|
||||
|
||||
מדבריך משתמע שאתה סבור שאני לא אדם הגון כי דעתי שונה מדעתך. טעות. אני לא מביא את התאורים האלה בכדי להצדיק עוולות. אני ראליסט, ואתה ככול הנראה חיי בעולם אוטופי ומאשים כל מי שרואה את העולם אחרת בדורסנות. אולי זה חלק מתהליך ההיטהרות שלך, להטיל דופי באחרים. אני לא מקבל את תפיסת העולם שרואה בשוויון זכויות ערך עליון. לפי הגיון זה, אם משהוא מאיים להרוג את אמך אסור לך לפגוע בו כי חיי שניהם צריכים להיות שווים בעינך. כעת תכליל אמירה זו לגבי השתייכות לאומית ותקבל את דעתי. אני מעדיף את האינטרסים שלך על פני אלה של פלסטיני. כעת תענה לי בכנות: אם ברכב בוער היו חבר שלך ואדם זר, מי היית מחלץ קודם? האם במסגרת היותך חלק ממשפחת האדם תעדיף לחלק את פת לחמך האחרונה עם אחיך או שאולי תשתף בסעודה את כל הרעבים שבסביבה? לי יש סדר עדיפויות שמעמיד את האנשים היקרים לליבי במקום גבוה יותר מנכרים. הדבר אמור בחלוקת משאבים: כשיש ביכולתך אתה מסייע לזולת, גם כשהזולת הוא חתול רעב, וקל וחומר אדם. אבל כשאין לך אתה דואג קודם לעצמך, לקרוביך, לבני עמך. אייבי נתן (יודע מי זה?) אמר פעם שאם היו שמים 20 זוכי פרס נובל לשלום על אי בודד תוך שבוע הם היו מתחילים לריב השלום של מי יותר טוב. העדפת עצמך, קרוביך וכו' היא תכונה טבעית נורמלית ובריאה, אבל להסיק מכך שהמשמעות היא הפקת הנאה מסבלו של הזולת , היא רשעות או חוסר תום לב. |
|
||||
|
||||
מפגש של תלמידים חילוניים עם רב מסויים הפליא אותו הרב לספר בנפלאות הדת היהודית. בזה שהוא מלאה באהבת האדם, בגישה אוהבת לכל ברואי האלוהים. אחד המורים ראה שהנעדים טובעים במלל שאל שאלה: "אם אני נפצע ביום הכיפורים, האם תביא אותי לבית החולים?" הרב ענה שודאי, זה פיקוח נפש. המשיך אותו מורה: "ואם נמצאת עימו אורחת מחו"ל לא יהודיה, והיא נפצעת?" אני מניח שאתה יכול לנחש את התשובה. התלמידים היו המומים. |
|
||||
|
||||
מה לאדם דתי ואורחת גויה מחו"ל (שבדית חטובה למשל) בשבת קודש. מטומטמים יש בכל מקום. יש אין ספור פרופסרים שהם אידיוטים במידה שלא תאמן, ואני מניח שגם רבנים טפשים לא חסר. קל לקחת דעה אחת ולהציגה כחזות הכל. ואפשר להקצין: אולי בכלל כדאי להוציא את היהדות מחוץ לחוק. בתגובה קודמת אמרת לי שהיהדות כמו התנך אינה מקשה אחת. (ספר עמוס - ספר יהושע זוכר?) והיהדות שלך אם הבנתי מבוססת על בחירת הערכים הראוים. אולי תכיר בכך שגם לתלמידי אותו הרב אפילו שהם "דתיים"יש יכולת בחירה ושיקול דעת. שבת שלום. |
|
||||
|
||||
נועם, לא הבנת מה כתבתי -לא הסברתי עצמי נכון. היום שוחחתי על הסוגיא עם מישהו. גם הרמב"ם ענה שגוי אינו נכלל בפיקוח נפש בשבת. מה זה קשור לאורחת? רוצה דוגמא? בן דוד שלי הגר בפולין (אמיתי) נשוי לאישה פולניה. רציתי להציג שלמה שראינו בימים האחרונים סביב פינוי הרצועה- במיוחד לאנשים המאמינים ששם -יש שורשי מחלוקת עמוקים יותר מאשר הבדלי הדעות הפוליטיים. |
|
||||
|
||||
"האם במסגרת היותך חלק ממשפחת האדם תעדיף לחלק את פת לחמך האחרונה עם אחיך או שאולי תשתף בסעודה את כל הרעבים שבסביבה?" השאלה היא מה קורה אם יש לך כמות נכבדה של סטייקים וקוויאר ומה לא, ואחיך כבר מפוטם עד להתפוצץ. ואם אתה כל כך אוהב איזכורים מהשואה, מה אתה חושב על האנשים שבכל זאת הצילו יהודים אז? מה אתה חושב על המעצמות שלחמו בנאצים, ושלולא הן לא היו ניצולים גם אלה ששרדו? |
|
||||
|
||||
לגבי סטיקים וקוויאר אין ספק. גם בכיכר לחם אתחלק עם הרעבים. את הפרוסה אשמור לעצמי. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |