|
לא מדויק. אני זוכר את הפרטים משום שבמקרה בתקופה האמורה עבדתי בחברה שעסקה בפיתוח מוצרי תלת-מימד לחלונות ול-OS/2, כך שעבדנו עם גרסאות beta של ממשקי התלת-מימד השונים והיינו מעורים למדי בהתפתחויות בשוק המשחקים.
אז ככה: DirectX הופיעה בסוף 1995. (תזכורת: DirectX לא היתה זמינה עבור Windows 3.x. הגרסה הבאה של Windows היתה Win95, וכפי ששמה מעיד, היא הופיעה קצת לפני שנת 96). אגב, DirectX 1.0 היתה גרועה להחריד, ואף אחד לא התייחס ברצינות למוצר לפני גרסה 5, שהופיעה עם Win98.
ה-Amiga, לעומת זאת, נעלם מן העולם הרבה לפני כן. חברת Commodore, יצרני ה-Amiga, פשטו רגל בשנת 1994. הם לא פשטו רגל בגלל הצלחה מסחררת: הם פשטו רגל בגלל שה-PC השתלט על שוק משחקי המחשב כמה שנים לפני-כן, גם באירופה.
להזכירך, Doom (עם תלת-מימד, סאונד מצוין וכו') היה משחק ל-DOS, והוא הופיע בשנת 1993. למעשה, קודמיו של Doom גם הם כללו תלת-מימד מרשים (Wolf3D למשל) עוד בשנת 1992. לטעון שה-PC הפך למכונת המשחקים הפופלרית ביותר בגלל DirectX זה פשוט סילוף המציאות. לא רק שהיה תלת-מימד הרבה לפני DirectX, אלא שגם משחקים לא תלת-מימדיים שהיו זמינים ל-PC (כגון SimCity - שנת 89, או Civ - שנת 91 וכמובן המשחקים של Sierra ושל LucasArts) הכריעו את השוק לטובת ה-PC ולרעת ה-Amiga, ה-ST של Atari, וכו'.
מסקנה: שוק המשחקים ל-PC גרר את הופעת DirectX, ולא להיפך.
הסיבה, אגב: MS רצו להבטיח שכותבי משחקים יעברו לכתוב ל-Windows, כדי לשלול כל תירוץ להמשיך ולהריץ את DOS.
(הדברים לעיל נאמרו כדי לתת פרספקטיבה היסטורית ואין לראות בהם משום הבעת דעה בעד פלטפורמה זו או אחרת.)
|
|