בתשובה לkozmo, 17/10/24 23:20
המודל ההליוצנטרי 773100
סיכון מעניין, נהניתי לקרוא.
שתי נקודות קטנות שקפצו לי לעין:
א. קופרניקוס 'מקדים את תקופתו' בענין יחסיות התנועה - למעשה הוא כמעט מייסד את עקרון יחסיות התנועה, שגם גלילאו כנראה הבין אותו בתקופה דומה.
בזאת הוא 'מייסד' את התקופה, שזה חזק הרבה יותר מלהקדים אותה.
ב. לגבי ה'שמש בגבעון דום' - למרבה האירוניה, בהינתן מה שאנחנו יודעים על השמש והירח, דוקא לעצור את שניהם במסלולם סביב כדור הארץ זו משימה קשה הרבה יותר (ומכאן נס גדול יותר) מלעצור את סיבוב כדור הארץ עצמו.
זה גם מצריך לשלוט בשני גופים בו זמנית, וגם מצריך אנרגיה גדולה הרבה יותר, בהינתן המסות ווהתנע הזויתי של שני הגופים האלה. יחסית לאלה, עצירת הסיבוב צורכת פחות אנרגיה ‏1.

1 מצד שני היא תחסל תוך דקות את החיים על פני כדור הארץ. אז אולי טוב שזה לא קרה.
המודל ההליוצנטרי 773106
גם אם קרה, כשהשמש בזנית מעל גבעון והירח (במולדו) בזנית מעל עמק איילון השמש תאיר על קצת פחות מעשרים אלף ק''מ.
המודל ההליוצנטרי 773110
לא הבנתי למה בתגובתי זה עונה, מצטער. בעצם לא הבנתי מה אומרים עשרים אלף הקילומטר לעצירת השמש, אשמח לפירוט עבור מוחי האיטי.
המודל ההליוצנטרי 773112
אם השמש בזנית בגבעון לא יהיה חושך באיילון.
המודל ההליוצנטרי 773115
אבל אם אני זוכר טוב את הסיפור (והלכתי לויקי לוודא), הפואנטה לא היתה שהיה חושך באיילון, אלא שהיום בגבעון התארך בגלל עצירת השמש בגבעון, מה שנתן לכוחותיו של יהושע עוד כמה שעות כדי להביא לנצחון המוחלט על אויביהם הנסים.
לא נאמר שם להבנתי בשום מקום שהיה חושך באיילון או במקום אחר.
והרי הירח יודע לזרוח גם ביום.
המודל ההליוצנטרי 773120
נכון, טעיתי (ובכ''ז התיאור מספר על שמש צהריים בגבעון וחרמש דקיק של הירח באיילון, מה שמייתר אותו בסיפור.
המודל ההליוצנטרי 773121
הוא שם בשביל התקבולת הנרדפת.
המודל ההליוצנטרי 773124
די לרדוף תקבולות! די לגזענות!
המודל ההליוצנטרי 773113
א. תודה.
ב. ישנה הנחה כלשהי שליקוי חמה שהתרחש ב-‏1207 לפנה״ס גרמה ללוחמים לחשוב שהשמש נעצרה. אני מעלה השערה - המבוססת על נסיוני האישי - שיתכן והלוחמים לקחו חומרים משני תודעה, דבר שגרם לזמן להתארך בתודעתם. מכל מקום, מנגנוני שסתום האמונה הדתית מתכווננים על מנת לתת למאמין ש׳דיברה תורה בלשון בני אדם׳ שהיא עדיפה מבחינתו על ׳דיברה תורה שטויות והבלים׳. גם כאן שפינוזה מוכיח את עובדת היותו היהודי החילוני הראשון בעמדתו המובהקת (הוא היה מלטש עדשות לטלסקופים) בעניין זה.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים