בתשובה לדוד רובנר, 24/07/01 20:36
תעשה/ו שיעורי בית קודם...מומלץ 29564
היא כן.

כמעט בכל כתביה מאז "מרד הנפילים".
היא אומרת זאת במפורש, כהנחת יסוד שכל הפילוסופיה שלה מתבססת עליה.

בפרט ההנחה מוזכרת בנאומו של גאלט.
היא מדברת על המוסר כבחירה, וכבחירה חופשית. האדם יכול לבחור בין חשיבה רציונלית להתעלמות מהמציאות. המילה volitionמוזכרת פעמים רבות כבסיס לפילוסופיה.
תעשה/ו שיעורי בית קודם...מומלץ 29581
היא מדברת על volition, רצון, בחירה. כאשר היא מזכירה "רצון חופשי", באופן מאד ברור ויסודי היא *מסייגת* את הרצון והיא מדברת על whim, היינו, הרצון חייב להיות *רצון רציונלי*, לא רצון קפריזי – לא מונחה על ידי הגחמה.

חופש הוא בהחלט *לא הפקרות* – כפי ש"מחנכים", "פסיכולוגים", ואחרים מנסים להלעיט אותנו.
ראה: בית-ספר דמוקרטי – בית-הספר סדברי-ואלי: http://www.sudval.org

"Neither life nor happines can be achieved by the pursuit of irrational whims. Just as man is free to attempt to survive by any random means, as a parasite, a moocher or a looter, but not free to succeed at it beyond the range of the moment – so he is free to seek his happines in any irrational fraud, any whim, any delusion, any mindless escape from reality, but not free to succeed at it beyond the range of the moment nor to escape the consequences."
(The Objectivist Etics, Ayn Rand – The Virtue of Selfishness, pg.28,29)
תעשה/ו שיעורי בית קודם...מומלץ 29659
אה, אז אנחנו מסכימים.

אני התיחסתי למושג ''רצון חופשי'' כהיפך מדטרמיניזם. לאדם יש בחירה, פעולותיו לא נקבעו מראש ע''י הסביבה, הגנים, מצבו הכלכלי, והמפלגה אליה הוריו שייכים. גורמים אלו אולי משפיעים, אך אינם מוחלטים, עקרון החופש נשמר.

אני התייחסתי לחופש הרצון במובן זה, לא במובן של הפקרות.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים