|
||||
|
||||
כלום. ואם יורשה לי ניחוש מושכל- גם לא יקרה כלום עד שייפתר צוואר הבקבוק של המסילה הרביעית החסרה במסילת איילון [ויקיפדיה]. נתיבי ישראל קוראים לו "צוואר הבקבוק הרכבתי הקריטי ביותר של מדינת ישראל". המסילה הרביעית תאפשר להגדיל ב–43% את תדירות הרכבות באיילון — מ–28 רכבות בשעת שיא ל–40 רכבות. כבר בשנת 2005 הגישה חברת PB דו"ח ובו מסקנה מרכזית שיש להשלים בהקדם את הנחת המסילה הרביעית על מנת שרכבת ישראל תוכל לעמוד ברמות הביקוש החזויות לה בשנים הבאות (2010 והלאה). הפרויקט הוגדר כבר בשנת 2007 על ידי הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות כ"פרויקט לאומי בעל חשיבות ממדרגה ראשונה, המהווה נדבך מרכזי במדיניות הארצית לתגבור התחבורה הציבורית" תכנון הפרויקט נגרר במשך שמונה שנים. הבעיה התכנונית המרכזית של הפרויקט הייתה תכנית הניקוז, שדרשה שיתוף פעולה מצד מספר רשויות. אחרי שלוש שנים וחצי של דיונים, שעיכבו את כל תוכנית המסילה, התקבלה בוות"ל בדצמבר 2016 החלטה אופרטיבית בעניין תכנית הניקוז, אבל לאחרונה החזירה הוות"ל את התהליך שלב אחד לאחור. תאריך היעד הנוכחי ב 2025, שמסתמך על התחלת עבודות בשטח כבר עכשיו, נראה שהולך להתרחק שוב. נראה לי שכל עוד צוואר הבקבוק באיילון קיים לא יניחו את המסילה לעיר הבה"דים, למרות שעברה את כל שלבי התכנון, וזאת על מנת שלא להעמיס עוד אלפים רבים של חיילים על צוואר הבקבוק באיילון בימי ראשון בבוקר העמוסים לעייפה ממילא. חלופה הגיונית היא שהקווים מהצפון לבאר שבע (ולעיר הבה"דים) יעקפו את הפקק ויעברו דרך המסילה המזרחית [ויקיפדיה]. תוואי המסילה אושר על ידי הוות"ל בינואר 2012, ולמרות שהוא פרויקט פשוט (יחסית לבעיות התכנוניות של המסילה הרביעית באיילון, או של הקו המהיר לירושלים), הוא תקוע כבר שש שנים בשלב אישור התב"ע. על פי הערכת רכבת ישראל ונתיבי איילון הקו לא ייפתח לפני שנת 2026. אז אני מהמר שרכבת לעיר הבה"דים לא תפעל לפחות עד 2025. |
|
||||
|
||||
בינתיים שני הפרוייקטים לא צפויים להסתיים לפני 2026, אז ההימור שלי די בטוח. ותיקון טעות: כעת, עם שלוש מסילות באיילון, הקיבולת היא 14 רכבות בשעה. שדרוג מערכת האיתות יאפשר להעביר 17 רכבות בשעה על אותן מסילות בשנת 2023, מסילה רביעית תגדיל את הקיבולת ל 26 רכבות בשעה ב 2026, ו 6 מסילות יאפשרו 40 רכבות בשעה ב 2040 אי"ה. |
|
||||
|
||||
נושא הקיבולת מוזר בעיני. בברלין, הקו המעגלי שמקיף את מרכז העיר מורכב מזוג מסילות שעליהן נעות 15 רכבות בכל כיוון בשעה (כלומר 4 דקות בין רכבת לרכבת). באיילון בין תל אביב סבידור ובין תל אביב ההגנה, על שלוש מסילות נעות בשעת השיא 12 רכבות בשעה בכל כיוון, 8 על זוג המסילות ו-4 על המסילה הבודדת. למה בברלין אפשר להעביר כמעט פי 2 רכבות על מסילה מאשר בתל אביב? |
|
||||
|
||||
האמת היא שמתבקשת כאן תגובה על היעילות של רכבות גרמניות, אבל אני מניח שלא זה הענין. אולי בברלין זה מסלול מעגלי שרכבות לא נכנסות ויוצאות אליו וממנו ולכן גם לא צריכות לעקוף, אין המתנה לעיתוק או לרמזורים אדומים וכיו"ב? |
|
||||
|
||||
בערך חצי מהרכבות הן רק בקו המעגלי (קווים S41 ו-S42) והחצי השני הם או קווים שחוצים את העיר ועוברים בין רבע לחצי מהמעגל או כאלה שמתחילים או מסתיימים בתחנות הראשיות שעליו. |
|
||||
|
||||
ועוד יותר מתבקשת תגובה על זה שבגרמניה הרכבות חוזרות ריקות, או משהו בכיוון... |
|
||||
|
||||
אכן מוזר. מסתבר גם שיש נתונים סותרים. סט אחד של נתונים אומר שהקיבולת הנוכחית של 3 מסילות באיילון היא 14 רכבות בשעה (17 אחרי שיפור מערכת האיתות)1, ושל 4 מסילות היא 26. הסט השני טוען שהקיבולת הנוכחית היא 20 רכבות (28 אחרי שיפור מערכת האיתות) ושל 4 מסילות היא 402. ___________ 1 מסילת איילון [ויקיפדיה] 2 מהירות רכבות בין-עירוניות בארץ ובאירופה ובחינת הצעדים הנחוצים לשם העלאת מהירות הרכבות בארץ מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מאי 2011, עמוד 7. לפי המסמך המידע נלקח מאתר הרכבת, אבל הקישור שבור. |
|
||||
|
||||
אם תסתכל בלוח הזמנים (למשל בין תחנות סבידור וההגנה) תראה שבשום שעה אין יותר מ-12 רכבות לכיוון. |
|
||||
|
||||
רגע, אולי סט אחד סופר לכיוון אחד והשני לשני הכיוונים? כך המספרים של הקיבולת הנוכחית מסתדרים- 14 לכוון או 28 לשני הכיוונים (כאשר השיפור מ 20 ל 28 מדבר על שדרוג קודם של מערכת האיתות) |
|
||||
|
||||
מעניין שהנתונים שאתה מביא מתיחסים לשדרוג מערכת האיתות אבל לא מזכירים את החשמול. אני סברתי שהחשמול אמור לייעל את המערכת במקטעים העירוניים כיוון שרכבת בהנעה חשמלית מאיצה הרבה יותר מהר, ובמסלול מרובה עצירות כמו האיילון זה משמעותי מאד. |
|
||||
|
||||
או כמו שאומרים אצלנו: בהד"ה - בהד"ה 2025. |
|
||||
|
||||
הות"ל אישרה את תכנית המסילות החמישית והשישית באיילון. יש מצב שב 2040 מדינת ישראל תהפוך למדינה מודרנית מבחינת מערכות להסעת המונים. בינתיים לפי האתר של רכבת ישראל פרויקט המסילה הרביעית צפוי להסתיים בשנת 2029. זה אומר שאפשר יהיה לחבר את עיר הבה"דים באותה שנה. אפשר זה לא אומר שיעשו. אני מעלה ל 2030. |
|
||||
|
||||
אה, אבל לא. באמצע כתבה בדה מרקר מלפני שבוע מתחבאת פסקה שמסתיימת בהאי לישנה- "... סיום הפרויקט מיועד ל- 2030, אבל כבר כעת מעריכים המתכננים שהשלמתו תידחה בשלוש שנים לפחות." טוב, הגענו ל 2033 (לפחות). להזכיר- בשנת 2006 נחנכה המסילה השלישית באיילון, וכבר אז התחזיות (שאכן התממשו) היו שבשנת 2010 כבר יהיה צורך דחוף במסילה רביעית. ולא סתם תחזיות, אלא של חברת תכנון בינלאומית רבת מוניטין שנשכרה על ידי הממשלה אאז"נ עוד ב 2004. בשנת 2007 פרויקט המסילה הרביעית הוכרז ע"י הממשלה כפרויקט בעל חשיבות לאומית. אחר כך הוא נתקע בשלב התכנון במשך שנים בגלל התכתשויות בין הרשויות השונות. בדצמבר 2016 הפרויקט אושר בוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל). אני התחלתי לעקוב אחריו ב 2017 מאז הדיון על ביצועיו של ישראל כץ כשר התחבורה. היה נראה כאילו הפרויקט יצא לדרך לפני שנתיים אבל שוב הוא נתקע. מאידך מצאתי כתבה משנה שעברה לפיה פרויקט המסילה המזרחית דווקא עומד בלוח הזמנים ואמור להתחיל לפעול ב 2026. אני תולה בו תקווה שאכן יוריד את העומס ממסילת החוף ויאפשר את השלמת קו הרכבת לעיר הבה"דים, אותם 10 ק"מ שתוכננו מראש יחד עם עיר הבה"דים לפני 20 שנה, עברו את כל האישורים ואפילו תוקצבו, אבל לא יצאו מעולם אל הפועל. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |