בתשובה לדרומי, 12/12/05 23:01
כמה נקודות ללא סדר 353832
> תה מניח שיש אמת (או עצם כדורי),
> והויכוח הוא על איך לתאר אותו.
> על ההנחה הזו הפ"מ חולקים

אולם כל הדוגמאות שלך הראו איך אפשר לתאר בצורות שונות את אותו המצב (אותה ה"אמת").
כמה נקודות ללא סדר 353843
יש מציאות, במובן שיש אנשים שהולכים ממקום למקום ועושים פעולות מסויימות.

אבל אין אמת במובן שבו נעשה שימוש בשאלה 'מי *באמת* ניצח במלחמת ששת הימים'.
ההנחה של אלגוריית ההיטלים היא שאם רק נדע איזה ההיטל המתאים ביותר למצב מסויים, נוכל להשתמש בו ולהגיע הכי קרוב שאפשר לתיאור העצם הגלילי. בהשאלה, אם רק נדע איזה עולם מושגים - הלאומי, המרקסיסטי, הפציפיסטי - מתאים ביותר לתיאור של מצב מסוים ונשתמש בו, נוכל לדעת מתי להשתמש באיזה מהם. הבעיה היא, כמובן, שגם השאלה איזה תיאור הכי מתאים היא שאלה שתלויה בנקודת מבט.

אם אתה רוצה להמשיך את האלגוריה, אפשר לחשוב על זה כעל שני היטלים, שבכל אחד מהם הדרך הקצרה ביותר מא' לב' עוברת במקום אחר (אני לא יודע אם זה אפשרי, אבל נניח). שני ההיטלים האלה נמצאים בידיים של ג' וד', שכל אחד מהם רוצה לשכנע שהרכבת צריכה לעבור דווקא דרך העיירה שלו. איך תחליט איזה היטל קרוב יותר למציאות, בהינתן שאין לך גישה לכדור אלא רק להיטלים שלו?
כמה נקודות ללא סדר 353853
בדוגמה שלך אני לא יכול לתת תשובה כללית אולם ברור שיש תשובה אחת נכונה אובייקטיבית מבין שלוש (א', ב' או מקרה הקצה של שוויון). קריטריון השיפוט ביניהם בוודאי לא צריך להיות כמות הכסף שכל אחד יכול השקיע בעורך דין שיערוך את טענתו.
כמה נקודות ללא סדר 353857
כאן אנחנו מגיעים לקצה היעילות של האלגוריה.

כי במלחמת יום כיפור, כמה שתחקור לא תגלה מי *באמת* ניצח.
כמה נקודות ללא סדר 354145
ועובדה זו מקובלת גם מחוץ למרחב הפוסט-מודרניסטי, מכיוון שעפ''י אספקטים שונים צדדים שונים ניצחו או הפסידו.
כמה נקודות ללא סדר 353886
אני לא חושב שאתה מתאר פה את תפיסתם של הפוסט מ' ה''קיצוניים'' אבל, אולי קצוותיו של הפוסט מ' הם חירטוטים.
כמה נקודות ללא סדר 354053
הקיצוניים יקחו את הטענות שלי עד הסוף: כל טענה שאנחנו מסוגלים לטעון בשפה, החל מ'האנרגיה הקינטית של עצם יחסית לריבוע מהירותו' ועד 'אני יושב עכשיו על כיסא' ניתן לפרק ולהראות שהיא בעצם חלק ממארג של יחסי כוח.

אל תבקש ממני להראות איך.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים