בתשובה לאורי פז, 06/07/04 22:51
כימיה וכשרות 231022
שאלתי את זה פעם אבל לא קבלתי תשובה- האם יש איזה תועלת (מבחינה הלכתית) לפתח ערכה כימית שמזהה חלבוני חלב, נניח כדי לזהות האם כלי (או מאכל) מסויים הוא כשר "בשרי"? עד כמה שאני מבין, גם אם מבחינה כימית המאכל לא נגוע בחלב, זה לא מספיק, ללא ההיבט הטקסי, וגם ההפך- אם לאחר תהליך הכשרה, יתגלה באופן כימי שהכלי נגוע בחלב, עדיין יחשב כבשרי.
כימיה וכשרות 231068
אנו נזקקים לאמצעים כימיים מודרניים כשהם באים לפתור בעיות שעד כה לא היה להם פתרון. בכל נושאי בשר בחלב, הדברים קבועים וברורים ואין צורך בחידושים כאלה שלא יועילו ולא יורידו.
אמנם מבחינת ההלכה, קיימת מחלוקת בין רבי יוסף קארו (מחבר ה"שולחן ערוך") והרמ"א (רבי משה איסרליש מאשכנז) בהלכות בשר וחלב (סימן צ"ב וסימן צ"ח ב"יורה דעה"): האם ניתן לסמוך על גוי כשהתערב איסור בהיתר, שיטעם ויאמר האם יש טעם האיסור בהיתר או טעם החלב בבשר וכד'. ולפי הרב קארו ניתן לסמוך על גוי כשהוא מומחה לטעמים שכן חזקה שלא יקלקל את המוניטין שלו כדי להכשיל יהודים, ואילו הרמ"א אינו מתיר לסמוך על גוי.
בדיקה כימית כזו, בהנחה שמדובר בבדיקה שהיא מהימנה לכל הדעות, לא תהא גרועה מטועם גוי, ויתכן שכאן לא תהיה בעיית הנאמנות וגם הרמ"א יסכים שניתן לסמוך עליה.
כימיה וכשרות 231141
גוי יכול לשקר, אבל אינדיקטור לקזאין(?) לא.
כימיה וכשרות 231153
לקטוז?
כימיה וכשרות 231161
גם. לקטוז זה הסוכר וקזאין החלבון. אלט''מ.
כימיה וכשרות 231202
כי גוי הוא אנושי, אבל אינדיקטור לקזאין(?) לא.
מה גם שהצגתי מחלוקת בין הפוסקים, האם ניתן לסמוך עליו והאם הוא באמת עשוי לשקר.
כימיה וכשרות 231210
רק ניסיתי לתמצת. אז מה אתה אומר, יש שוק לערכה כזאת? מרססים על משטח העבודה ואם זה מכחיל- חלבי. לוקחים טיפה מהמרק ושמים במבחנה, ולפי הצבע מחליטים.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים