|
אחד המדרשים מספר על דוד שהיה צדיק שהקב"ה כרת איתו ועם בניו ברית מלכות. עקב חטאי בניו נחלקה המלכות ובסוף הימים המלכות תשוב אליהם. הסיפור הזה מתקשר עם הפסוק "והקימותי לדוד צמח צדיק" שבו מופיע התואר צדיק פעם נוספת. "צמח" זהו המשיח אך מה ענין ה"צדיק", שמופיע גם במקורות אחרים, לענין המשיח?
הגעתי למדרש הזה עקב קריאה במאמריו של גרשם שלום עבור המאמרים שכתבתי על גן עדן. שלום מסביר מהו הצדיק - שזהו מונח מתחום המשפט (זכאי) ובקונטקסט היהודי כוונתו אדם המקיים או לפחות משתדל לקיים את כל המצוות כהלכתן. כשהוא עומד למשפט בפני אלוהים נשקלים מעשיו ואם רובם חיובי, נאמר לפחות %51, אזי הוא זכאי, משמע צדיק.
לכן, מעלת הצדיק היא זו ששואפת לקיום מצוות התורה, אך השאיפה הזו אמורה להיות למעשה הנורמה היהודית - כל אחד אמור הרי לקיים תרי"ג מצוות. זאת אומרת שהצדיק מחדיר לעולם את אלמנט התיקון וההרמוניה, על ידי זה שהוא נותן דוגמה לאחרים בשאיפתו לחיי מצוות כשרים. השגת ההרמוניה היא הרי ביאת המשיח, שגאולת העולם תמצא בתיקונו.
ברגע שהסדר הושב על כנו, המלכות שנחלקה תתוקן ותושב שלמה לידי זרע דוד. זהו "מעשה השולחן הפנים" המכוסה בתכלת - צבע המשויך לכסא הכבוד (לא זה המצוי בביתך) כנגד צבע הרקיע. לא סתם תכלת אלא כליל תכלת, וגם את השלחן מכסים באותו הצבע בגלל צדיקותו של דוד ושלמות מלכותו.
|
|