|
||||
|
||||
בואי נעשה לרגע הפרדה בין שני המושגים: 1. חינוך 2. חינוך לערכים המושג "חינוך" כולל את כל המרכיבים של הלמידה: הבחנה בין טוב לרע, מוסר, שפה וכו'. חינוך הוא מכלול המידע שהילד רוכש מיום לידתו באמצעות הוריו והסביבה. המושג "חינוך לערכים" משמעותו חינוך מכוון, ותפקידו לכוון ולגבש ערכים מוחלטים המתאימים תפיסת עולם מסויימת. לכן, לדוגמה, אין אפשרות לחנך בו זמנית על ערכי היהדות וערכי החילוניות. ומהם ערכי המדינה? האם יש מקום במדינה דמוקרטית לערכים מוחלטים? יש מקום ללמד את חוקי מדינה, יש מקום לשעורי אזרחות, אבל אין אפשרות לחנך על ערכי המדינה ועדיין להשאיר מקום לסקרנות, לפתיחות ולגיבוש עמדה עצמאית. |
|
||||
|
||||
הוא עדיין בגרמניה (או אוסטריה?) |
|
||||
|
||||
האבחנה שאת עושה בין "חינוך" ל"חינוך לערכים" כלל לא ברורה לי. הערכים שלי הם אלו שמדריכים אותי באבחנה בין טוב ורע. איך אפשר לחנך למוסר והבחנה בין טוב ורע בלי הכללים המגדירים מהו טוב ומהו רע, שזה במילים אחרות ערכים? לדעתי כל חינוך הוא "חינוך מכוון, ותפקידו לכוון ולגבש ערכים מוחלטים המתאימים תפיסת עולם מסויימת". לעיתים הערך המוחלט אותו רוצים להנחיל הוא "פלורליזם". תאמיני לי האנשים שרוצים להנחיל את הערך "פלורליזם" יכולים להיות קנאים מאוד לצורת החינוך הזאת, לא פחות מאלו המחנכים לאמונה ברבי מלובביץ'. לא מבינה למה את חושבת שחינוך על ערכי המדינה אינו משאיר מקום לסקרנות לפתיחות וגיבוש דעה עצמאית. מנסיוני אני יכולה לומר לך שגם כאשר מחנכים לערכים ברורים מאוד, יש אנשים שהם מטבעם סקרנים ופתוחים והם ישאלו ויעמיקו במה שמלמדים אותם, ויש מקרים בהם מערכת החינוך פתוחה והבוגרים שלה הם רדודים ושיטחיים נסחפים אחר הזרם ללא שום חוש ביקורתי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |