בתשובה להמסביר לצרכן, 07/02/05 13:11
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280054
א. סליחה על האלמוניות מקודם (מחשב אקראי נטול עוגיות).

ב. מתאים לאלאניס מוריסט כמובן.

ג. אתה כמובן צודק. רק לא יוצלחים (שמאוד סביר להניח שהם סוציאליסטים, כמובן) לוחצים על ילדיהם להגיע להישגים. לא קרה מעולם שאב מליונר, קפיטליסט ומרוצה מעצמו, לחץ על בנו (Bleeding heart שכזה שרוצה לכתוב ספרות יפה) להתקבל לפקולטה למנהל עסקים בהארוורד (ודרש מבנו לקבל את ההשפלות בקבלה לאחווה כמו גבר, הרי יש עליו אחריות לשמר את המסורת המשפחתית המפוארת).

דברים מוזרים כאלה, לא יכולים להתרחש בעולם, בו הצלחנו לסווג בקלות ובהצלחה (ע"י סטיראוטיפים לא שטוחים ביייכלל) את הפסיכולוגיה של הסוציאליסטים הרגישים (חסרי הממון, כותבי השירה המיבבת, הנכנעים מראש וחסרי הביטחון העצמי המינימלי) והקפיטליסטים הטיטאניים. הטיטאנים הנ"ל הם כמובן רציונלים, מוצלחים, טובעים בכסף, לא דורשים כלום מילדיהם אלא משמשים להם רק דוגמא ומופת, מלאי ביטחון עצמי, היחידים שבאמת מבינים חירות אמיתית מהי, קוראים לבן הבכור שלהם הווארד רורק ועולם הערכים שלהם הגיע כנראה מספרי שיפור עצמי אמריקניים, חלקם קצרים יותר וחלקם פחות, כמו "מי הזיז את הגבינה שלי" או "כמעיין המתגבר"‏1.

ד. אם עדיין לא הבנת, מטרת תגובותי היא לא נסיון מקביל לשלך בו גם אני באמת (בכנות) מנסה להכניס קבוצות אידיאולוגיות למגירות/תבניות שטוחות (זה לא יותר משימוש בסטיריאוטיפים של מי שלא מסכים איתך, על מנת לעשות את חייך האידיאולוגיים לחיים קלים יותר). אני פשוט מדגים עד כמה קל לשחק את המשחק הזה (ולהגיע לאיזו תוצאה שרוצים).

עבור על הדיונים השונים באייל ואסוף את השמות של האנשים שאוהבים להתעמק בפסאודו-ניתוח פסיכולוגי של יריביהם האידיאולוגיים (אני מבטיח שתגלה איזשהו קשר ישר בין מידת הדוגמטיות של הדעות לבין התחביב המיותר הנ"ל).

__________
1 עם סיום הקריאה, אני ממליץ על: הרבה קפה שחור (בלי סוכר), להתרחק משוקולד חלב זול, מדיאלוגים של אופרות סבון ומדברים מתקתקים מידי באופן כללי (לפחות לשבועיים). למקפידים על בריאותם, אני ממליץ לבקש מרופא המשפחה לבדוק את רמת הסכריניות בדם (או פשוט למצוא משהו יותר חשוב לעיין בו).
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280065
1 קרא את "מרד הנפילים" ותבין שא) אם זה נראה לך סכריני מדי, לא ראית שום דבר ו-ב), שבהודעתך צריך לשנות את "הווארד רורק" ל"ג'ון גאלט", את "טיטאנים" ל"נפילים" ואת "וחלקם פחות" ל"וחלקם פחות מאוד".

אגב, איך אהבת את סגנון הכתיבה הקולח של לואי קוק?
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280104
נו אביב. אולי אפשר כבר לכבות את הפתיל הזה. אני לא מבין למה חזרת והדלקת אותו (אחרי שהוא היה כבוי כבר שבוע) אם אתה בעצמך אומר שזה תחביב מיותר.

אם תעבור על כל ההודעות שלך תמצא שהן עוסקות בניתוח פסאדו-פסיכולוגי של האופי שלי בלבד. למה ואת מי זה מעניין יותר מהאופי של כל הקפיטליסטים והסוציאליסטים?

אני, ברשותך, הוסיף להחזיק בדעתי שיש קשר בין תכונות אופי לאידאולוגיה. אם יש בקהל פסיכולוג שידוע לו משהו על קשר כזה (גם אי המצאותו) אני אשמח לשמוע. אם לא, אני מציע שנפסיק לדון בנושא הרגיש הזה שלכמה אנשים יש נטיה לקחת אותו באופן אישי. תנסה לקלוט את זה: אתה לא יריב שלי. לא אכפת לי אם אתה תבוסתן או סוציאליסט או שניהם. כל מה שאני רוצה זה שיעזרו לי להבין את הקשר, אם הוא קיים, באופן כללי. ואופיו של אביב או אלמוני אחר לא מענינים אותי - ומן הסתם גם לא את האחרים.

לגבי חוויתך עם "כמעין המתגבר", זה מה שקורה לאנשים ששותים מיץ פטל אחרי שהתרגלו לשתות בירה. את כ"מעין המתגבר" קוראים בגיל 16. מעניין מה יש לך להגיד על חסמב"ה.
קרשינדו שולת!!!1 280160
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280176
כבוגר הקורס הטכניוני של עודד בלבן, הנה לך תובנה (לדעתי) על הקשר בין תכונות אופי לאידאולוגיה: אותה תכונת אופי יכולה להוביל לתמיכה בשתי אידאולוגיות מנוגדות, ובאותה אידאולוגיה יכולים להחזיק שני אנשים בעלי תכונות אופי מנוגדות. כלומר, אין קשר בין אופי ואידאולוגיה.

מ"כמעיין המתגבר" אפשר ליהנות גם בגיל 21, ואפילו אחרי שקראת את דוסטוייבסקי ושות' (הטפות צדקניות קיימות בכל ספר כמעט, ומרענן לראות אותן באות מכיוון שונה)
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280380
עודד בלבן זה בר סמכא? (לא מכיר)
להזכירך, אני לא מחפש קשר חח"ע ולכן יכול להיות שנמצא בעלי תכונות זהות בשני הפכים אידאולוגים. אני מחפש (משער שיש) קשר יותר חלש וכמו שאביב הראה אפשר למצוא (או להדביק) אותו לשני הצדדים. אני אפילו לא בטוח מי בשני המשתנים הללו הוא סיבה ומי מסובב, אם הקשר בכלל סיבתי. כלומר נגיד שהתכונה "רחמנות" קשורה עם סוציאליזם, האם פלוני הוא סוציאליסט בגלל שהוא רחמן גדול או שהוא רחמן גדול בגלל שהוא סוציאליסט. אני לא בטוח. לפעמים, נדמה לי, שהאידאולוגיה היא בעצם חלק מהאופי שלנו ככה שאם נשנה את האופי נשנה גם את האידאולוגיה. לך תדע. אני יורה בחושך.

-----
את כמעיין המתגבר אפשר לקרוא גם בגיל 40 אבל אז עצתו של אביב במקומה, ואני הייתי מוסיף המלצה לחולי סוכרת להימנע.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280389
שאל את בילינסקי. אני רק השתמשתי כאן בפראפראזה על האמירה שלו לגבי פוליטיקה ואידאולוגיה.

אולי כדאי להפנות כאן למאמר על כשלים סטטיסטטיים. בכל מקרה, אתה מוזמן לשכתב את מה שאמרתי ולהגיד שעבור כל תכונה אפשר למצוא בהסתברות שווה אנשים בעלי תכונות אופי מנוגדות וכו'. מה שמקבלים בסוף הוא שכל תכונת אופי תוכל להדביק לכל אידאולוגיה, ומה שקובע איזו תכונה תודבק לאיזו אידאולוגיה תלוי בעיקר בתכונות האופי ובאידאולוגיה של המדביק.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280559
נדמה לי שאתה קצת שבוי מדי במתמטיקה וסטטיסטיקה. אפילו אישתי עוד מזכירה לי את "תקופת האפסילונים" (סביב אינפי II) שבה לא יכולתי לחשוב על שום דבר שלא נמדד באפסילון.

זה לא משנה אם אתה קובע את תכונותיו של פלוני עלידי מה שאתה מדביק לו או מה שהוא מדביק לאחרים. זו סתם טרנספורמציה (לגיטימית אם היא עוזרת). מה שחשוב (לי), אחרי כל הטרנספורמציות, זה האם יש (או יכול להיות שיש) קשר בין תכונות אופי ואידאולוגיה.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280655
אני חושש שאתה לא מבין את מה שאני אומר, אנסה שוב: אין קשר, וניתן לראות זאת מכך שבהינתן אדם כלשהו, אנשים שונים יצמידו לו תכונות אופי שונות כדי להסביר את האידאולוגיה שבה הוא מחזיק. אם זה מתמטי מדי בשבילך, אשמח אם תסביר מה ההגיון הלא מתמטי שמנחה אותך.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280759
לא מה שהיה מתמטי זה ההצעה לשנות את המשפט למושגים סטטיסטיים.
הא, אולי לא הבנתי קודם. אם אנשים שונים יצמידו לו תכונות אופי שונות אז הבדיקה דפוקה. אבל אני חושב שאם תשאל 100 אנשים שמכירים אותך האם גדי קמצן, תבוסתן, רחמן, חרוץ, עצלן, שאפתן, דיכאוני, פסימיסט וכו', אתה תקבל מקבצי תשובות שיעידו על האופי שלך (וברוב המיקרים יתאימו למה שאתה יודע על עצמך).
אחרי שהחלטנו לפי הנ"ל שגדי הוא בעל התכונות האלו ואלו, צריך לשאול אותו אם הוא סוציאליסט או קפיטליסט.
כך נעשה ל100 גדים, ויש לך בדיקה שעשויה להראות על קשר עם מובהקות כלשהי.
תהליך כזה לא נראה לי בילתי אפשרי.
אני רק תוהה עם כבר עשו אותו.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280787
נו, אתה עצמך משתמש כאן בסטטיסטיקה, אז מדוע אתה מלין שגם אני עברתי לסטטיסטיקה?

למרבה המזל, הויכוח שלנו הוא אמפירי. אני מציע שתחפש את הניסויים הדומים שכבר ערכו בעבר (ואני מניח שכבר ערכו), ותחזור אלינו עם התוצאות המפתיעות.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280814
כשאמצא אני מבטיח לפרסם.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280547
בנוגע לקשר בין תכונות אישיות לעמדות. ראה הערת רגל אחת בתגובה 258304
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280565
כן. אתה עוד מרחיק לכת ושואל על קשר ביולוגי. גם שאלה לגיטימית בעיני.
יש אנשים שהשאלות עצמן מרתיעות אותם אפילו יותר מהתשובות. בד"כ נהוג לייחס את התכונה הזו (פחד משאלות) לאידאולוגיה דתית - "אסור להרהר אחריה". אבל די מפליא שלכלכך הרבה חילונים משכילים יש את התכונה הזו.

זה מזכיר לי ספר שעורר שערוריה בארה"ב בגלל שניסה לבדוק את הקשר בין אינטליגנציה וגזע או מוצא אתני:
The Bell Curve (Hernstein & Murray, 1994)
עצם השאלה, האם יש קשר, היא לא פוליטיקלי קוררקט.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280572
בכל מקרה, נראה לי שבדיון ענייני לגבי שאלות חברתיות או פוליטיות השאלה אם יש קשר בין מבנה אישיות לעמדה מסוימת היא לא רלבנטית. במיוחד שהקשר הוא מאוד חלש בד"כ{1}, לא ניתן להבדיל בין סיבה למסובב{2} ובגלל המעגליות וחוסר התכלית בדיון מסוג זה {3].

---------
1. ז"א, אם לדוגמא הוכחנו שיש איזשהו קשר בין עמדות ימניות לתוקפנות של אנשים אז זה לא שאדם תוקפני בהכרח יהיה ימני אלא שאחוז האנשים התוקפנים במפלגות הימין גבוה קצת יותר מבמפלגות השמאל.

2. לא ברור אם האדם ימני בגלל האישיות התוקפנית שלו, או שהאישיות התוקפנית שלו היא, בין השאר נגזרת של העמדות הימניות שלו.

3. הקפיטליסטים יאשימו את הסוציליסטים שהעמדות שלהם נובעות מכך שאינם לוקחים אחריות על עצמם, וסוצ' יאשימו את הקפיט' שהעמדות שלהם נובעות מחוסר אמפטיה. מה עשינו בזה?
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280760
נכון, השאלה במקור האידאולוגיה (פסיכולוגיה, חינוך, לוגיקה ...) היא נפרדת מהדיון באידאולוגיה עצמה. יכול להיות שמישהו יכתוב מאמר ונקיים דיון רק על זה.

אבל אני חושב שחקירה כזו היא בהחלט מענינת ומועילה (כלומר רלונטית) לחיי המעשה. נגיד שאני יודע ש80% מהקפיטליסטים הם עצלנים ושחצנים. אז כשאתה בא לראיון עבודה, למשל, ואומר לי שאתה קפיטליסט, אני יכול להפיק מזה תועלת. או בדוגמה שלך, אם 80% מהליכודניכים אלימים אז כשאני נמצא בין כמה ליכודניכים אני יודע שאני צריך קסדה.
בכל מקרה - מה רע לדעת?

לגבי 3. אין באמת תכלית בהאשמות הדדיות ואני משוכנע שאם מישהו יעשה פעם מחקר כזה, הוא לא יעשה זאת כדי לספק תחמושת ללוחמי האייל.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280767
אני מסכים איתך שחקירה בנושא היא מעניינת ופרקטית. עם זאת אני לא חושב שכדאי לחקור בנושא מהסיבה הפשוטה שניסויים כאלה יתנו גושפנקא "מדעית" לדעות קדומות וגזענות.

ניקח את הדוגמא שלך, אתה מנהל שעושה ראיון עבודה לאדם מסוים. ידוע לך שהוא סוציליסט וש60% מהסוציליסטים לא לוקחים אחריות אישית (לעומת נניח 40% מהקפיטליסטים). במקום לשפוט את האדם לגופו אתה תבוא לראיון כשיש לך דעה קדומה לגבי אותו אדם.
כנ"ל לגבי דוגמת הליכודניקים שלך, אם תגלה ש99.99% מהליכודניקים הם אלימים, כשתפגוש ליכודניק ברחוב ישר תווצר לך סכמה של אדם אלים. ע"י כך אתה עושה עוול ל0.01% מהליכודניקים שאינם אלימים (דן מרידור).
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280772
זאת לא סיבה סבירה לכך שלא כדאי לחקור (כמו שצריך) משהו. מה שאתה מתאר זה בדיוק שיקולי PC שהם לא רלבנטיים לחקירה המדעית.

זאת כן סיבה טובה להסביר על כשלים סטטיסטיים נפוצים ואת ההבדל בין חקירה מדעית לבין קשקושים ערכיים שאנשים לפעמים מסיקים מחקירה מדעית (למרות שהם לא באמת נובעים ממנה). זאת גם סיבה מצוינת לכך שצריך להוסיף פה קישור לדיון 2009.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280778
קודם כל, עניינים ערכיים הם לא קשקושים.
שנית, אני אמנם מסכים שב*עקרון** לא רצוי להגביל תחומי מחקר, אבל לדעתי, צריכים לשקול טוב אם כדאי לחקור תחומים שההשלכות שלהם לא ניתנות לבקרה מחד והתועלת מהם היא די מפוקפקת מאידך.
אני אתן לך דוגמא, בשנות ה-‏70(?) אם אני לא טועה חוקרים בתחום האינטלגנציה רצו לחקור על הבדלי יכולת והבדלי אינטלגנציה בין שחורים ללבנים. בגלל החשש ממסקנות גזעניות {1} שיכולות להגרם כתוצאה ממחקר מהסוג הנ"ל, הם החליטו בסופו של דבר לא לערוך את המחקר הזה. לדעתי,בצדק.
לפי השיטה שלך, שבה לא צריך לערב עניינים ערכיים במחקר, מחקרים מסוג הנ"ל היו נערכים (כי למה שלא ייערכו) מה שעלול לתת פתח לכל מניפולטור שרוצה להוכיח שהעמדה/גזע שלו עדיפים.

------------
* דוגמאות מהסוג שאני מעלה הן היוצא מהכלל
1.וזאת על אף שמי שמבין בנושא יודע שגם אם היו מוכיחים שללבנים יש אי.קיו יותר גבוה אי אפשר להסיק מכך כלום. אולי ההבדל נובע ממעמד סוציו-אקונומי, בי"ס פחות טובים וכו...
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280782
רב המוסכם על הלא מוסכם.

ברור שעניינים ערכיים אינם קשקושים. הסקות ערכיות מנתונים יבשים, כמו למשל: מחקר חדש מראה ש 80% מהשחורים מתקשים במקצועות המתמטיקה ולכן ניתן להפיק תועלת מבדיקת צבע עורו של זה שבא אלי לראיון עבודה, זה כן קשקושים (מהסוג הגזעני). אני חושב שעם זה אתה מסכים (עפ"י המשך תגובתך).

אני כן חושש מכך שצריך להמנע ממחקרים שעלולים להציג נתון כזה, רק בגלל שיש קשקשנים בעולם. (קצת מוזר בעיני לתת לבורות ודעות קדומות להכתיב את תחומי המחקר).

אבל - למרות שאני לא מסכים שהשיקולים שאתה מתאר צריכים להיות חלק ממערכת השיקולים של החוקרים כחוקרים (זו לא חלק מהמתודה המדעית), אני מוכן לקבל את זה שאין מנוס לפעמים מלהפעיל שיקולים כאלה כבני אדם (מה לעשות, גם חוקרים הם כאלה‏1). כל עוד זה לא נהפך למתודה של ממש ולא מוותרים על מחקרים שיכולים לספק תוצאות באמת מעניינות, לא קרה משהו שאי אפשר לחיות איתו.

_________
1 נו, מידי פעם :)
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280826
בגדול אני מסכים. רק שאני חושב שאם התועלת היחידה שהמחקר מסויים מפיק היא עניין והנזק הפוטנציאלי יכול להיות אנשים שישתמשו במחקר מסוג זה כגושפנקה לדעות קדומות שלהם או גזענות כדאי לשקול פעמיים אם כדאי לערוך מחקר כזה.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280812
כאן אני מצדד בידידי אביב. לדעתי, אם אפשר לחקור משהו (כמו שצריך) יש לעשות זאת. והטענה שהידע עלול לשמש מטרות לא ראויות או לא מוסריות, הגם שהיא נכונה, איננה יכולה להיות סיבה שלא לחקור. לדעתי, כמו ש"הכל שפיט" כך גם הכל חקיר.

הדיון בשימוש הנכון בידע הוא דיון אחר (נגזרת שניה מהדיון שלנו) ואני לא מוצא טעם להכנס אליו כאן, אלא אם תתעקש.

לגבי אידיאולוגיה ואופי, אני שאלתי את הקהל אם מישהו יודע על מחקר מקצועי שנעשה "כמו שצריך" בנושא. עד שאמצא אחד כזה, אני יכול רק לטעון ש*יכול* להיות קשר כזה. אבל ,כאמור, הנושא טעון וריגשי, אז אולי כדאי לא לחטט בו בפורום הזה.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280825
או.קיי, אם הכל חקיר מה דעתך על הדוגמא שנתתי לאביב (השוואת אינטלגנציה בין שחורים ללבנים) ?
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280829
חקיר, וגם יודעים מה התשובה (בארה"ב יש פער עקבי של בערך 10 נקודות ב- IQ). אולי כדאי להעביר את המשך הדיון לדיון 2244.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280833
נראה לי שאם בתור מרצה לפסיכולוגיה בארה"ב תטען שמקור ההבדל ב IQ הוא גנטי/בילוגי ישר יתנפלו עליך בטענה שאתה גזען, גם אם תביא הוכחות לכך שאתה צודק. ההתנפלויות האלה הן אולי לא אקדמיות, אבל בהחלט אפשר להבין מאיפה הן מגיעות. בגלל זה אני טוען שאם אין אפשרות רצינית לחקור את הנושא עד הסוף ( כי הרי הטענה של הבדל ביולוגי נחסמת מראש) והתועלת שלו מוטלת בספק עדיף לחסוך מאיתנו מחקרים כאלה.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280860
"עדיף לחסוך מחקרים כאלה"? אתה לא חושב שהידיעה (אם היא נכונה) על הבדלי אינטליגנציה בין שחורים ללבנים היא בעלת חשיבות?
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280962
באמת שאני לא חושב שידיעה על הבדלי אינטלגנציה בין שחורים ללבנים היא בעלת חשיבות (מה יכולה להיות החשיבות שלה?)
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 281183
היא יכולה ללמד משהו על השורשים הביולוגיים של האינטליגנציה, היא יכולה לרמוז לכיוונים אליהם כדאי להפנות משאבים חינוכיים/לימודיים, היא יכולה להסביר תופעות חברתיות מסויימות, והיא מלמדת אותך עוד משהו על העולם.

(בטח אפשר להאריך את הרשימה עוד ועוד, אלו הם דברים ששלפתי מהמותן).
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 281213
שורשי האינטלגנציה הם ברובם מולדים. בגלל הרצון להיות PC{1} אף אחד לא ייחס את ההבדלים לכך שלבנים הם יותר חכמים משחורים בגלל הבדלים מולדים. דוגמא לכך אפשר לראות במאמר של יובל נוב, פינקר טען שהבדלים בין אישיים נובעים ברובם ממגורמים תורשתיים, אבל כשמדברים על ההבדלים בין השחורים ללבנים כל ההבדלים מיוחסים לגורמים נרכשים.
לכן כשאומרים שמבחנים כאלה יכולים להסביר תופעות חברתיות מסוימות, אני חושש שבגלל שייחסו אוט' את כל ההבדל לתכונות נרכשות, הלמידה שלנו לא תהיה אמיתית, וכך גם המסקנות מאותה "למידה".
אז גם אוכ' שלמה נעלבה וגם התוצאות שלנו מעוותות, מה יצא לנו מזה?

-------------
1. אני לא מזלזל בזה, אגב.
.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 281216
אם אתה חושש מאינטרפרטציה לא נכונה, תילחם באינטרפרטציה ולא במידע.

הנסיון להעלים מידע, או לתחום את המחקר לתחומים ''לא מסוכנים'' לא הצליח ולא יצליח. לכל היותר הוא מעכב את המחקר בתחומים אלה לפרק זמן מסויים, ואח''כ כולם נדים בראשם ואומרים ''כמה טפשית היתה ההתעקשות של הכנסיה בעניין תורת קופרניקוס''.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 281223
כן, אבל צריך לקחת בחשבון כמה דברים:
1. יש אנשים גזענים בעולם שינצלו את המחקרים האלה כגופשנקה מדעית לאפלית שחורים.
2. יש אנשים שלא מבינים כמו שצריך את התוצאות של המבחנים האלה.
3. גם בקרב אלה שהם לא גזענים ומבינים כמו שצריך את המחקרים האלה, יש עניין של סכמות לא מודעות. אם ידוע לך שאדם מסוים הוא שחור ושחורים הם פחות אינטל' השיפוט שלך את האדם יהיה מושפע מאותה מידע ( יש ניסויים שמראים את זה).

אז יוצא שגם אם אתה יכול להלחם ב-‏2 באופן תיאורטי, יהיה לך קשה מאוד להלחם ב-‏1 ו3.
בנוסף, מידע על הבדלים ביולוגים בין גזעים נראה לי פחות קרדינלי מתורת קופרניקוס.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 281225
1. יש אנשים גזענים שמנצלים את תורת דארוין כגושפנקה מדעית לשנאת הזר. שנחזור ללאמארקיזם?

2. יש אנשים שלא מבינים כמו שצריך את תורת היחסות, ועל כל שטות הם פולטים "הכל יחסי". יש כאלה שלא מבינים את תורת הקוואנטים וטוענים שהיא מוכיחה שיש רצון חופשי. שנחזור לניוטון?

3. מה לעשות? חנך את הציבור, זה יותר אפקטיבי מלעשות "ששששש". אגב, המחקרים עשויים גם *להפריך* את התיזה בדבר האיי.קיו. הממוצע, ובכך להסיר מסדר היום את החשד שמדובר בסוד נוראי, ולהשיב לשחורים את כבודם. למה למנוע מהם את האפשרות הזאת?

אולי אתה צודק בקשר לחשיבות היחסית של הנושא, אבל לפי ההגיון שלך דווקא על הנושאים החשובים יותר צריך להפעיל יותר "זהירות", שמא נגלה משהו שיהיה בעל השלכות נוראות. חקר המוח באופן כללי עלול ליפול במסגרת זאת.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 281229
1. אני לא חושב שזה אותו דבר . תורת דרווין לא הצביעה ישירות על קבוצות מסוימות שהן פחות אינטלגנטיות מקבוצות אחרות.

2. הסכמתי איתך מראש על הסעיף הזה. פשוט טענתי שזה עוד נקודה בעייתית.

3. מה לעשות, לחנך את הציבור לא נראה לי משהו ישים כשמדובר בעיבודים לא מודעים של סכמות, זה עניין שהוא די אוטומטי.

משום שהנושא הוא לא כזה חשוב, הטענה שלי היא שעדיף לשים אותו בצד לעת עתה. אני לא טוען שאין בכלל תועלת במחקר כזה, אלא שהנזקים הפוטנציאלים כתוצאה ממנו נראים לי יותר גדולים מהתועלת האפשרית.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 281231
נדמה לי שהגענו לנקודה בה חילוקי הדעות ברורים למדי. אחזור רק ואומר שכל חקר המוח עלול לגלות עניינים שיהיו להם השלכות חברתיות לא ברורות (תאר לעצמך שהביולוגיה קובעת את האופי. מה יקרה לשיפוט המוסרי?), ואשאיר לך את המילה האחרונה.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 281235
המילה האחרונה היא:

צלופח
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280863
זה דווקא אחלה. תגיד, יתנפלו, ואולי זה יגרום ליותר אנשים להרהר בשאלה לשם מה צריך מבחני אייקיו (ומבחנים פסיכולוגיים בכלל) והאם יש להם בכלל משמעות.

בתור כלי לערעור בסיסי הכוח המוגזם של הפסיכולוגיה זה נשמע טוב.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280960
למה שזה יגרום לאנשים להרהר בשאלה לשם מה צריך מבחני אייקיו?
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280956
השואת אינטיליגנציה בין שחורים ולבנים היא מחקר לגיטימי ממש כו השוואת הגובה של קבוצות אלו או כמו מחקר מחלות המיוחדות ליהודים ממוצא מזרח אירופי (נדמה לי 'תאי-זאקס' או משהו כזה).
הספר שהזכרתי - The Bell Curve - עוסק בדיוק בשאלה הזו וטוען שאם מצירים את פעמון ההתפלגות של האינטליגנציה בכל האוכלוסיה ואחרכך את הפעמון של האנטליגנציה בקבוצה השחורה, אז נקודת החציון של השחורים תהיה בערך 10 נקודות משמאל לקו החציון של הכלל. (= מה שעוזי אמר שהממוצע של השחורים נמוך ב10 נקודות).

אין בטענה הזו שום דבר יותר גזעני מטענה שאומרת שהסודנים הם "ענקים" והיפנים נמוכים. בעצם מה שהספר מראה הוא כ45% מהשחורים יותר חכמים מכ45% מהכלל. לכן מי שממין רק על סמך גזע הוא גזען. אבל הטענה שהממוצע של השחורים נמוך יותר איננה גזענית. היא רק נכונה או לא.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280859
אם 99.99% מהליכודניקים אלימים, הרי שכשאתקל בליכודניק אעבור לצד השני של הרחוב, וה 0.01% שעלול להעלב יכול לקפוץ לי. אני מאד אשמח אם תהיה בידי אינפורמציה מהסוג הזה.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280875
איך תדע אם זה שממולך הוא ליכודניק? לפי הטלאי הכתום?
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280877
זה מאוד נכון (הרישא שקרית), אבל זה רק בגלל שהוספת את המילה "אם" בתחילת המשפט. אם 0.01% מהמחקרים במדעי החברה היו מצליחים להציג לך נתונים בסגנון 99.99% ממצביעי הליכוד הם אלימים, היה לך פה טיעון מוצלח למדי.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280959
ואם נקבל תוצאות יותר סבירות כמו יחס של 60-40? האם גם אז תהיה הצדקה לאפליה של 40% מהליכודניקים?
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280644
תשאל תשאל. <חיקוי סגנוני>רק לא צריך להתרגש, להתבכיין, להפגע או לעשות קולות של פולניה, רק בגלל שמישהו העביר ביקורת על רצינות התשובות או רמז שהן משרתות משהו קצת שונה מסקרנות אינטלקטואלית</חיקוי סגנוני>.
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280761
אני לא מבין למה אתה כלכך עצור. תפתח קצת. תגיד לנו בקול רם כמה אתה מחבב אותי. אתה לא חייב להצמד תמיד לתגובות עניניות וקרירות.

אתה יכול להסביר במה אני חשוד? מה עוד, חוץ מסקרונות אינטלקטואלית, יכול הדיון באייל לשרת? אתה עדיין חושד שאני מקבל בונוס מבעלי ההון על כל סוציאליסט שאני מסב?
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280762
:)
עוד פסיכולוגיה בשני זוזים 280181
האייל הקורא זה פורום לא צ'ט. הסיבה שאני "מדליק" פתילים כבויים היא שאני נכנס לדיונים באייל "פעם ב" ואני לא ממש בודק את התאריך של כל תגובה, לפני שאני מגיב. למה זה משנה שעבר שבוע?

עברתי על ההודעות שלי. אתה טועה. אין שם באמת ניתוח פסיכולוגי של האופי שלך, אלא מה שכבר אמרתי - הדגמה של קלות אופן הדיון הזה על אידאולוגיות.

אתה מתבלבל - אני מעיר לך על כך לא בגלל שנעלבתי‏1 אלא בגלל התחביב שלך לגרור דיונים קצת יותר ענייניים למחוזות האלה (פסאודו פסיכולוגיה של אלה המחזיקים באידאולוגיות איתן אתה לא מסכים).

בכיף אפשר לכבות את הפתיל הזה.

______________
1 ייחוס ההעלבות והרגשנות התמידית למי שדן איתך, הוא חלק מאותו קו פסאודו פסיכולוגי הכה חביב עליך. אפילו בתגובה שמנסה לסיים את הקו הזה, אתה לא מצליח להתחמק מכך.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים