קרמר נגד קרמר 8325
מר גורביץ היקר,

הרשה נא לי לחלוק על כמה מקביעותיך;

- יצירת קשר רעיוני בין הרצחותו של מר רבין וארבעת הנשים מתל אביב נראית לי תמוהה במיוחד, ואינני סבור כי קיימת אידיאולוגית-על
ויד מכוונת המקשרת בין שני המקרים.

- החיכוך בין דתיים לחילונים בארץ הקודש הינו מעין סוג מסויים של 'מלחמת תרבות' רעיונית, חיכוך מכוער אומנם - אך בהחלט סביר. אף צד לחיכוך זה אינו מעוניין, ולטענתי אף אינו יכול, לשלהב את פעיליו אלי מלחמת אזרחים, היות וחוקי המישחק בתוככי חיכוך זה הינם פחות או יותר ברורים, וטוב הוא כי כך הדבר.

- זכותם המלאה, המזוכיסטית אומנם, של רוב הישראלים היהודים - כולל החלק המתקרא 'חמורו של משיח' - להרגיש 'יהודים' ולהתנהג בהתאם, וזאת בהתאם לזכותם של אלה האינם מרגישים נוח עם כך לעזוב מחוזות חלב ודבש אלו אלי מקומות אחרים, במידה והדבר מתאפשר להם טכנית.

- אף אני קראתי את הידיעה המשעשעת על קבוצת האינטלקטואלים המבקשת להקים לה מושבה/מדינה ישראלית במקום אחר על פני הגלובוס. רעיון מרתק, אך חסר כל סיכוי. וכי לאן יילכו? אילו מדינות ירצו לקבל קבוצות חדשות של מתיישבים אתניים - משכילים ככל שיהיו - בכמויות כה גדולות אל תוכן? אינני מכיר ולו טריטוריה אחת ברחבי העולם המערבי, כולל קנדה וגרונלאנד אשר יסכימו ויוכלו לקלוט את חלקה הניכר של אוכלוסיית האיטלקטואלים בישראל כפרוייקט פיילוט להקמת מדינה חילונית חדשה. (אגב, מניין לך שאף מדינה חילונית וחדשה שכזו לא תשאף בדרכה שלה לאותו 'יידישקייט' מאוס לשיטתך?)

כמובן מסכים אנוכי עם קביעותיך הכלליות כלפי ארה"ב וספרד, ובניגוד למר ליבוביץ' סבור אנוכי כי מלחמות אזרחים הינן מיותרות לחלוטין, וזאת הן מהסיבות השונות שהעלית במאמרך והן מפאת אכזריותן הקיצונית הטמונה במהותן של מלחמות שכאלו.

שאלת תם לי אליך - כיצד היית מגדיר את המהפיכה הצרפתית למעשה? ההיתה זו גם כן סוג מסויים של מלחמת אזרחים?

בברכה

א. מאן
קרמר נגד קרמר 8352
א. אני לא חושב שיש יד מכוונת, הקושרת את רצח רבין ורצח ארבע הנשים, אבל בהחלט יש אידיאלוגית על. מבצעי הרציחות הללו פועלים לבדם או בקבוצה קטנה, אבל הם נהנים מתמיכה מוראלית עמוקה.

ב. לא צריכה להיווצר אידיאולוגיה של מלחמת אזרחים. צריך שתיים-שלש תקריות אלימות. מספיק שאוהד ש"ס יירה ביוסי שריד, ושחילוני חמום-מוח, בתגובה, יירה בעובדיה יוסף או באיש ש"ס אחר, והכל ישבר. מה היה קורה, איש שמאל היה רוצח את נתניהו, יממה לאחר רצח רבין? אני אפילו לא רוצה לחשוב על זה.

ג. אני מסכים כי הסיכוי להקים גולה ישראלית מאורגנת נדון לכשלון, מהסיבות שציינת ומסיבה חשובה אחרת: ילדיהם לא ירגישו כל שייכות אידיאולוגית לישראל או לקבוצה הגולה, ישאפו - בצורה נורמלית לחלוטין - להשתלב במקום מגוריהם, והנסיון יקרוס תוך דור אחד. עם זאת, אני חושב שכפרטים בודדים, כדאי שישראלים יתחילו להגר מכאן, מתוך הבנה שישראל כפי שהם רואים אותה לעולם לא תתקיים.

ד. המהפכה הצרפתית תמיד נראתה לי כפרץ של הסטריה המונית, דוגמת ציד המכשפות הגדול, שהועתק מן המאה ה-‏16 אל המאה ה-‏18.
הנאור שלשונו התפצלה 8505
אין שום אידאולוגית על. רבין יצג את השמאל ולא את החילוניות ורצח הנשים אינו פעולה חרדית אלא של חולי נפש/עבריינים.
אבל זה כמובן לא ימנע ממך להסיק מה שאתה רוצה להסיק, לנפח אחד למיליון. בניתוח אנליטי חכם הראת את ההגיון של הצד ה"נאור" והליברלי, הצד השני של "ערבים הם נחשים".

אם תהיה חס וחלילה סיבה לעימות, הוא יקח חלק רק בהפגנות פה ושם. לעולם לא תהיה התארגנות לאיזשוהי מלחמה מתוכננת ולו בגלל שקיצוניים שכמותך אינם קולו של הרוב. כן, הרוב מעדיף מדינה יהודית הגם שאינו מסורתי ואין איזשהו רעיון (גם לא במסווה של ליברליות עקרונית) שישלהב למלחמת אחים.

היאוש מישראל (סליחה, איראן) מעורר הדים רבים אך אף אחד לא טועה לחשוב שמישהו "יחזיק" מי מהניו איזראלים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים