|
||||
|
||||
נכון להבחין בין הכללה לבין פירוש הגדרה לבין גזענות. הכללה - הוצאת האישיות מרשות הפרט; הכלה של תכונה אנושית (בלתי מדידות מטבען) לגבי קבוצה שהגדרתה אינה קשורה למאפיין זה. פרוש הגדרה - אמירת דבר מה על המציאות. מההגדרה של הקבוצה X נובע Y. "רוב הילדים לא רוצים להיפרד מהוריהם", "רוב הערבים הם מוסלמים", "כל התינוקות זקוקים להשגחה צמודה". אין הבדל בעצם בין לומר דבר מה נכון על אנשים לבין לומר דבר מה נכון על עצמים. גזענות - הכללה לגבי קבוצה שמאפייניה הם דת/לאום/מוצא והייתי מוסיף גם נטיה מינית. לרוב היא שלילית אך לא תמיד (גם לחשוב שהיהודים חכמים יותר זה גזענות). "כל ההומואים רוצים לשכב עם בני מינם" - משפט טאוטולוגי. לעומת זאת "כל ההומואים אוהבים ל*משהו גס*" יהווה משפט גזעני. "כל הילדים הקטנים תמימים" - פרוש הגדרה. "כל המתמטיקאים חנונים" - לכל אחד יש הגדרה אחרת ל'חנוניות' ולכן מדובר בהכללה. לא ניתן לומר שלא מדובר בהכללה מכיוון שאם אין ערך מוסף לתואר 'חנון' - חוץ מאשר היותם של המתמ' כאלה, אזי המשפט שווה ל "כל המתמטיקאים זמבטים". "רוב העניים מהווים נטל כלכלי על החברה" - משפט 'עובדתי' לא ברור. בכל מקרה, אין בו מאפיין אישי וההכללה קשורה להגדרת הקבוצה. אוסיף משלי: "כל הדתיים טועים" - פרוש הגדרה. "רוב הדתיים טיפשים" - טיפשות זו תכונה אנושית בלתי מדידה, ולכן מדובר בגזענות. "כל בחורי הישיבות טפילים" - פרוש הגדרה, אם כי בחירת המילים יכולה לרמז על דעות גזעניות. "רוב המובטלים עצלנים" - הכללה, שכן העצלנות בלתי מדידה. אגב, לשם החידוד השתמשנו בתוספת 'כל', אך לרוב מילה זו אינה בשימוש בקרב הגזענים, ואף יתכן שחלקם יסתייגו ממנה. כשמבליעים את ה'כל' יותר קשה להבחין בהכללה הגורפת. |
|
||||
|
||||
והמשפט "רוב החילונים הם בעלי מנת משכל נמוכה", זו לא גזענות? הנה תכונה מדידה להפליא, וניתן להפריך את הנאמר בה, אבל זה לא הופך אותה לפחות גזענית. בדיוק כשם ש"לכל היהודים אף ארוך" היא טענה גזענית, למרות שאפשר להפריך אותה בקלות יתרה. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |