|
לארוס כותב במפורש שאין ביטחון ויש סתירות רבות בין הסיפורים השונים המופעים במיתוסים כפי שהם הגיעו אלינו - אל תשכח שהכתב (בייחוד בארצות צפון אירופה) נוצר מאות ואלפי שנים לאחר התפתחות המיתוסים בעל פה, ומה שידוע לנו ממנו אינו תמיד מה שהיה ידוע במיתוסים הקדומים ביותר. לא הבאתי את הסיפור על ייגדראזיל מאחר שלא היה לו קשר עם סיפורי הבריאה כפי שהיצגתי אותם - אחרי הכול כתבתי מאמר קצר ולא ספר מיתולוגיה שלם. ב. סיפורי המבול הם רבים ושונים, ויש קושי רב לגלות להם מקור משותף (סיפורים כאלה קיימים אפילו בקוטב הצפוני ובוודאי גם במקומות אחרים). לרוב אין אפשרות לגלות את המקור הקדום ביותר מהסיבה הפשוטה שרוב הסיפורים נוצרו בעל פה לפני אלפי שנים, ומי יודע כמה שינויים הם עברו. סיפורי מבול בקרבת נהרות גדולים - כמו נהרות מסופוטמיה - נקשרים בדרך כלל עם הצפה, בעוד שסיפור מבול בקוטב יהיה קשור עם הפשרת שלגים. על הסיפור היווני ראיתי פעם סרט שקשר אותו עם התפרצות געשית מסויימת באחד האיים. לעומת זאת, גרייבס ב''האלה הלבנה'' קושר אותם עם הצפה עונתית המתרחשת מדי שנה בתקופת האביב בערך - לפי המקום הגיאוגרפי ששם היא מתרחשת. דרך אגב, ליונג יש הסבר משלו על סיפורי שיטפון ומבול, והוא מקשר אותם עם הזיכרון הקולקטיבי. הדרך היחידה לגלות משהו במיתולוגיה היא לשבת ולקרוא את כל המיתולוגיות בעולם, להשוות ולהיות מתוסכלים מחוסר חומר...
|
|