|
||||
|
||||
ודאי שלא - הוא חיפש את התגובה של רועי. ''הייתי באייל הקורא, והם אמרו לי שלא יודעים אם המפץ הגדול נוצר מאין, והתשובה המדעית היא שלא יודעים, ובקיצור זה שלא יודעים עדיין לא אומר כי הוא נוצר מאין או שמשהו נוצר מאין. לא משהו, המפץ הגדול הזה''. |
|
||||
|
||||
What came after the Big Bang?
The big Ahhhhh. |
|
||||
|
||||
Evolution cannot explain consciousness, if every biomolecule is goverened by the laws of physics than there is no need for consciousness. It becomes superfleous and epiphenomenal
|
|
||||
|
||||
מצחיק! מצחיק! מזכיר לי את The castle of Ahhhhhhhhh של מונטי פייטון. |
|
||||
|
||||
ברשותכם - אנסה לסכם בקצרה. תורת האבולוציה מנסה להסביר את תהליך ההתפתחות ממצב X למצב Y. כשמצב Y ידוע. אף אם לא נדע את תהליך ההתפתחות שהוביל למצב X - אין בחוסר ידיעה זה בכדי לפגום בהסבר התהליך ההמשכי. עד כאן הסיכום. |
|
||||
|
||||
אם הסיכום נכון ומוסכם - אבקש את תגובתכם להרהור הבא. האם יש בהסבר כל שהוא של תהליך הביניים בכדי להוות תחליף לבעיית הבראשית ? וכו' וכו' |
|
||||
|
||||
סיכום מוצלח, לדעתי, אבל עם טעות קטנה. האבולוציה מסבירה רק את ההתפתחות של החיים. זאת אומרת, שמצב X הוא המצב שקדם לכל החיים על כדור הארץ, כאשר הוא היה סתם גוש אבן ומתכת. אחטא לאמת אם אומר, בשם הביולוגים, שכל התהליך X עד Y נהיר לנו - יותר מדויק יהיה לומר שיש לנו הסבר טוב מאוד, שעשוי בהחלט להסביר איך תהליך כזה יכול להתרחש. פרטים מסויימים (ייתכן שהווצרות התא הראשון - אני לא ביולוג) עדיין לא ברורים לחלוטין, אבל ההשערות השונות קבילות, והן מתארות תהליכים אפשריים מבחינה כימית וביולוגית. זאת אומרת, שהתהליך X ל Y, כל תהליך ההתפתחות הביולוגי, מאטומים של פחמן, חמצן ומימן ועד אלינו האנשים, לא דורש שום התערבות, כך שהאבולוציה בכלל לא צריכה לעניין אותך, כי אין שם מקום לטריזים. ישנו עוד תהליך שאנחנו מבינים כרגע עוד יותר טוב - מ W ל X, כאשר X הוא מה ש X היה קודם, ו W הוא תחילת הזמן עצמו. שם בטח ובטח שאנחנו לא צריכים תוספות. מה קרה לפני W? לא יודעים. מה זה בכלל לפני W? |
|
||||
|
||||
מוסכם חלקית. כלומר, נכון שאין הכרח לדעת איך הגענו למצב x, אבל יש יופי בהנחה שאותם כללים שמסבירים את המעבר מ x ל y מסבירים גם את המעבר ל x. אחת התכליות של המדע היא להסביר הרבה עובדות בעזרת מעט כללים, כך שההחלה של העקרונות האבולוציוניים גם על שאלת היווצרות החיים היא בעלת חשיבות ומהווה, בהתאם, אתגר ראוי. |
|
||||
|
||||
ואני לתומי חשבתי, כי - תורת האבולוציה על מומחיה ומלומדיה ומרבית המתעסקים בה באה לתת תשובה על בעיית היווצרות ה"יש", ולא על חלק מסויים מאד של ההסטוריה הקיומית. אין בכוונתי חלילה לזלזל בהסבר התהליך של החלק המסויים הנ"ל. עולמנו מורכב כולו מ"תהליכים" . ולדוגמא... התהליך העובר מרגע הטלת הביצה עד להיבקעותה ויציאת האפרוח. התהליך העובר מרגע צמיחת השן ועד להיווצרות החור. התהליך העובר מרגע זריעת הזרע ועד נביטת הצומח. ועוד ועוד... להרבה תהליכים כדוגמת הנ"ל נמצאו הסברים - מקובלים פחות או יותר - אך אף לא אחד מן ההסברים התיימר על ידי מסביריו להוות תשובה לבעיית הבעייות, "מהיכן הכל התחיל". וכעת אבקש את תגובתכם לתחושותי האישית - ואולי המוטעית. כי - בדרך כלל וברוב המקרים מובאת תיאוריית האבולוציה כדרך להסביר את הבעיה הקיומית והכמעט דתית של בעיית ה"יש". ולא כדרך להסביר עוד אחד ממליוני התהליכים ביקומנו הדורש הסבר. (אנא אל תרכזו את תגובותיכם כלפי השורה האחרונה ! אין בכוונתי חלילה להמעיט בערך התהליך מושא האבולוציה, כמובן שתהליך זה הינו הראשון בין מליוני התהליכים הדורשים הסבר. אך למרות הכל הוא אחד בין רבים. אך בעיית ראשית ה"יש" הינה בעיה העומדת לעצמה, ועדיין אין בהסבר אחד התהליכים להפחית ולו במשהו מחומרת בעיית ה"ראשית".) |
|
||||
|
||||
תורת האבולוציה לא באה לתת תשובה לבעיית ה''יש'' הגדולה, אם כבר אז קוסמולוגיה הרבה יותר קרובה ממנה לעיסוק בנושא הזה. תורת האבולוציה באה במקור לתת הסבר לתופעת ה''יש'' רק עבור מינים שונים של בעלי חיים, ומאוחר יותר ניסו - ומנסים - להחיל אותה גם על בעיית ה''יש'' של החיים בכלל. |
|
||||
|
||||
תודה על התשובה הישירה. וכעת - האם באמתחתך גם תשובת הקוסמולוגיה לבעיית ה"יש" ? או תשובת כל מדע אחר, יהיה שמו אשר יהיה...? |
|
||||
|
||||
איזו אמתחת? אני בכלל מאילה שעגלתם ריקה. אני משאיר את הבמה לפיזיקאים שבחבורה, אבל אם אתה רוצה משהו קצת יותר רציני מהודעות חטופות באייל, "קיצור תולדות הזמן" של הוקינג הוא מקום טוב להתחיל בו - למרות שהוא לא ממש מעודכן. לטענתו של הוקינג (אם אני זוכר נכון, קראתי אותו מזמן) אם מגדירים את הזמן כמספר מרוכב (בניגוד לממשי) אפשר להמנע מנקודת הבראשית בכלל, כלומר המרחב-זמן הוא סופי אך אינו תָחום. עד כמה המודל שלו מקובל היום מישהו אחר יצטרך להגיד לך. |
|
||||
|
||||
----------------------------------------------------- אופס..... הגענו לנקודה הבעייתית - כנראה בגלל מוגבלויות מסויימות אין ביכולתי לקשר מילה למילה בתגובתך.... וחבל ! כי הנושא מרתק עד למאד. |
|
||||
|
||||
תשובה אפשרית אחת לשאלה הגדולה "מדוע קיים משהו?", היא "לא קיים". ראה: http://www.hedweb.com/nihilism/nihilfil.htm (וזאת בתקווה שאנגלית אינה אחת ממוגבלויותך) |
|
||||
|
||||
נו, אז כמו שהצעתי, לך להוקינג. |
|
||||
|
||||
עיסוק ממוקד יותר (ומעודכן יותר) במפץ הגדול אפשר למצוא ב"קמטים בזמן" של ג'ורג' סמוט. אחת ההצעות היא להסביר את המפץ עצמו (ו"התפיחה הגדולה" שבתחילתו) בקפיצה קוואנטית (מקרית!) של הריק. זה מתרגם את "שאלת היש" לשאלה ברמה של "למה אטום הפלוטוניום הזה התפרק דווקא עכשיו", שהיא די חסרת משמעות. |
|
||||
|
||||
אכפת לך להוסיף עוד מילים? |
|
||||
|
||||
לצערי הרב, הספר נמצא במרחק של אי-אילו אלפי קילומטרים ממקום מושבי הנוכחי. מישהו (אפופידס?) צריך לכתוב משהו מסודר על כל הנושאים האלה. |
|
||||
|
||||
עכשיו מפרידים בינך ובין הספר פחות קילומטרים, נכון? אולי בכ"ז? |
|
||||
|
||||
מתי השתילו בי שבב מעקב? אני נמצא כעת בדיוק איפה שנמצאתי לפני שבועיים (בניכוי תנועת כדור הארץ), וזה נכון גם לגבי הספר, למיטב ידיעתי. מסקנה: המרחק ביננו נשאר (לצערי) כשהיה. |
|
||||
|
||||
(זה קרה כשישנת, לפני שבוע בערך) ואולי נוצר בינתיים חור תולעת קטן בינכם? לא צריך לקפוץ ישר למסקנות חפוזות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |