|
||||
|
||||
תגיד, ככה עם יד על הלב, בתוך החברה החרדית, בין המשפחה והחברים שלך... גם אותם אתה מעצבן, נכון ? |
|
||||
|
||||
את החברה החרדית מעצבנים די ויותר מידי יום ביומו בכלי התשקורת האיזראלית, הכתובה והאלקטרונית. במחיצת המשפחה והחברים אני נוהג לחיות ולחוות את חיי היומיום. עד כה לא שמעתי מאחד או אחת מהם שאני מעצבן או משהו. ואותך - אני לא מתכוון לעצבן. ככל הנראה שאתה שומע לראשונה עמדות שדאגו להצניע מאוזניך. ואכן, כדאי שתתנחם, האמת כואבת ומעצבנת לא רק אותך. ואומרים שצרת רבים - חצי נחמה. |
|
||||
|
||||
אל תהיה מגוחך, אורי, אלה לא עמדות ש"נהגו להצניע מאזניו". כל מי שסיים בי"ס יסודי ותיכון *חילונים* בארץ, שלא לדבר על דתיים, למד הרבה יותר תורה, תנ"ך, "חגי ישראל", "תורה שבע"פ" "תפילה" ושאר ירקות של ישראל סבא - מאשר ביולוגיה ובמסגרתה אבולוציה - את שתי אלה לומדים מעט מאוד (להוציא את אלה הלומדים במגמה ביולוגית). קרל פופר דיבר על מבחן ההפרכה כמדד לתקפותה של תורה מדעית. לפי זה, האבולוציה אכן *עדיין* מתקשה להיות מוגדרת כ"מדע", אם כי היא נמצאת בדרך לכך. עם כל הכבוד, כדאי לזכור גם שפופר פיתח את משנתו זו בתקופת מלחה"ע 2, ומאז השתנו כמה דברים וייתכן שלו היה מפתח את התיאוריה שלו היום, היה קצת יותר זהיר (אולי לא בנוגע למארקס ופרויד, אבל *בהחלט* בנוגע לאבולוציה). בכל מקרה, פופר דיבר בלשון נקיה ומכובדת על השאלה "מדע או לא מדע". ולומר, כביכול, שעל פי פופר ניתן להסיק כי האבולוציה היא משהו ברמת "אגדות סבתא", זה לא סתם גועלי וחצוף, זה *אימבצילי* במיוחד על רקע העובדה שהטוען כך הוא אדם בעל אמונה דתית המאמין שמעמד הר סיני אכן היה כפשוטו וכתיאורו, עם הלוחות וכל שאר הבובקעס, וכי התקפות לכך מוסקת מזה שסבא סיפר את המייסעס לסבתא של סבתא בליל הסדר (לצערי לא אתן לינקים - אני מתעצל לחפש את התגובות שלך המדברות על זה, והן גם ארוכות מאוד, ולא נראה לי שלמישהו תהיה סבלנות לקרוא אותן שוב. כנראה שהתגובות הארוכות אצלך הן מין טכניקה לא מודעת של לבלבל-את-האויב, בבחינת: "אם אני כבר מקשקש שטויות במיץ עגבניות - לפחות אברבר אותן בהמון-המון קשקושים, שמי שיקרא יתעייף עד מוות ואולי ברגע מסויים כבר לא ירגיש שאלה קשקושים"). |
|
||||
|
||||
לידיעתך, לדאבוני, המציאות הפוכה ביותר: |
|
||||
|
||||
אתה מביא מאמר *שלך עצמך* כחיזוק ל*דבריך שלך* וכהוכחה לגבי ה"מציאות"? - אני עוד לא שמעתי על נוהג אקדמי מוזר כזה. על איזה "מחקרים" אתה מדבר שם? מדוע לא הבאת קישורים? ועל איזה היסטוריונים? לדעתך ההיסטוריונים באמת עוסקים בשאלת התקופה שבה יש או אין ניכור מהתנ"ך - על תקן של *שדה מחקר היסטורי-אקדמי*? - והם גם מקבלים בשביל זה *תקציבים*? זה באמת חדש לי ואינני מבין במה הסיפור הזה יועיל לחקר ההיסטוריה או להבנתה. ואשר לשעתיים ההן של לימוד התנ"ך - ייתכן שאלה רק שעתיים - אבל ללימודי הביולוגיה לא מוקדשות אפילו שעתיים שבועיות. רוב הילדים שיוצא לי לשוחח איתם, כשאני שואל אותם (אני, בניגוד לך, לא אטען שזהו "מחקר". חוש ההומור שלי אינו מפותח כמו שלך, בסך הכל אני משוחח מדי פעם עם ילדים), מיהם שלושת האבות - הם זורקים מיד: "אברהם-יצחק-יעקב", אבל אינם יודעים מיהו דארווין ומהם יסודות הביולוגיה. חוץ מזה, מלבד לימודי התנ"ך, ענייני היהדות מוחדרים לתכנית הלימודים הממלכתית הכללית בבתיה"ס החילוניים - בכל מיני צורות אחרות, "אגדה", תפילה", "תורה שבע"פ" וכולי - וכאן אני חוזר למה שאמרתי בתגובה 244817: טענתך מתגובה 244560 כי האמונה היהודית בסיפור המקראי על בריאת העולם "מוסתרת", כביכול, מן התלמידים ומן הציבור - היא טענה מאוד לא נכונה. זה הכל ואלה דבריי האחרונים אליך. |
|
||||
|
||||
על מה המהומה? בסה"כ עוררתי את תשומת ליבך על המציאות שניבטת מהמחקרים שלמדתי ומסקנותי מהם אשר פרסמתי על דפי העיתון "מעריב" בגיליון חג השבועות האחרון. ומה שנוגע למקורות? המאמר המלא בשלבי פרסום בכתב עת יוקרתי (לא אלקטרוני). כך שחזון למועד. |
|
||||
|
||||
לאיזה כתב עת כוונתך? האם זהו כתב עת הפתוח לציבור ומשווק בכל מיני מקומות או כזה שהוא רק למנויים או רק לקהל מסויים, ובקיצור - האם אפשר יהיה להגיע אל המאמר בתנאים נוחים ולקרוא אותו? |
|
||||
|
||||
ככל הידוע לי, כתב העת (שמסיבות מובנות מאליהן לא אגלה בינתיים את שמו) משווק בכל חנויות הספרים של רשת סטימצקי ומצוי בכל ספרייה ציבורית ואוניברסיטאית. כך שמי שעוקב אחרי הפרסומים החדשים - ימצא את מבוקשו. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |