|
||||
|
||||
א. אני לא לומד בטכניון. ב. אני לא לומד בטכניון (זו נקודה מאוד חשובה). ג. נשים במדעים מדוייקים הן מיעוט שבמיעוט. ד. לקחתי קורסים גם בפקולטות אחרות, ההבדל הוא שבמדעים הקורסים הם קשים, אני לא מזלזל בחשיבות הפקולטות האחרות, רק ברמת הקושי שלהן. |
|
||||
|
||||
בשבילי, לפחות, המתמטיקה הייתה קלה בהרבה מהפילוסופיה. |
|
||||
|
||||
אני לא מכיר אף אחד שמעיד על עצמו שלקח קורסים מתקדמים במתמטיקה (אם אפשר לשאול, למה אתה קורא מתמטיקה) ורואה את זה כבר השוואה לפילוספיה. אבל למה להיגרר להשוואות סובייקטיביות, תראה לי בבקשה קורס אחד בפקולטה למדעי הרוח בו הממוצע הוא 40 ושיעור הנכשלים הוא 60%. |
|
||||
|
||||
מתמטיקה - החוג למתמטיקה באוניברסיטה העברית. נכון, היו אצלנו גם בחינות שאחוז הנכשלים בהן היה 70. לא זכורים לי שיעורי כשלון גבוהים כל כך בפילוסופיה. אבל נראה לי שרוב האנשים שהולכים לפילוסופיה יודעים פחות או יותר למה הם הולכים, וחלק ניכר מאלה שהולכים למתמטיקה לא יודעים זאת מראש. |
|
||||
|
||||
לקורס שלקחת קראו "מתמטיקה"? נשמע כמו קורס בסיסי שבבסיסי, יציאה ידי חובה. אתה יכול לדמיין מישהו לוקח קורס אחד, במשך סמסטר אחד, בשם "רפואה"? זה בדיוק אותו הדבר. לשם השוואה, מי שעושה תואר ראשון במדעי המחשב לוקח עשרה קורסים מתמטיים שונים. (אני מבקש לנסות להתעלם מטונים שנדמה שנשמעים בהודעה, לא התכוונתי [הפעם].) |
|
||||
|
||||
כתבתי *החוג* למתמטיקה. לא *קורס*. |
|
||||
|
||||
לא היה ברור, אבל לא משנה, עכשיו הובנת. |
|
||||
|
||||
תראה לי בבקשה קורס אחד *למתמטיקאים* בו הממוצע הוא 40 ושיעור הנכשלים הוא 60%. קורסי שירות מתמטיים (כלומר, קורסים מתמטיים שניתנים למי שאינם לומדים לתואר במתמטיקה) מוטים מראש לרעת הסטודנטים, הן מבחינת העומס והן מבחינת העובדה שיהיו בהם לא מעט אנשים שלא הכי מסתדרים עם מתמטיקה. |
|
||||
|
||||
היות ואני לא מתמטיקאי (והאוניברסיטה לא מפרסמת ממוצעים של קורסים) אני לא יכול להראות לך קורס כזה, אבל קורס מתמטי שאני לקחתי (לא קורס חישובי, אלא תאוריה מתמטית שמלומדת ע"י מתמטיקאי) התקרב לפרמטרים עליהם כתבתי, כמו כן סיפורי זוועה מחברים בחוגים כגון מדעי המחשב (הם נחשבים אצלך למתמטיקאים ?) מראים מספרים דומים. מעבר לכך יש קורסים בעלי פרמטרים זהים בחוג שלי (פיזיקה לפיזיקאים). לגבי הטענה שהפילוסופים סגורים על עצמם מבחינת כיוון (מקדונלדס ?), מה שקובע את מידת ההצלחה זה יותר כמות ההשקעה (עבור רוב האנשים), לכן אם אתה לא מניח שמתמטיקאים לא משקיעים, אתה חייב להסיק שהחוג למתמטיקה קשה יותר. |
|
||||
|
||||
מה הקורס המדובר שאותו לקחת והתקרב לפרמטרים? יש הבדלים לא קטנים בין לימודי מדעי המחשב ובין לימודי מתמטיקה (בפרט, ראיתי איך במבחן על נושא לא קשה במיוחד - תכנות C++ בסיסי - מורידים כמעט את כל הנקודות על שטויות קטנות לרוב הסטודנטים), אז הם לא נחשבים אצלי למתמטיקאים. מה שקובע את ההצלחה תלוי בפרמטרים רבים. אם ההצלחה נקבעת בצורה הוגנת, היא פונקציה של ההבנה ושל ההשקעה (נתון שבפני עצמו הוא מוטה, כאמור: מי שלא מבין מתמטיקה לא ילך ללמוד מתמטיקה). במקרה הרע היא פונקציה של הגחמות של המרצה. |
|
||||
|
||||
חשבון אינפינטיסימלי (השערת הרצף, סדר טוב על R וכדומה), לעיתים גם עונה שלם חדוו"א. |
|
||||
|
||||
איפה למדת אינפי כזה? השערת הרצף ומשפט הסדר הטוב נראים לי יותר רלוונטיים לתורת הקבוצות. אולי במקרה של אינפי/חדו"א השאלה היא יחסית: מה אחוז הנכשלים בקורס למתמטיקאים לעומת הנכשלים בקורס ללא מתמטיקאים באותו נושא (בטכניון המצב חמור בהרבה בקורס של הלא מתמטיקאים, שהוא גם עמוס וטכני יותר). |
|
||||
|
||||
אם זה מעניין אותך, אני יכול לשלוח לך את הlecture notes של הקורס (אני מניח שעדיין יש לי חלק מהן). אני לא מתיימר להבין מספיק במתמטיקה כדי להסביר את ההגיון מאחורי הבחירות האלו, המרצה פשוט פיתח את כל החשבון האינפינטיסימלי (כמובן שהגענו גם לגבולות דרך סדרות קושי וכד') ובדרך נדרש להניח את שהניח. כמדומני השערת הרצף שקולה לסדר טוב על R, אנו נדרשים לדבר לאחר שלומדים את האלכסון של קאנטור ובאקסיאומת הבחירה (בשביל הפיתוח). |
|
||||
|
||||
ככל הידוע לי אין קשר בין השערת הרצף ובין משפט הסדר הטוב (ששקול לאקסיומת הבחירה וללמה של צורן). גם האלכסון של קנטור הוא לרוב משהו שנלמד בקורס בתורת הקבוצות. מדובר בחומר מרתק ביותר, אבל אני לא כל כך רואה איך הוא קשור למה שאני מכיר בתור אינפי (גבולות, רציפות, נגזרות, אינטגרלים) אלא אולי כשמגיעים לרמות קצת יותר מתקדמות. אני אשמח לראות את ה-lecture notes. |
|
||||
|
||||
בקורס אינפי 1 באוניברסיטה העברית השנה היה הממוצע (לאחר מועדי ב') 63 ושיעור הנכשלים כשליש. זה נחשב לממוצע הנמוך ביותר ולשיעור הנכשלים הגבוה ביותר זה כמה שנים בקורס הזה. את הקורס לוקחים (כמובן) כל הסטודנטים למתמטיקה וגם כל הסטונדטים לפיסיקה ולמדעי המחשב. |
|
||||
|
||||
קשה להסיק מהנתון הזה הרבה מסקנות כי מדובר בקורס מעורב. בטכניון יש הפרדה: אינפי 1 עד אינפי 3 הם הקורסים למתמטיקאים בנושא (או לסטודנטים מפקולטות אחרות בתואר משולב) ואילו חדו"א 1 וחדו"א 2 הם קורסי השירות שמיועדים למי שלא לומדים מתמטיקה (והם קשים יותר). |
|
||||
|
||||
אני לא יודעת בדיוק מה לומדים בחדו"א בטכניון, אבל בעברית יש גם קורסי "שירות" מתמטיים לפיסיקאיים שנקראים "מתמטיקה לפיסיקאים" 1 ו-2. אלו בעיקר קורסים בהם לומדים מתמטיקה שימושית (פתרון אינטגרלים, נגזרות חלקיות, פתרון משוואות דיפרנציאליות, מערכות צירים) ולא נוגעים כמעט בכלל בפורמליזם. אינפי 1 הוא בעצם הקורס היחיד שפיזיקאים לוקחים שבו הם לומדים פורמליזם מתמטי (אלא אם כן הם משלבים את התואר עם מתמטיקה). |
|
||||
|
||||
אם זה מעניין מישהו, במסלול המשולב למתמטיקה ומדעי המחשב באת''א לומדים חדו''א, וגם במסלול למדעי מחשב מורחב. החומר המתאים לקורסים האלו של את''א נמצאים בספרים של האוניברסיטה הפתוחה באינפי דווקא. |
|
||||
|
||||
בתל אביב, למיטב ידיעתי, "חדו"א" באמת מציין את הקורסים היותר מתמטיים ודווקא "אינפי" את הקורסים היותר טכניים (באוניברסיטה הפתוחה ובטכניון זה הפוך: "אינפי" זה המתמטי ו"חדו"א" זה הטכני). |
|
||||
|
||||
ממוצע ציונים בקורס ואחוז נכשלים לא מעידים על קושי החומר הנלמד או קושי הלימודים. הסיבה שיש אחוזי נכשלים גבוהים בקורסים ספציפיים במדעי המחשב, היא בגלל שמדעי המחשב הוא חוג פופולרי ונרשמים אליו הרבה אנשים, ולאוניברסיטה יש מטרה לסנן את תלמידי השנה הראשונה. עד כמה שידוע לי, במקצועות קשים כמו כימיה או ביולוגיה יש אחוז נכשלים נמוך בהרבה מאשר במקצועות פופולריים כמו משפטים או כלכלה. |
|
||||
|
||||
לא יודע לגבי כימיה, אבל ביולוגיה זה לא מקצוע קשה (לפחות ברמת תואר ראשון). |
|
||||
|
||||
תפגוש אותי מחר בשרמן ואסביר לך בשמחה. |
|
||||
|
||||
אתה מנסה לרמוז שאתה לומד ביולוגיה? |
|
||||
|
||||
לא, הוא עושה מילואים בשריון. (רק הגלילי יבין את זה) |
|
||||
|
||||
אתה מנסה לרמוז שאנחנו לא מספיק זקנים מספיק (על מנת שנדע שהיה פעם טנק שקוראים לו שרמן) או שאנחנו לא צפוניים מספיק (על מנת שנכיר את בית שרמן בצפת)? |
|
||||
|
||||
רמזתי על גילכם הרך, עוללי. |
|
||||
|
||||
אני לא רשל''צי אבל גם אני הבנתי (נדמה לי). |
|
||||
|
||||
אחרי שניים שלושה סמסטרים, כשאנשים שאלו אותי על המקצועות של הסמסטר הראשון במתמטיקה, אמרתי להם שתורת הקבוצות זה לא מקצוע קשה אבל אינפי זה קשה יחסית. יום אחד פגשתי מישהו שאמר בדיוק את ההפך, התלהב מכמה שאינפי זה פשוט וברור ואמר שתורת הקבוצות זה ממש מסובך. מאז אני נזהר יותר בצורה שבה אני ממליץ לאנשים את מה ללמוד, ובפרט כשאני אומר להם מה קל ומה קשה. |
|
||||
|
||||
יתכן וצריך להדגיש את ההבדל בין איכות התשובה לבין איכות הציון. במדעים המתמטיים הרבה יותר קל לדעת מתי התשובה לחלוטין לא נכונה ולכן הציונים שם נוטים להיות נמוכים יותר. אני מנחש שאם תבדוק רק בעשירון העליון של הציונים, תמצא הרבה יותר ציונים גבוהים דוקא במדעים המתמטיים. ועוד רציתי לציין כי בזמני, הכי קשה היה להתקבל לפקולטה לרפואה והיא נחשבה הקשה ביותר. |
|
||||
|
||||
קורס מבוא לפסיכולוגיה בבר אילן לפני שלוש שנים - הממוצע היה 59. |
|
||||
|
||||
זה כמעט עבר, עם התפלגות נכונה אפשר בקלות להגיע ל70% עוברים. מה היה החציון ? זה כלל ? גם השנה זה ככה ? |
|
||||
|
||||
כמעט עובר , אבל לא... לא סגור על החציון - אבל אני יודע שהמצב היה בכי רע. בנוגע למצב השנה- לא יודע. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |