|
||||
|
||||
יצא לי לקרוא לא מעט גילויי דעת של חכמים. כמות הרוע הצפונה בהם מדהימה. תחת מעטה של חוות דעת מסתובבות קללות ונאצות שבשוק היו מסמיקים לשמען. מה היה קורה אם האנשים הללו היו משתלטים על מדינה? |
|
||||
|
||||
מעניין. אני מסמיק לשמעם של גידופים ונאצות מפיהם ופיהן של אנשים ונשים שלא טעמו מימיהם טעמה של תורה. אני חושב לעצמי מה יקרה אם וכאשר הם ישתלטו על מדינה. |
|
||||
|
||||
אני לא מסכים, זאת הכללה, הרבי מסאטמר היה יוצא דופן בעניין זה. והתשובה לשאלתך מצויה במקורות: "לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה תלמידי חכמים" |
|
||||
|
||||
...וכמובן, גם המבזים היו תלמידי חכמים. |
|
||||
|
||||
טעות בידך. חזקה עלינו ש"כל מקום שיש חילול השם אין חולקין כבוד לרב" (עירובין סג ע"א). שאני אביא ציטוטים מהאדמו"ר מליובאוויטש, מהרוגוטשובר ומהגרי"י דיסקין? |
|
||||
|
||||
אפשר למנוע חילול השם בלי לבזות |
|
||||
|
||||
אז כתוב במקורות. לא כל מה שכתוב במקורות הוא נכון; יש הרבה פתגמים והתחכמויות שם. אפילו האימרה האלמותית שכה רבים אוהבים לצטט:"בגלל שנאת חינם חרבה ירושלים" - אין בה יותר מדי אמת. מי שהחליט למרוד ברומאים הביא לחורבן ירושלים. גם אם אנשי יוחנן מגוש חלב ושמעון בר גיורא היו מתחבקים ומתנשקים בירושלים-היתה נחרבת העיר. אם אתה מתכוון שהמרד היה בגדר ביזוי תלמידי חכמים, אז האימרה נכונה. הקללות היו מאד נפוצות לפחות באשכנז ולא רק בדורות האחרונים. |
|
||||
|
||||
לא צריך לקחת את מדרשי חז"ל באופן מילולי מדי. אני סומך על בעלי המדרש שהכירו את הנסיבות הפוליטיות של החורבן, ולא התכוונו להגיד משהו "לא נכון" כהגדרתך. אני לומד מהאימרה שחברה שמנהיגיה הרוחניים מבזים זה את זה, סופה להיחרב (או אולי ראויה להיחרב?) שאלת "מה היה קורה אם האנשים הללו היו משתלטים על מדינה?". קיבלת תשובה. מה קשה? |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |