בתשובה לצפריר כהן, 09/05/22 13:19
רל״ב 748340
נדמה לי שזה שאול מ:
'אֶחֱזוּ לָנוּ שׁוּעָלִים שׁוּעָלִים קְטַנִּים מְחַבְּלִים כְּרָמִים וּכְרָמֵינוּ סְמָדַר'
רל״ב 748343
והפלג של פינדרוס כונה שונאים. בטח על שם השונרים, או התנאים.
רל״ב 748347
הכרם שלהם הוא סמדר.

1. האידיאולוגיה הליטאית יותר שמרנית בשיח הציבורי. כך לפחות עד נאום השפנים. ההקצנה האידיאולוגית שלה מצד אחד והפרגמטיות שלה לשבת עם השמאל לא ברורה לי עדיין.

2. לדעתי הוא היה בתחרות עם הציונות הדתית מי יותר קיצוני מול בית המשפט העליון, שאגב כבר תורגם להפגנת 'המליון' בזמנו נגד בית המשפט העליון.

3. אין חידוש באיבה הנצחית של הליטאים מול השמאל החילוני, לפחות מאז נאום השפנים ב 90'.

זה בא לידי ביטוי גם בסקרים כדי להמחיש את האיבה והתיעוב כלפי החילונים. לפי הסקר האחרון בשאלת השכנות לחרדי הליטאי: ערבים 10%, חילונים 33%, אתיופים 66%.
רל״ב 748348
זה אחד מהרגעים האלה שבהם הרעיון בן שנות 3000 של חלוקה בין ישראל ליהודה נשמע די מפתה.
רל״ב 748350
ברשותך, באותה שאלה בסקר, איזה שכן היית רוצה לפי הסדר הבא:

1. ערבי
2. חרדי
3. יוצאי ברהמ לא יהודים
4. אתיופים יהודים
5. דתיים לאומיים
רל״ב 748354
1. שמשלם ועד בית כשצריך.
2. שמטפל בנזילות באינסטלציה שלו לפני שהוא מרטיב לי את התקרה ודן אותי לחודשים עם עובש.
3. שלא עושה רעש מוגזם בשעות שאני (או יותר חשוב ילדי) רוצים לישון.
4. שמוכן להשקיע קצת בבנין והתשתיות שסביבו כשצריך.
5. שלא כופה את מנהגיו ואורחות חייו על שאר הדיירים בשכונה.
6. שלא מתפרנס על חשבוני.
7. אם יש לו ילדים נחמדים שמשחקים עם הילדים שלי ועל כן גם חושף אותם לערכיהם של הוריהם - עדיף שלא יהיה גזען, מיזוגן, או אלים כלפי משפחתו.
רל״ב 748369
2. לפני כעשור- תביעה ברשם הבתים המשותפים - שנה וחצי עד ביצוע תיקון כולל תביעת הוצל"פ. צרות צרורות ועצבים ושוכרים שברחו לי מהדירה.

3.זה תלוי בשכונה. יש שכונות שהשקט גורם לך ולכולם לשתוק. כל פעם שבאים אלי אורחים עם ילדים קטנים אני נכנס לסרטים שלא יעשו רעש לשכן מהבניין השני.

7. פעם זה היה מקובל. היום זה עדיין קורה או פחות?
רל״ב 748375
7. מה קורה פחות, להיפגש עם ילדי השכנים או להיות גזען אלים?

מסביבתי הקרובה מפגשי ילדים בכניסה\שכונה קרובה כן קורים.
מה שקורה פחות - ולצערי משפיע עמוקות על איכות חיי הילדים - זה משחקים חופשיים בחוץ עם ילדים אחרים, ולא בבית. להערכתי כמות השעות שילד ביסודי מבלה היום מחוץ לבית (כלשהו) ירדה בסדר גודל מאז שאני הייתי בגילו.
סיבה אחת ברורה היא שיש פחד גדול יותר ולכן לא מרשים לילדים להסתובב בחוץ לבד. בטח יש עוד סיבות.
רל״ב 748389
אם אני לא מעוניין לדעת מיהו השכן שלי, למה שיהיה לי עניין מהערכים שלו?
רל״ב 748390
מה בתגובה שלי רמז שאני לא מעונין?
רל״ב 748403
לא טענתי שאתה מעוניין או לא. טענתי שמאחר ואני לא רוצה לדעת מיהו השכן שלי, הרי שאין לי גם עניין מהם ערכיו.

אני מעדיף שהשכנים לא ישפטו אותי ובתמורה אני מוכן להתחייב שלא לשפוט אותם.

אני מעריך שלו היו לי היום ילדים קטנים, הייתי מרוצה מאוד מזה שהם כל היום בבית תקועים במסך.

בר מינן מה שקורה בחוץ -'Welcome to the zoo '.
רל״ב 748404
לתקוע ילד כל היום מול המסך זו עצה רעה מאד שנזקה ידוע ונחקר זה מכבר.
רל״ב 748357
השכן הטוב ביותר ברשימה הנ״ל הוא זה שלא יהיה לי שמץ של מושג מה הוא מכל הנ״ל, איזו מוזיקה הוא אוהב, איך הוא נראה או אפילו איך קוראים לו. אם הוא חי את חייו ונותן לי לחיות את חיי, מצידי שהוא יהיה החיזר מהנוסע השמיני של רידלי סקוט.
רל״ב 748370
מסכים איתך.
טוב שכן קרוב ושתקן מאח רחוק וקשקשן.
רל״ב 748364
מה שהפונז כתב (ופחות מה שאלוקרד כתב, או אפילו ההפך, אני אוהב מידת-מה של ידידות ותקשורת עם השכנים). אבל ceteris paribus, יש לי בכל זאת העדפות מגזריות.

1. ערבים. אני ארגיש שאני מגשים חלום קטן.
2. אתיופים. אני ארגיש שותף להגשמת חלום קטן.
3. חרדי, 4. דתי לאומי. המחשבה הראשונה נגד היא "זה יצריך אותי לשנות הרגלים פה ושם". במחשבה שניה, אם כך אז זה טוב. בהנחה שהם יהיו נחמדים וכו' אין לי כמעט ספק שאני אמצא את עצמי מתחשב במה שנדמה לי שהם רוצים אפילו בלי שהם יבקשו (בלי ריחות של אוכל ביום כיפור, בלי... לא יודע מה בשבת). אני חושב שזה יהיה תרגול טוב לי וחינוך טוב לבן שלי.
5. יוצאי ברית המועצות לא-יהודים. שקול לחלוטין לבני המגזר שלי (חילונים עבריים ילידי הארץ). יש לי שתי שכנות יוצאות ברית המועצות ואין לי מושג אם הן יהודיות. אם השכנים ההיפותטיים ישימו צלב על האשוח בנובי גוד אבין שהם נוצרים, אבל זה עדיין לא יהווה שום הבדל מבחינתי (ומבחינת הבן שלי) לעומת יהודים צברים חילונים. יהיה נחמד, מאוד בקטנה, אם אוכל לתרגל איתם את הרוסית שלי (כנראה לא, זה לא קרה עם אותן שתי שכנות), ולעניין זה לא משנה אם הם יהודים או לא.
רל״ב 748368
שבתי שוב לשאלה המקורית בסקר וראיתי שלא שאלתי את השאלה בשלמות וגם עובדים זרים הושמטו ;

'האם יפריע או לא יפריע לך לגור בשכנות קרובה עם משפחות מכל אחת מהקבוצות הבאות: יוצאי אתיופיה, דתיים לאומיים, חילונים, יוצאי ברית המועצות שאינם יהודים, ערבים, עובדים זרים?"

חרדי חסידי:
1. דתיים לאומים - 70%
2. יוצאי אתיופיה - 61%
3. חילונים - 39%
4. יוצאי ברהמ לא יהודים - 15%
5. ערבים - 10%
6. עובדים זרים - 10%

חרדי ליטאי:
1. יוצאי אתיופיה - 63%
1. דתיים לאומים - 57%
3. חילונים - 33%
4. יוצאי ברהמ לא יהודים - 8%
5. ערבים - 8%
6. עובדים זרים - 7%

חרדי מזרחי:
1. דתיים לאומיים ויוצאי אתיופיה- 77%
2. חילונים - 51%
3. יוצאי ברהמ לא יהודים ועובדים זרים - 11%
5. ערבים - 4%

מעניין לראות את ההתפלגות בהתאמה ליתר המגזרים.

----
אני כמו אלקורד - השכנות הטובה תבוא לידי ביטוי בכך שלא נפגש לעולם עם השכנים.

גרתי ואני גר עם כולם. כמדומני שהיום הכניסה שלי כוללת ערבים,נוצרים, יהודים מכל המגזרים וסטודנטים מכל העולם.

מבחינתי כל עוד השכן לא מציק לי שיהיה מבחינתי מישה הפינגויין.
רל״ב 748371
האם התוצאות הפתיעו אותך? נראה לי שזה הסדר שהייתי מנחש, פחות או יותר.
רל״ב 748372
האתיופים היא הפתעה.

כמדומני שלמעט הרב עובדיה שקירב אותם, הליטאים לפחות עדיין לא רואים בהם יהודים על פי ההלכה.

חרדי אשכנזי ליטאי מעדיף שכנות עם אתיופי פי 2 מחילוני אשכנזי שיתכן וסבותיהן סרגו ביחד על אותה מרפסת?

לגבי היתר - אין הפתעות.
רל״ב 748373
זה די פשוט, הוא חושש פחות מסכסוך שכנים עם האתיופים מאשר עם חילונים.
רל״ב 748388
אני מעלה 3 השערות למה הקבוצה של יהדות אתיופיה [ויקיפדיה], היא המועדפת מכל הקבוצות היהודיות בישראל,אצל הזרם החרדי-ליטאי :

1. כי האתיופים מובחנים כחלשים חברתית עקב צבע עורם וזאת בניגוד לחילוני לבן שמוחזק אצלו כחזק כלכלית ופיזית ומאיים.
2. זה יכול להוכיח לא גזענים ואין להם בעיה לגור אפילו ליד 'שחורים'.
3. כי הם עושים אבחנה בין מי שיכול לאיים על הערכים האידיאולוגיים שלהם לבין מי שלא.‏1

------
1 יתכן והאתיופים לא יכולים לאיים על החרדי הליטאי כי הם בכלל לא מוחזקים כיהודים כשרים לשיטתם. כמו שאני זוכר האתיופים לא קיבלו מלכתחילה את הכשרות האשכנזית וזאת בניגוד לעמדתו הברורה של הר' עובדיה שהם כשרים למהדרין גם ללא טבילה וברית מילה.‏2
2 עולה בי המחשבה שאולי פסיקתו בעניין האתיופים קשורה גם לאופיו המרדני מול האליטות הדתיות לאומיות (מפדל) והאשכנזיות ששלטו ברבנות. ‏3 אולי משהו בסגנון ' אם אתם מתנשאים עלינו בני עדות המזרח, אני אביא לכם שחורים על הפרצוף'. לימים בן ארי ואחרים מיישמים זאת על רטוב מול האליטות מהשמאל האשכנזי החילוני.
3 ב-‏92 זה בא לידי פוליטי מול הר' שך.
רל״ב 749957
סליחה על השאלה.
רל״ב 749414
'סקר שנערך עבור המכון הישראלי לדמוקרטיה במארס האחרון, ושתוצאותיו פורסמו השבוע מראה ש- 59% מהיהודים בישראל מאמינים שעדיף שיהודים וערבים יחיו בנפרד.

באפריל 2021, אז נערך סקר דומה עבור המכון, רק 45% מהנשאלים היהודים חשבו כך, לפני מבצע "שומר החומות" והשבעת הממשלה בה תומכת רע"ם.'
----
רל״ב 749435
א. הקישור שבור.
ב. אני לא מצליח להבין את המשמעות של סקרי "משאלות הלב" האלו. אדם יכול להיות השמאלני ביותר בעולם, יפה נפש ומחבק עצים, ולהאמין ש"עדיף" שהיהודים והערבים יחיו בנפרד... לצערנו המציאות מחייבת אותנו למצוא פתרונות מתוך הנחה שאנחנו לא יכולים לחיות בנפרד...
רל״ב 751913
א. https://www.haaretz.co.il/news/education/2022-06-05/t...
40 שנה +- בקבר 751912
' חוץ מאלימות הדבר הכי בולט בספר הוא שלא ניתן לדבר על יחסי מזרחים וערבים בלי לדבר על מזרחים ואשכנזים.

"זה באמת אחד הדברים החשובים שגיליתי. והסיבה היא שמשלב מסוים, האשכנזים היו הדומיננטיים בקביעת סדר היום הפוליטי והחברתי – גם של המזרחים וגם של הערבים. הפלסטינים משמשים ככלי במאבק בין אשכנזים למזרחים. בחברה הישראלית, הקצנה של שנאת ערבים, בדיוק כמו אהבת ערבים, היא אמירה פנים יהודית. כשאני מצהיר שאני בעד מתן זכויות לפלסטינים זה נועד גם למצב אותי בתוך החברה הישראלית כמי ששייך לצד 'הנאור', ואם אדבר נגד ערבים, יכול להיות שבמקרים רבים זה דווקא בשביל 'להראות' לאשכנזים".
---
הארץ ,רונן טל.
רל״ב 752012
איזו גננת היית מעדיף שתטפל בילדיך,בהנחה וכולן דוברות עיברית ;
1. ערביה
2. חרדית
3. אתיופית יהודית
4. דתיה לאומית
5. חילונית
6. עובדת זרה
רל״ב 752017
7. ביבי, אחרי ניתוח לשינוי מין.
רל״ב 752019
בידרמן הכניס אותך לאווירה?
רל״ב 752031
קיבוצניקית.
מנסיון (של 2 ילדות).
רל״ב 752038
באם יורשה לי לשאול - מה מיוחד במטפלת קיבוצניקית ? האם זאת התרבות הקהילתית שהיא מגיעה ממנה המשרה בך/במשפחה רוגע. או שאתה מניח מראש שקיבוצניקים הם אנשים טובים על פני סתם עירוניים או לא מזוהים?
אני מניח שאתה - וכל אדם - תעדיף להפקיד את בנותך במקום שאתה בטוח, ולא רק מההיבט הבטחוני אלא גם - ויש כאלו שזה בעיקר - מההיבט התרבותי.

יכולת להניח את הקיבוצניקית בסעיף 'חילונית', שכן אין זיהוי ראשוני ברור בין חילונית לקיבוצניקית כמו השאר ברשימה. האם אתה סבור שיש חילונית ויש קיבוצניקית ?
רל״ב 752039
הא וזאת החרדית וכו'.
רל״ב 752044
נובמת. חשבתי שתקשר ל''מאשה והדב''
רל״ב 752047
אני מהתקופה של קישקשתא. מי זאת מאשה?
רל״ב 752053
מאשה והדב
רלב''ג 752059
מעניין - או לא - מה עוללו לנו במעון/פעוטון/ויצו/שכנות/משפחה. ומנושא לנושא באותו נושא - מתי האנושות תוכל להתמקד בפענוח פשעים דרך עיני התינוק או החתול או הנאשם ? אני חושב שזאת תהיה עוד דרך לתקן את העולם זאת בכפוך לכך שהבינה המלאכותית תדע לזהות פשעים דרך חריגות ניכרות מהערכים.

מראה שחורה היא המראה הכי נכונה בתקופתנו. בעונה הרביעית הCrocodile (Black Mirror) [ויקיפדיה] רוצה את האמת דרך כל עין. תינוק כאדם בוגר ואפילו שרקן יהיו הוכחה לכל הפשעים של האדם באשר נראו.
רלב''ג 752063
תיקון קישור -
רל״ב 752045
או, בזכותך זכיתי לחזות לראשונה בסרטון 'הכלה' המפורסם. לא התרשמתי.

ברור שקיבוצניקית היא תת-קבוצה (כמעט תמיד) של חילונית, אבל תת-קבוצה קטנה וממוקדת.
ותיקון כמה אי-דיוקים: דיברנו על גננת, ולא על מטפלת, ופשוט הנסיון שלי (שכמו שרמזתי לא בעדינות מתבסס על חוק המספרים הקטנים עד מאד) עם תת הקבוצה הנ"ל היה מוצלח.

אבל אם כבר שאלת - היתה לנו גם מטפלת נהדרת שהיא קיבוצניקית במקור.
רל״ב 752050
1. מאוד התחברתי למה שהכלה אמרה 'אמאל'ה איזו יפה אני'. מודעות עצמית בימים אלו אינו דבר של מה בכך.

2. קוסמת לי המחשבה שמי שמחוברת לחי ולאדמה תתחבר יותר לעבודה עם ילדים.
רל״ב 752052
2. ולי קוסמת המחשבה שתדמית ה-‏21st century kibutsnik girl שלך נוטפת חלוציות וקרבה לחי ולאדמה.
רל״ב 752058
ברמה האישית - אשתי היפה היא בוגרת כפר הנוער ויש לה ניסיון עם החי והצומח (פחות עם הדומם), ואין לי תלונות עד עצם היום הזה. אני בעד לשלוח חיילים וחיילות לשנת שירות בקיבוץ.
רל״ב 752080
ומהאיום של שקד - חמושה ומשוחה באדום מסוכן - אתה מתרשם? גם כן ישראליות חדשה. שפת האיומים בפריים טיים. אם כי ראוי לציין שלפחות שקד עושה את זה עם סטייל ולך תדע מה יוליד יום. אם היא תביא 4 מנדטים, ביבי ילמד לפרגן לה על החליפה בשידור חי.
רל״ב 752138
וזה הולך ומתדרדר.
------
שקד : היית מתה לשים את הידיים שלך על משרד הפנים. לא יקרה.
גלאון : אז תתפטרי
שקד: מבקשת סליחה על כך שהצטרפתי למהלך להקמת הממשלה האחרונה.
רל״ב 752968
ותמונת השקד בשיא בדידותו כמו בסתיו. מעניין למה שקד לא עשתה מעשה עידית. לאלוהים הפתרונים.
רל״ב 752969
ושקד שוב הופכת את הלימון ללימונדה.
גוש ההסכמות 750283
'נראה שהחברה הישראלית מורכבת משלושה גושים גדולים:
שניים שרבים ביניהם, ושלישי שמורכב מכל חלקי האוכלוסייה — מצביעי ימין ושמאל, חרדים, ערבים וחילונים — שמעוניינים בעיקר להגיע להסכמות'.
-----
הארץ

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים