|
||||
|
||||
לא, לא, להיפך. שישאו את השלט האמור בגאון, גם הן וגם המסעדות האחרות. ____ כל התגובה שלעיל לא היתה אלא וו כדי לתלות עליו את האנקדוטה הבאה: היה איטליז, שעל חלונו התנוסס שלט מאיר עיניים: "לא כשר" (שתי המילים באותו גופן, אותו גודל ואותו צבע). אולי רצה הקצב למשוך את אניני הטעם, אולי רצה למנוע ממי שהכשרות היא נר לרגליו לסבור בטעות כי איטליז בעיבורה של עיר ואם בישראל (טוב, נו, חיפה) חייב להיות כשר, ואולי היו לו סיבות אחרות. במשך שנים התנוסס השלט האמור על חלונו של האיטליז, עד אשר חוקק "חוק הכשרות". אליבא דחוק זה השימוש במונח "כשר", על הטיותיו ונגזרותיו, אסור, אלא באישור מפורש של הרבנות הראשית לישראל. אי לכך, ומכיוון שהקצב שומר חוק הוא, הסיר את השלט מחלונו, ובלצ"ג. |
|
||||
|
||||
מעניין אם לאסא יש אישור מהרבנות. |
|
||||
|
||||
בניגוד למה שחשבתי1, מסתבר שבשר לא כשר בארץ דווקא יותר זול מבשר כשר. 1 חשבתי שמיעוט הצרכנים יגרום לכך שבשר לא כשר יתומחר ביוקר. מסתבר שטעיתי (והמהדרין יוסיפו: יצרתי תנאים) |
|
||||
|
||||
אולי אני טועה, אבל האין ביקוש קטן גורר מחיר קטן? אגב, אחד הטיעונים של מתנגדי הכפייה הדתית הוא שבגלל הכשרת הבד"ץ שיש על המוני מוצרים במכולת הקרובה לביתם, הם נאלצים לשלם יותר (ההכשרה עולה כסף) למרות שלא היה אכפת להם לקנות גם בלי. פשוט אין. אני אישית חושב שזה טיעון די קלוש, אלא אם *אוסרים* על חנויות מכולת להציג מוצרים בלי ההכשר. אחרת זה גם עניין של היצע וביקוש. |
|
||||
|
||||
ביקוש קטן אומר שחלק מהעלויות (פיתוח, ציוד, מנהלה וכו') מתחלקות על פחות צרכנים, לכן לדעתי בדרך כלל ביקוש קטן גורר מחיר גדול. |
|
||||
|
||||
מצד שני, ביקוש גדול אומר שהחברות הקפיטליסטיות המרושעות ומוצצות הדם (סליחה, אני מושפע מהדיון השכן על הורדת המיסים של ביבי) מעלות את המחירים, כי מה אכפת להן, אנשים יקנו גם אם המחיר יותר גבוה. |
|
||||
|
||||
טוב, עכשיו צריך כאן כלכלן שיסביר על סוגים שונים של מוצרים (צריכה מול מותרות) וכו', ועל התערבות הממשלה, אבל זה כבר שייך לדיון אחר. |
|
||||
|
||||
במחיר הבשר הכשר מגולם גם שכר המשגיחים, המשגיחים על המשגיחים ואלה שמשגיחים עליהם - ולכולם משפחות גדולות שמצדיקות משכורת נאה1. אם היה מתאפשר יבוא בשר לא כשר לארץ מחיר הבשר הזה היה יורד בהרבה. איסור היבוא הוא דוגמא מצוינת לכפיה דתית. רשתות השיווק אינן מוכרות בשר לא כשר (והתברר לי לתמהוני שלפחות באחת מהן מסרבים אפילו לטחון בשר לא מוכשר) לא בגלל כפיה דתית אלא בגלל רפיסותו של הקהל החילוני, עליה קובל מדי פעם אביב י., לעומת התלכדותו של הקהל הדתי-חרדי שמאיים בחרם צרכנים על רשת שתמכור בשר כזה. אבל מי שקונה בשר ברשת שיווק - מגיע לו. _________________ 1- לא, אני לא מתכוון לכך שעליהם לכלכל הרבה פיות (לזה, כידוע, דואג השי"ת) . לכולם משפחות גדולות ולכן סביר להניח שבמשפחתם יש מישהו שמעורב בקביעת השכר שלהם. |
|
||||
|
||||
חרם צרכנים הוא מחאה דמוקרטית לגיטימית, והוא חלק ממשחק ההיצע והביקוש. השאלה החשובה היא האם יש חוק שאוסר על רשויות השיווק למכור מזון לא כשר (או ללא הכשר הבד''צ, לפחות). אם יש, אפשר לבוא בטענות למדינה ולשנות את החקיקה. אם אין, אפשר לבוא בטענות לרשתות ולפתוח בחרם צרכנים. |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי אין שום חוק כזה, ואכן לא טענתי שמדובר בכפיה במקרה זה. כפי שניסיתי להגיד, כנראה בצורה לא מוצלחת, גם אני חושב שזה לגיטימי, וכאן אין לי טענות אלא לציבור החילוני. |
|
||||
|
||||
האם פגשת ברשת שיווק שבה *כן* טוחנים בשר לא-מוכשר? |
|
||||
|
||||
לא, אבל אני מבקר רק ברשת אחת, וקונה שם בשר רק לעיתים רחוקות. הסיבה לאיסור (אני מניח) היא שיש רק מכונת טחינה אחת, ואם תשים בה בשר לא מוכשר שייריו עלולים להצטרף למנה הבאה שאתה טוחן. מאחר וכל רשתות השיווק שאני מכיר שומרות על כשרות המזון, אני מתאר לעצמי שזה המצב בכולן. |
|
||||
|
||||
א. הטענה "... שמחירם עקב כך זול ב15% בהשוואה לעופות הכשרים" נשמעת כמו קומוניקט של "טיב טעם". ב. עופות לא כשרים עשויים להיות פסולי טריפה משחיטה כשרה (ראה בג"צי אוסובלנסקי-עמק חפר), ומובן שבמקרה זה יהיו זולים יותר מהעופות הכשרים. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |