חייבים להסכים. (אגב, למען הסר ספק - לומדים דברים מרתקים בפקולטה למדעי המחשב). |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי (המוגבלת) מדמ"ח זה *לא* המקום ללמוד תכנות (זה גם לא המקום ללמוד לתפעל גליון אקסל או להגיב באייל). תכנות (בקורסים אוניברסיטאים) לומדים בקורסי עזר למיניהם, כמו מבוא לשפת C (או פסקל, או פורטרן או PL1.*) ___ * תלוי בן כמה אתה... |
|
||||
|
||||
בקורס למדעי המחשב לומדים על מדעי המחשב. בקורס להנדסת תוכנה לומדים הנדסת תוכנה. רוב המתכנתים עוסקים בהנדסת תוכנה. |
|
||||
|
||||
צודק. אני אעדכן את מה שכתבתי: "לא נראה לי שממש לומדים תכנות במדעי המחשב". |
|
||||
|
||||
אל תהיה קטנוני - לומדים שם את השפה (C במקרה ההוא) ומתנסים בה במשך סמסטר שלם. אני מסכים שזה עדיין אינו מקנה לסטודנט יכולת מינימלית הדרושה כיום למתכנת מקצועי. |
|
||||
|
||||
באוניברסיטה העברית, לפחות כשאני למדתי שם, היה קורס חובה בשם ''מעבדת תכנות א''' (ב' זה רק למזוכיסטים) ששמה דגש על תכנות ''נכון'' - קריאות של הקוד, שמות בעלי משמעות למשתנים ולרוטינות, תיעוד, חלוקה נכונה של הקוד לרוטינות, קבצים ומודולים, קומפילציה נקיה מאזהרות והכי חשוב, אינדנטציה. ברור שזה לא מספיק בשביל להכשיר מתכנת מקצועי, אבל זה בפרוש נותן בסיס טוב. |
|
||||
|
||||
לדעתי לומדים דברים דומים בכל אוניברסיטה, אבל זה רק הצעד הראשון... |
|
||||
|
||||
זו הייתה כוונתי: לומדים שפות תכנות (בתל אביב לומדים ג'אווה, בטכניון לומדים גם חלק מ-++C בקורס חובה אחד). זה עדיין לא אומר שלומדים לתכנת. |
|
||||
|
||||
שמע, זה באמת מתסכל, אני ממש לא מחשיב את עצמי כבר-סמכא בתחום, שכן אני נמצא בתחילת דרכי בשני האפיקים המדוברים (וכולי תקווה שהאקדמי יתמשך לו יותר מהתעסוקתי), אבל כבר כעת אני מרגיש שהייתי יכול לסתור את טענותיך פשוט ע"י מתן דוגמאות נגדיות קונקרטיות, אלא שאתה מתעקש לחזור על הטענה שבאונ' לא לומדים לתכנת ללא *שום* הגדרה של מה לשיטתך כלול במונח הזה. אני מתנצל על הנימה האישית בהודעות הקודמות. אם זה יעזור במשהו, אתה מוזמן להציץ למשל בסילבוס של שהוא בסה"כ קורס שנה א'. |
|
||||
|
||||
בוא נשאיר את זה בתחום התחושות שלי, אוקיי? (אגב, זה קורס חובה?) |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
האוניברסיטה הפתוחה. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |