|
||||
|
||||
נושא הדת ומדע די מיצה את עצמו אצלי ואני חושב שנוותר עליו. באשר לד"ר ג. שרדר אשר למד ביולוגיה (מעניין מה זה Earth sciences?) ופיזיקה גרעינית אצל הרבנים: מאחר ואני מוצא שקשה להיות מומחה אפילו בתחום אחד, אנשים הטוענים למומחיות בשני תחומים מצליחים תמיד להרגיז אותי (בעיה שלי. אני יודע). באשר לבעיה האמונית: ובכן לא בעיה אמונית יוצרת האבולוציה אלא תחליף רציונלי לנחמה שבדת. אחת הבעיות שהטרידו אותי מאוד ברמה הרוחנית היתה בעיית הילדים החולים במחלות חשוכות מרפא. סבלם של הילדים והוריהם והריקנות שמותיר מותם קשה לכל אדם שאינו אטום רגשית. הדתות השונות מספקות לאדם נחמה פילוסופית: העוול חסר הפשר יתוקן בגן העדן או בגלגול אחר. והנה האבולוציה והביולוגיה המודרנית ממציאה לנו נחמה יותר אימננטית ופרוזאית. הסבל אינו חסר פשר, הוא משרת את הקיום ואת איכות הקיום של המין. פילוסופיה אקזיסטנציליסטית כזאת אינה יוצרת בעיות אצל המאמין, אבל היא עשויה להיות תחליף ארצי ומתקבל על הדעת לאמונה הדתית הטרנסצנדנטית. זהו אולי מקור הזעם הקדוש של הנצרות-יהדות כלפי התורה הזאת. נ.ב. סליחה על האינפלציה במילים לועזיות. |
|
||||
|
||||
"השונות מספקות לאדם נחמה פילוסופית: העוול חסר הפשר יתוקן בגן העדן או בגלגול אחר". זוהי בפירוש עמדה נוצרית ומוסלמית, אין לה שום קשר לעמדתה של היהדות. רק שאני לא מוסמך לדבר פה בשמה, אז תבדוק במקורות. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי את הנחמה של האבולוציה והביולוגיה המודרנית, ולא הייתי רוצה לפספס נחמה אפשרית. איזה פשר מקבל הסבל? כיצד הוא משרת את הקיום ואת איכות הקיום של המין? מה הקשר בין השירות לנחמה? |
|
||||
|
||||
המוות והסבל של תינוקות וילדים אשר היה לפני הופעת האבולוציה, חלק מעולם אכזרי וחסר פשר הזקוק לנחמה טרנסצנדנטית, מתבאר כחלק ממערכת טבעית המאפשרת שינויים (גנטיים) והתפתחות של מינים ביולוגיים תוך העדפה של השינויים המותאמים טוב יותר לקיום והצלחה של המין (למשל האנושי). אין זו נחמה במישור הפרטי של המשפחה הסובלת, אך זהו הסבר ברמת המין האנושי כולו. יהיו אנשים אשר יעדיפו הסבר פיזי ולא מושלם כזה ע''פ הסבר מטאפיזי מושלם (המספק נחמה גם ברמת הפרט) אך כולו מעוגן בעולם שמעבר להבנה ובחינה אנושית. |
|
||||
|
||||
אני מצטער לומר שאני כנראה אטום לאספקט הזה של הסיפור (כדי לא לכתוב נרטיב) האבולוציוני. אני לא מצליח לראות כיצד הוא יכול לספק נחמה. בעיניי, לא רק שהוא לא מספק משמעות לאירועים ספציפיים, אלא שהוא נוטל את המשמעות מכל שאר האירועים. אני בהחלט יכול לראות יתרונות אחרים של הסיפור הזה. הוא אולי לא מספק נחמה, אבל הוא בהחלט סיפור משחרר. העדר משמעות או מטרה אימננטים מאפשר להיפתח לסוגי התבוננות אחרים, כמו התבוננות אסתטית באירועים. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי מתגובתך האם הבנת את תשובתי אך אינך מקבל אותה או ששוב לא הצלחתי להסביר את כעצמי. |
|
||||
|
||||
אני מניח שבסופו של דבר אני לא מבין כיצד הסבר אבולוציוני יכול לספק נחמה. אבל זה כנראה לא באשמתך. בד''כ כשתולים כאן אספקטים בחיי האדם בעקרונות אבולוציוניים - הדיון נראה לי הזוי. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |