|
||||
|
||||
זכור לי שבתקופת התנ"ך עזה היתה שייכת לפלישתים האם אני טועה? |
|
||||
|
||||
ח הוּא-הִכָּה אֶת-פְּלִשְׁתִּים עַד-עַזָּה, וְאֶת-גְּבוּלֶיהָ, מִמִּגְדַּל נוֹצְרִים, עַד-עִיר מִבְצָר. |
|
||||
|
||||
הפלישתים היו בעזה עד ימי חזקיה, ואז הוא גרש אותם עד לעזה ז"א שהם היו בעזה או שאני טועה? |
|
||||
|
||||
ההבטחה של הארץ המובטחת האידיאלית, ארץ כנען הכוללת את גלילי הפלישתים, היא הבטחה אלוהית מהתורה. הבטחה קדומה בטרם הכיבושים של השבטים. זהו ציווי מודחק (אפרופו פרויד ומשה) שממתין לתנאים כדי להתפרץ. ההתנחלות בפועל והסיטואציה המדינית בתקופת התנ"ך לא התאימו למצוות האל. יש להניח שסופרי המקרא היו מודעים לכך וניסו להסביר את חוסר ההתאמה. (כדאי לציין שא"י כוללת לפי כל קביעות הגבולות את ארץ פלישתים). "ויהושוע זקן בא בימים ויאמר ה' אליו, אתה זקנת באת בימים והארץ נשארה הרבה מאוד לרשתה, זאת הארץ הנשארת: כל גלילות הפלישתים..." (יהושוע ח' א-ב). עם זאת יש לזכור שהישוב הישראלי לא הגיע וגם לא חתר לגבולות המלאים של א"י השלמה. העם התמקם בעיקר מדן עד באר שבע. הוא לא חתר לצור וצידון שהיו אף הן בגבולות ההבטחה. שלמה חי עם ממלכות אלו בשלום. דוד ניצח ושיעבד את הפלישתים שהיו אויבים מרים לישראל וישבו במה שנחשב כא"י, אך לא גירש אותם. הפלשתים נחשבו בין "הגויים אשר הניח ה' לנסות בם את ישראל...לדעת הישמעו את מצוות ה"' (שופטים ג' ג'-ה') אך הם לא נכללו במצוות החרם כמו שבעת העממים (החתי, הכנעני, היבוסי...) שאסור לתת להם לשבת בארץ. |
|
||||
|
||||
האמנם זוהי באמת "הבטחה קדומה בטרם כיבושים"? אלא אם אתה מקבל את הנחת המוצא הדתית, שגם היא בעצם לא "אפריורית". |
|
||||
|
||||
שלום רון, סליחה על התמהמהות תגובתי. האם אני חייב לקבל את הנחת המוצא הדתית כדי לחשוב שעוד טרם הכיבושים וההתנחלות היה ציווי קדום שהנחה את העם העברי לאיזו ממלכה לשאוף? מנין לנו מפת האוצר הזו המגיעה עד הפרת? אם זו לא "הבטחה קדומה" אתה יכול לנמק מדוע רק בדיעבד, למשל לאחר הקמת הממלכה, נוצרה מפה כזו, שהרי ממלכת ישראל מעולם לא הייתה בפועל בגבולות אלו והם לא מחוז געגועים. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |