|
||||
|
||||
"מעשי אלוהים הספציפיים שביציאת מצרים הם טובים משום שיציאה מעבדות לחירות היא טובה. וכך גם הצלה ממוות, האכלה במדבר והענקת ארץ. אתה לא מסכים?" אני לא מסכים. הראיה שלך את הדברים מושפעת ממושגים חדשים יחסית כמו זכויות אדם וכו'. באופן כללי עדיף בהרבה שבני ישראל יהיו עבדים, כי ככה היה מובטח שגשוג גדול יותר של מצרים. גם הצלה ממוות היא דבר רע שנתפס כטוב רק דרך הפריזמה המודרנית שלך - המוני בני האדם שניצלו ממוות סתם זיהמו את השטח והיו מכוערים. הענקת ארץ היא בכלל אסון, גם בקנה המידה של היום - תראה לאן זה הביא אותנו. |
|
||||
|
||||
לא רק שעדיף בהרבה שבני ישראל יהיו עבדים (וד.ק. חושב שיש אנשים שעדיף שיהיו עבדים, למשל - שנשים יהיו שפחות לבעליהן), אלא שבני ישראל אמרו זאת בעצמם במדבר, אם להאמין למשהו מהכתוב בספר הספרים. הם העדיפו את סיר הבשר של מצרים. |
|
||||
|
||||
תגידי, את נורמאלית? |
|
||||
|
||||
האם זו שאלה שצצה במוחך לפתע, או שיש לה קשר כלשהו לדבריי? |
|
||||
|
||||
''וד.ק. חושב שיש אנשים שעדיף שיהיו עבדים, למשל - שנשים יהיו שפחות לבעליהן'' היה עדיף שתמציאי את התגובות שבהן טענתי כך, במקום לשים מילים בפי באזני אנשים אחרים. כבר אמרתי לך שזו אינה דעתי ושמעולם לא טענתי שזו דעתי. אם העובדות משנות לך במשהו. |
|
||||
|
||||
תגובה 285304 סעיף ד: "חלק מהסדר האלוהי הוא שהבעל מושל באשתו". |
|
||||
|
||||
למה לא תצטטי את סעיף ה: "אין סיבה להירארכיה ביניהם"? |
|
||||
|
||||
אתה הבאת את ''אין סיבה להייררכיה ביניהם'' כתיאור לתפיסה החילונית. אבל אתה עצמך מזהה את אלוהים עם הטוב, ולפי הסדר האלוהי, כך טענת, ''הגבר מושל באשתו''. |
|
||||
|
||||
לא טענתי שלפי הסדר האלוהי "הגבר מושל באשתו", אלא שזה כך לפי התפיסה הדתית שבה דן המאמר ההוא. לא אמרתי שזו התפיסה הדתית שאני מחזיק בה (ולדעתי גם ציינתי זאת במפורש באותו דיון). בכל מקרה, אני כאן מולך עכשיו. מה, את הולכת להגיד לי מה דעותיי? |
|
||||
|
||||
אמרתי מה היו דעותיך. כמובן, אתה רשאי (ולדעתי, גם נדרש במקרה הזה) לשנותן. |
|
||||
|
||||
הדרך הטובה ביותר עבורך להשיג את זה היא להתחתן איתו. מזל טוב. |
|
||||
|
||||
יש גבול למה שאני מוכנה להשקיע לצורך שכנוע בדעותיי. |
|
||||
|
||||
נראה לי שזה בכלל לא חשוב לך מהן דעותיי ולא מה הן היו. אם תקראי את תגובתי במדויק תראי שמעולם לא טענתי שהדעות שאת מייחסת לי הן אמנם שלי. בכל מקרה, אני חושב שהעובדה שאת פוסלת אנשים על סמך דעותיהם (תהינה אשר תהינה) היא עצובה מאוד. שנאה זה דבר נוראי. |
|
||||
|
||||
זה מעניין דווקא. אם לא לפסול אנשים על פי דעותיהם, על פי מה כן לפסול אותם? ומה בעצם פירוש הדבר, "לפסול אותם"? האם הכוונה שמוציאים להם כרטיס אדום והקבוצה שלהם ממשיכה לשחק ב-10 שחקנים? או שאומרים "עם מישהו שיש לו דעות כמו שלך אין טעם לדבר"? |
|
||||
|
||||
אולי המילה "לשפוט" מתאימה כאן יותר. לשפוט מישהו זה לסמן אותו כאיש רע, או כגורם שלילי, או משהו כזה. הדבר השני שאמרת הוא כמובן חלק מזה, אבל לא ממצה את זה. אפשר לשפוט אותם על פי הרבה דברים - על פי אופיים, על פי מעשיהם, על פי מידותיהם, על פי דעותיהם, על פי מינם, על פי צבע עורם. מתקיימים שיפוטים על פי כל אחד מהם. אתה חושב שכולם שיפוטים נכונים? |
|
||||
|
||||
שיפוט על פי אופי הוא בוודאי נכון, אם ההערכה שעומדת מאחוריו נכונה. אם אני אומר על מישהו ''יש לו חרא אופי'', ובאמת יש לו חרא אופי, אז השיפוט נכון. לעומת זאת שיפוט על פי מוצא נראה לי קלוש למדי - אם מישהו הוא סקוטי ואני אומר ''כל הסקוטים קמצנים'' זה לא אומר שההוא קמצן, אלא סתם שאני מקשקש. |
|
||||
|
||||
בוא נניח שיש לי שני אנשים. דעותיו של האחד דומות מאוד לדעותיך, אבל מה לעשות, הוא בן אדם די גרוע בעיניך. השני, לעומת זאת, הוא לבבי וישר וטוב-לב וכיו"ב, אבל מה לעשות, הוא חושב כל מיני דברים שלך נראים ממש לא נכונים ואפילו פסולים (שעם ישראל הוא עם נבחר, שנשים וגברים אינם צריכים למלא את אותם תפקידים בחברה וכד'). מה הוא לדעתך ציר השיפוט הטוב יותר, אופיים, מידותיהם ומעשיהם של השניים, או עמדותיהם האידיאולוגיות? האם, בעקבות הפער בין דעותיך לבין אלה של ב', תפסיק להתייחס אליו בכבוד ולהקשיב לדבריו? |
|
||||
|
||||
ההצגה שלך את הבעיה שגויה. היותו של אדם גרוע או לא גרוע בעיניי מושפעת מדעותיו. לשאלתך: כן. אם יש מישהו שחושב שגברים ונשים לא צריכים למלא את אותם תפקידים בחברה, ואפילו אם הוא איש מאוד נחמד, אני אתייחס אליו בכבוד פחות. כמובן שעדיין ייתכן שיהיו אנשים עם דעות זהות לשלי שיזכו לכבוד פחות עוד יותר. |
|
||||
|
||||
בוא נניח שהדעות שלך הן הדעות הנכונות (אני לא חושב שיש דבר כזה). אם הטיפוס ההוא באמת מתכוון לטוב, ואתה רואה את זה, אבל מה לעשות, הוא לא חכם כמוך, או שהוא גדל בסביבה פחות נאורה משלך, ולכן יש לו הדעות הלא נכונות, האם זו סיבה לחוסר כבוד? האם אתה חסר כבוד כלפי כל מי שפחות טוב ממך במתימטיקה? האם אתה בטוח שהדעות שלך הן נכונות? האם אתה יכול להוכיח את זה? |
|
||||
|
||||
בשום מקום לא דיברתי על "דעות נכונות". גם "מתכוון לטוב" זה משהו לא ברור. ברור שמישהו ש"מתכוון לטוב" כשהוא אומר שהוא רוצה שבחורה תהיה במטבח והגבר ילך לצוד עדיף בעיניי על מישהו שבעצם זומם להפוך את האישה לשפחה שלו. אז? אני לא מקבל את זה שדעות הן פונקציה בלעדית של הסביבה שבה אדם גדל (ובטח לא של "חכמה"). מי שלא מנסה לפתח דעות שלא תלויות במה שספג מהסביבה שבה גדל ראוי בעיניי פחות לכבוד ממישהו שכן מנסה לעשות את זה. יש מישהו שפחות טוב ממני במתמטיקה? ככל שהזמן עובר זה נראה סביר פחות ופחות... לכל היותר יש כאלו שעוד לא הספיקו ללמוד את מה שאני למדתי. |
|
||||
|
||||
אני מבטיחה לך שאם תתאמץ באמת תמצא אולי אחד או שניים שפחות טובים ממך במתמטיקה...:) |
|
||||
|
||||
לא הבנתי, אם כך. האם מי שדעותיו שונות משלך אמנם ראוי לפחות כבוד ממישהו אחר? האם חוסר הכבוד שלך כלפי מישהו שחושב שגברים ונשים הם לא שווים1 לא נובע מהשקריות שאתה מייחס לדעה הזאת? 1 סתם ככה כדי להימנע מציטוטי-סרק, אני לא טוען שהם אינם שווים. זוהי דוגמה בלבד. כל המשתמש בתגובה זו כדי לטעון עלי שאני חושב שנשים צריכות להיות שפחות של גברים עושה זאת ללא קשר לאמת. |
|
||||
|
||||
אין שום סיבה שמי שדעותיו שונות משלי יזכה ממני לפחות כבוד רק בגלל שהדעות שונות - השאלה היא מהן הדעות הללו, לא מה ההבדל בינן לבין הדעות שלי. יש דעות שונות לגמרי משלי שאני יכול לרכוש להן כבוד רב, ויש דעות די דומות לשלי, שבגלל הבדל מסויים גורמות לי לחוש לא נוח לא רק בקשר למחזיק הדעות, אלא גם בקשר לעצמי. אני לא מייחס "שקריות" לדעה. יש הבדל בסיסי בין דעות ועובדות. לכל היותר אני אחשוב שדעה היא חסרת ביסוס - ומי שמחזיק בדעה על קיומן או אי קיומן של עובדות כלשהן אבל לא מסוגל לבסס אותן, אני בהחלט אעריך אותו פחות. אגב, אין לי בעיה עם מישהו שחושב שגברים ונשים הם לא שווים - אני אישית חושב כך (כמו שאני לא חושב שגם בינם לבין עצמם גברים הם שווים, אגב). הבעיה שלי היא עם מישהו שמנסה לקבוע א-פריורי עבור אדם בשל מינו מה יהיה תפקידו בחברה, ומה *לא* יהיה תפקידו בחברה. |
|
||||
|
||||
"ויש דעות די דומות לשלי, שבגלל הבדל מסויים גורמות לי לחוש לא נוח לא רק בקשר למחזיק הדעות, אלא גם בקשר לעצמי." למה אתה מתכוון? "לכל היותר אני אחשוב שדעה היא חסרת ביסוס - ומי שמחזיק בדעה על קיומן או אי קיומן של עובדות כלשהן אבל לא מסוגל לבסס אותן, אני בהחלט אעריך אותו פחות." אתה בטוח שדעותיך מבוססות כראוי? "הבעיה שלי היא עם מישהו שמנסה לקבוע א-פריורי עבור אדם בשל מינו מה יהיה תפקידו בחברה, ומה *לא* יהיה תפקידו בחברה." ואם הקביעה שלו מבוססת?1 _____ 1 דיסקליימר: הקביעה המובעת אינה דעתי. |
|
||||
|
||||
"למה אתה מתכוון?" חלק מדיוני השוק החופשי באייל, למשל. "אתה בטוח שדעותיך מבוססות כראוי?" לא. אני כן מקווה שהן לא זקוקות לביסוס כזה, כי אין בהן קביעה נחרצת בקשר לנכונותן או אי נכונותן של עובדות מסויימות (למשל, קיומו או אי קיומו של אלוהים). "ואם הקביעה שלו מבוססת?" מכיוון שזה דיון על נושא ספציפי, אני יכול להגיד בביטחון שטרם נתקלתי במישהו שהיה בסיס כלשהו לדבריו. שים לב: מדובר ביומרה לקבוע עבור מישהו איך יתנהלו חייו על פי סטטיסטיקה שייתכן מאוד ש"פספסה" אותו. טרם נתקלתי בהצדקה עקרונית לכך. |
|
||||
|
||||
נראה לי שאנחנו דומים בתפיסותינו. (אני מקווה שאני לא גורם לך להרגיש לא טוב עם עצמך). גם אני וגם אתה מסתייגים מקביעות נחרצות בנוגע לנכונותן או אי נכונותן של עובדות מסויימות. גם אני וגם אתה מסתייגים מהיומרה לקבוע עבור מישהו דברים שאמורים להיות תחום שיפוטו - למשל דעותיו. |
|
||||
|
||||
חס ושלום, אני לא רוצה לקבוע עבור אף אחד מה יהיו הדעות שלו. אני גם מקווה שאף אחד לא בוחר את הדעות שלו רק כדי למצוא חן בעיניי. |
|
||||
|
||||
טוב. אם אתה לא מסכים על הדברים הטריוויאליים האלה אז באמת אין לנו לאן להתקדם. |
|
||||
|
||||
לדעתי דווקא באמת טריוויאלי שהוצאת בני ישראל מעבדות לחירות היא דבר טוב, אבל אני מתפלא שאתה חושב ככה. שים לב שבסך הכל ניסיתי להפעיל את דרך הניתוח שלך, לפיה אנחנו מושפעים מתפיסת המוסר ה''מערבית'' ה''מודרנית''. |
|
||||
|
||||
האם יש ויכוח על כך ש"זכויות אדם" הן ערך מודרני, אבל העדפת חירות על עבדות וחיים על מוות הייתה קיימת גם בזמן העתיק? |
|
||||
|
||||
ודאי שיש ויכוח. הרי בתנ''ך עצמו נאמר שבני ישראל העדיפו את סיר הבשר של מצרים. ובאייל צוין בפתילים רבים לאחרונה שבתנאים מסוימים יהודים העדיפו מוות על חיים - לאורך דורות רבים. |
|
||||
|
||||
בני ישראל העדיפו את סיר הבשר מפני שהם היו קטני אמונה. הם לא ראו לסופו של התהליך ולא הבינו שיוטב להם. אחרי שהם הגיעו לארץ הם הודו לאלוהים לעתים קרובות. נכון, יהודים רבים העדיפו מוות על חיים. ראי תגובה 360156. |
|
||||
|
||||
נכון מאוד. ואי לכך אין כל טעם להגיד ש"כך היה בתקופה מסוימת" או ש"ודאי לשחרר את היהודים היה טוב". אם זה מה שאלוהים עשה - זה טוב. אבל אז אי אפשר לומר באותה נשימה שאתה יודע שאותה ישות של מעמד הר סיני הייתה אלוהים ולא השטן: כי הרי לא אתה מחליט מה טוב. |
|
||||
|
||||
את מתעלמת ממה שבסוגריים. |
|
||||
|
||||
נו טוב. אם אפילו את המעגל הזה אינך מזהה... |
|
||||
|
||||
אין כאן מעגל. יש כאן שני שלבים, אחד שבו אני עדיין לא מאמין באלוהים ולכן לא מזהה אותו עם הטוב אלא שופט שהוא אמנם מיטיב; והשני, אחרי שבחרתי להאמין באלוהים, ואז אני מזהה אותו עם הטוב. את מבינה שזה לא מעגלי? |
|
||||
|
||||
אי אפשר *להבין* שזה לא מעגלי: זה מעגלי. |
|
||||
|
||||
טוב, אם את פשוט אומרת שזה מעגלי, אז כנראה שזה כך. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |