|
אתה משדך שני דברים שונים, לדעתי. אירופה הייתה נתונה בפיגור עמוד במאות שבין החמישית לאחת עשרה והעובדה שהגיחה ממנו, בין השאר, בסיוע אנשי דת נוצרים, אינה סותרת את חלקה של הנצרות בקפאון שנוצר.
אני חושב שגם צמצום ההתנגדות הנוצרית לידע לתחום הקוסמולוגיה ומוצא האדם היא פישוט ניכר של הדברים. מוסדות נוצריים, ובייחוד מנזרים, אכן היו בית חשוב לשימור הידע האנושי ופיתוחו בימי הביניים, אך הייתה בנצרות גם שניות ביחסה לידע, אם אתה בוחן את העוינות המתמשכת שלה להפצת ידע (לדוגמה, ההתנגדות לתרגום כתבי הקודש לשפה המקומית) והנטיה שלה לדבוק בסכימות מסוימות (כמו ההתקבעות על אריסטו). אתה גם יכול לראות התנגדות נוצרית נכבדת לקדמה במדע בתחומים רבים ושונים מעבר לשניים שהזכרת. כך אפשר להתייחס גם לגיאולוגיה, להיסטוריה, לביקורת המקרא, וכן הלאה.
לבד מזאת, את טענתך כי הקפאון היחסי ''נבע משקיעת האימפריה הרומית וכיבושה בידי הברברים, אשר לא התעניינו במדע'' אתה צריך להוכיח גם ביחס לאימפריה המזרחית.
|
|