|
||||
|
||||
כידוע, אני איני מבין דבר וחצי דבר ביהדות, אך דומני שהדברים שאמרת זה עתה - הם בדיוק הדרת האדם מן הטבע (הלא מושלם) אל מעין מקום ביניים - בין הטבע לבין האלוהים. אגב, נשאלת גם השאלה מדוע האדם צריך להשלים את עבודתו של אלוהים - למה הוא לא ברא עולם שלם ומושלם? עוד נשאלת השאלה - מי צריך להמתיק חרדל או לטחון חיטה? לחרקים שאוכלים חיטה זה ממש לא מפריע. בשבילנו, בני האדם, צריך לעשות את הדברים הללו. הגישה האנתרופוצנטרית של הדת היהודית, אינה משנה כהוא זה מכך שהיא רואה בברית המילה הזזת האדם ממצבו של שאר הטבע, למצב אחר (מתוקן, נכון, תקרא לזה איך שאתה רוצה). מרגע שהוא מתוקן, הוא לא חייתי - וזה הרי בדיוק מה שמר מאן אמר. |
|
||||
|
||||
מר מאן דיבר על המילה כאקט של הטלת מום והבדלתו של האדם מהטבע. מהבריאה. הפרשנות החז"לית, לעומת זאת, מתייחסת אל ברית המילה כאקט של תיקון והתייחסות אל האדם כחלק מהטבע. כל מעשה הבריאה זקוק לתיקון, ובכלל זה האדם. לא יודע מה התיקון של החיה. העולם נברא עבור האדם, כך על פי ההשקפה היהודית. לכן אין זה סוד גדול שהאדם הוא נס הבריאה. אלא שיחודו של האדם איננו מצוי ברבדים הגשמיים. אלא באלו הרוחניים. ומותר האדם מן הבהמה, אין כי הכל הבל. לבד מהנשמה הטהורה וגו. דווקא אקט פיזי מדגיש את האדם כחלק מהטבע. כדי שהאדם יעלה אל מעל הטבע, הוא זקוק לאמצעים רוחניים. תורה ומצוות. למה לא ברא עולם מושלם? טוב, זאת כבר סוגיה דתית שלמה. אני לא דתי וקצת קשה לי לסנגר על דברים שאני לא ממש מאמין בהם, אבל שאלת, אז הנה אחת הפרשנויות מאת הבן איש חי שאמר - הקב"ה הוא הטוב. שנאמר, טוב ומיטיב לכל. הטוב תפקידו להיטיב. המיטיב יכול להטיב רק לאלו הזקוקים להטבה. אם הכל היה מושלם, לא היה עבור ובשביל מה להיטיב. כן, היהדות היא אנתרופוצנטרית. עלית עלינו. |
|
||||
|
||||
כלומר, אלוהים גורם לנו לסבול כדי להוא יוכל לעזור לנו? ויש אנשים שמתייחסים אליו ברצינות? |
|
||||
|
||||
לאו דווקא עזרה מסבל. יכול גם סתם עזרה. ולעניין היסורים: אין אדם שעושה רק טוב. ואפילו הוא צדיק גדול. יש שיעשה בשגגה. ואם עשה כן, עוונו יכופר בעולם הזה על ידי היסורים כך שיגיע לאחר מותו לגן עדן בזינוק ישיר. אין אדם עושה רק רע. ואפילו הוא רשע גדול. יש שיכבד אביו ואימו, או יתן צדקה פה ושם. ואם עשה כן, שכרו ינתן לו בעולם הזה כך שלאחר מותו יגיע לגיהנום בזינוק ישיר. יש אנשים המתייחסים אליו ברצינות. לא יתכן שכל כך הרבה אנשים טועים/טיפשים. או שכן. |
|
||||
|
||||
תסלח לי, אבל זה נשמע כמו בלבולי מוח נוצריים. אין ביהדות עולם הבא - ''מעפר באת ולעפר תשוב.'' |
|
||||
|
||||
לא שאני מבין משהו ביקומים מקבילים או ביקומים בטור, אבל לא "כל העולם כולו גשר צר מאד"? |
|
||||
|
||||
אה.. לא. בתצלום האחרון מן החלל שאני ראיתי, הוא נראה כמו כדור פחוס, לא כמו גשר. |
|
||||
|
||||
1. התייחסתי לעובדה שמושג "העולם הבא" אינו זר לדת היהודית, ככל שיצא לי לשמוע עליה, ולכן נראה ש"מעפר ואל עפר" אינו מספר את כל הסיפור. 2. אתה לא יודע שכל ה"צילומים מהחלל" האלה הם פיקציה? תיכף תגיד שאתה באמת מאמין שהנחיתו אדם על הירח וכל השטויות האלה :-) |
|
||||
|
||||
אני אפילו לא מאמין שנאס''א הצליחה להנחית אדם באמצע נבאדה, שלא לדבר על הירח. |
|
||||
|
||||
אם כך האם המיצווה של למול את בניכם היא כלל עולמית מבחינת התורה? אם אדם אינו אדם שלם עד שמלו אותו הרי שרוב האנושות לא שלמה מה שיוצר מעין על אדם כמו שכבר דובר פה פעם. דומם צומח חיה אדם יהודי אל. סולם הדרגות העולמי על פי היהדות. מה שיוצר מצב שבו הנמוך ברמתו ביהודים עדיין עולה על הגבוה ברמתו בגויים שכן הוא עבר את ניתוח המילה. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |