|
||||
|
||||
על מה אני משחיתה כאן את זמני אם בסוף אומרים אותו דבר כמו לפני שקראו את המאמרים! אם תקרא היטב את המאמרים וכן את התשובות שלי להרבה הערות, תראה שהרב כהנא אמר שאסור לשנוא גוי באשר הוא, כיון שהוא נברא בצלם אלוקים וביזויו הוא כביכול ביזוי הקב"ה. השנאה ראויה ל-ש-ו-נ-א-י ישראל ללא קשר למוצא אתני. המילה "אתני" או מקבילה שלה, לא מופיעה בכתבי הרב כהנא. השונא שלי הוא רע ולכן אני שונאת אותו. (לא אכנס לויכוח פוסטמודרנסטי בנושא, אלא רק אומר שאם בעיני הקיום שלי הוא "טוב", אז המתנגד לדבר זה הוא "רע".) גם לגבי הערבים בארץ ישראל, אדם המוכן להכיר בריבונות העם היהודי על ארץ ישראל ולוותר על הזכויות לבחור ולהבחר למשרות ממלכתיות, אין מניעה שישאר בארץ ישראל. הרעיון הוא לא שנאת הערבי, או האחר, אלא הרצון לממש את לאומיותו של העם היהודי בארץ ישראל. כל מה שאינו מסכן את הדבר הזה אינו בעיה. |
|
||||
|
||||
(מצטטים פה ראשי ממשלות, אז גם אני מצטרף). סתם שאלה קצת כופרנית: הקב"ה ברא את כל בני האדם בצלמו, בזה גם את מודה סוף סוף. אפילו את הגוי. מכך אנחנו חייבים להסיק, שגם שונאי ישראל שבהם, מייצגים איכשהו את צלמו. מה זה אומר לנו על הבורא הזה? |
|
||||
|
||||
אני לא "מודה בזה סוף סוף". אני חושבת כך לכתחילה. זה שיש אנשים שמלבישים על הרב כהנא דעות ואמירות הנובעים מהצורך שלהם להלחם בו, לא מחייב אותו. אם תשים לב, במאמר הדגשתי שאת התווית של ה"גזען" ו"נאצי" הדביקו לרב כהנא מתנגדיו בגלל שהעומס הריגשי המתלווה למילים אלו בארץ, עשה בשבילם את העבודה, ופטר אותם מלהתמודד ממשית עם האתגר שהוא הציב בפניהם. לגבי השאלות הכפרניות שלך: הבחירה החופשית היא חלק מצלם אלוקים. האפשרות לבחור ברע נתונה לכולם כל הזמן. זה אמנם הופך את החיים ללא פשוטים כי צריך להתמודד עם שאלות עומק כמו מהו רע ואיך מתמודדים אתו אם בכלל, ועוד. אבל זה מה יש, הבורא שברא את האדם לא אפשר לו להשאר על הרמה של אורגניזם הניזון מתרבה ומת כמו כל בעלי החיים עד האדם, אלא הוסיף לו את המדרג טוב ורע שהופך את הכל למסובך ביותר. לכן יש מציאות של אנשים רעים אותם צריך לשנוא לא משום שאין להם צלם אלוקים, אלא משום שהם בחרו ברע. |
|
||||
|
||||
אבל למה אלוקימה בראה את הרע? האם זה לא אומר שהוא חלק ממנה? |
|
||||
|
||||
כתוב בישעיהו מה ז' "יוצר אור ובורא חושך עושה שלום ובורא רע. אני ה' עושה כל ואין עוד". למה הוא ברא את הרע? אולי בגלל שבלי שיהיה רע בעולם אין בחירה חופשית, ואין משמעות לרצון. אין גם משמעות ל"טוב", כנראה הקב"ה רצה לברוא עולם עם המשמעויות הללו. האם הרע חלק מהקב"ה? האם כל נברא הוא חלק מהבורא? על הרמה השטחית לא חייב להיות כך. על רובד יותר עמוק אולי כן, אבל ברובד זה גם הרע אינו פשוט כל כך. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |