|
||||
|
||||
- מה קנטרני בחוק הזה? - מה הבעיה עם שמירת ערכי הדת בשירות "אזרחי"? אתה אוכל בבית, ישן בבית, מתפלל בבית הכנסת החביב עליך, ומשרת בסביבת מגוריך. - איך התנגדותך לשבועיים שרות עוזרת לשינוי המצב הקיים? - האם את דורשת שהשירות יהיה של 3 שנים? זאת הסיבה להתנגדות המפד"ל? |
|
||||
|
||||
-מה שקנטרני הוא, שזה לא רצון אמיתי לשילוב החברה החרדית. עובדה- לא קדמו לו התייעצויות עם אנשי המגזר החרדי. יש דרכים בהן חרדים יכולים לשרת את המדינה, אבל כשמנסים בכוח ועל במת הכנסת והתקשורת "לכופף אותם" אך טבעי שהם יתנגדו. לו היה רצון כנה הייתה נמצאת בקלות גם הדרך. לעקוף את הרבנים זו ממש לא הדרך אל הציבור, וכל תינוק חילוני יודע את זה. -הבעיה היא עם דרך הביצוע, כנראה. זה לא על דעת הרבנים- מי מבטיח להם שלא תכלול בזה שירות שלא הולם את האופי החרדי? חרדים הרי ממילא מתנדבים באינספור גופים, בעיקר לנזקקים חרדים. למה לא למסד את זה, למשל? כי בשביל להגיע לזה צריך לעבור דרך המנהיגים שלהם, מה שאף אחד לא טרח לעשות. חרדים מסרבים לגיוס בכפיה. אם רוצים לשלב מישהו צריך למצוא דרך שמקובלת גם עליך, אבל גם עליו. כיוון שלא נעשה נסיון להשיג את ברכת הרבנים לגיוס, ממילא הללו לא נתנו אישור לו, ולכן החברה החרדית מתנגדת. אף אחד לא חשב, אגב, שהיא לא תתנגד. הכל משחק זול ומכור מראש, שנועד לעשות הון פוליטי ותו לא. -התנגדותי נובעת מן העקרון, שכשם שאני חיה בשלום עם דת ומדינה גם החרדים יכולים. אני שואפת לשינוי עקרוני של האורינטציה החרדית, וזה לא בשמיים. אני מתנגדת להצעות חוק שתפקידן להראות איזה גבר זה שהציע אותן- הדרך לשילוב החברה החרדית עוברת ביהדברות עם רבנים, שמהם צריכה לבוא ההוראה, בשינוי מהותי באמירה בישיבות ובבתי הספר, ובתשומת לב אמיתית וכנה של מדינת ישראל. אני מסרבת לסמוך ידי על פתרון קטנוני (הראינו לכם מה זה!) ומעדיפה להמתין לפתרון עקרוני ואמיתי. -האמת, לא ראיתי למה המפד"ל מתנגדת. הגיוני שזה מה שאמרת. |
|
||||
|
||||
לפני שאת תוקפת אותי: אני מקבל את אי-שרות החרדים בצבא, לא מתוקף היותם תלמידי ישיבה, אלא מתוקף היותם חרדים. חרדים לא ישרתו בצבא באותה מידה שערבים אינם משרתים ובנות דתיות אינן חייבות לשרת. הייתי שמח אם היה הסדר דומה לפציפיסטים, אבל בעיקרון אני מסכים עם דה-מיליטרזיציה של החברה הישראלית. אני מאוד מעוניין לשלב את החרדים בחרבה היצרנית, אבל לא ברור לי איך חוק טל עושה את זה. ראשית, החוק מותיר את המצב הקיים על כנו מגיל 18 עד 23, שנים קריטיות שבהן החרדי היה יכול ללמוד מקצוע או לעבוד ובמקום זה חייב ללמוד תורה כי אחרת יגוייס. למה לדחות את ההכרעה? למה לא להכריע בגיל 18? שנית, בגיל 23 יכול החרדי להחליט להמשיך ללמוד ולהיות פטור משירות, או לשרת 'שירות אזרחי' של שנה. לא ברור לי מה קורה במקרה שבו החרדי בוחר באפשרות הראשונה. אם אסור לו לעבוד במקרה זה, אז איך החוק משלב את החרדים בכוח העבודה? שלישית, החוק הזה צריך לדעתי להיות תלוי לא רק בהחלטתו של האדם אלא גם בביקורת כלשהי, אפילו בתוך החברה החרדית. כמו שלא כל אחד מתקבל לאוניברסיטה, לא כל אחד יכול ללמוד תורה ברמה גבוהה. לדעתי יש לאפשר לרבנים בישיבות לקבוע מי יהיה רשאי להמשיך ללמוד כל הזמן ומי ייאלץ לשלב לימודים בשעות הפנאי. כדאי גם לקבוע כמות מוגבלת של תלמידי ישיבות שיהיו פטורים משירות לפי החוק, כאשר הרבנים והישיבות יבחרו אלו מהתלמידים מתאימים להמשך לימודים ואלו לא. אפשר גם, בהידברות עם הרבנים, להתנות את הפטור משירות צבאי הניתן לתלמיד ישיבה באיזושהיא תרומה התנדבותית למדינה ולחברה. אני מאמין שניתן למצוא רשימה של גופים, בתוך המגזר החדרי ומחוצה לו, שהרבנים ישמחו לשלוח את תלמידי הישיבה שלהם להתנדב ולשרת בהם במשך ארבע שעות בשבוע לאורך כל השנה. זה ודאי טוב יותר ממשא"ז. בלי שום קשר (פרט לעניין של פטור משירות): מישהי טענה באוזני שהצבא החליט לאחרונה לשנות את גיל המקסימום שבו נשים עושות מילואים (באותם תחומים ספציפיים שבהם נשים עושות מילואים) מ- 24 ל- 38. האם הדבר נכון? אם כן, מתי זה קרה? האם החוק מופעל באופן רטרואקטיבי על מי שכבר השתחררה או רק על משתחררות חדשות? |
|
||||
|
||||
חוק טל הוא חוק שהחרדים קיבלו אותו. הוא יכול לפתוח פתח ללגיטימציה של הגיוס. רומא לא נבנתה ביום אחד, וגם צה''ל לא. סוף דבריך הם בדיוק הפתרון הרצוי בעיני. אין לי מושג במילואים של בנות-עשיתי שירות לאומי. |
|
||||
|
||||
החרדים קיבלו את חוק טל? לא בדיוק... |
|
||||
|
||||
''הרבנים המרכזיים תומכים בחוק...וגו''. חוק טל היה מקובל על רוב הרבנים, וחשוב יותר- הוא התחיל לגרום לגיוס בפועל. הוא החוק היחידי שיש לו תוצאות בשטח. ב''ויי נט'' נורא אוהבים לתת כותרות שלא תואמות את המלל עצמו. |
|
||||
|
||||
באותה מידה שYNET אוהבים לתת כותרות מפוצצות הם גם לא מפרטים מי הם ה"רבנים המרכזיים". מה שהם כן כותבים בפסקה מתחת, ולזה התכוונתי, זה שראשי הישיבות מתנגדים - הרב שמואל שפירא, הרב שמואל אוייערבך והרב מיכל יהודה לפקוביץ'. את מוזמנת לעשות סדר בידיעותינו על הקהילה על החרדית ועל יחסי הכוחות בה אבל לי זה נראה שיש שם מחלוקת רצינית, וע"ע הפשקווילים שהופיעו בירושלים אתמול שכינו את צה"ל "בית הבושת הלאומי". |
|
||||
|
||||
איני בקיאה בפוליטיקה הפנימית של הרב החרדי. אני יודעת שהרב אוירבך נחשב. מצד שני, לא פורטו שם רבנים מרכזיים יותר, שתומכים. ואם מנהיג העדה תומך זה יחלחל למנהלי הישיבות, ומשם לתלמידים. הפשקוילים שהונחו הם אחיהם התאומים של הפרסומות בעיתון ידיעות היום, מטעם "שינוי". (משהו כמו: עם ישראל יזכור לכם, ליכוד ועבודה, שהייתם בצד של הדוסים שמבזבזים את הזמן בללמוד תורה). במלחמה כמו במלחמה. אני חושבת שזה די משקף את מטרתם האמיתית של לוחמי צבע הישע החילוני, אין לתמוהה על שהציבור החרדי בחר להשיב במלחמה. במקום לברך על ההכשר המפורש שניתן ע"י הציבור החרדי בצורת קבלת ועדת טל, מעדיפים ב"שינוי" להתמרמר על מהות הועדה- קרי, הם הפכו אותה לרצונו של הציבור החרדי מלכתחילה, ואם החרדים רוצים- כמובן שמצווה חילונית היא למנוע מהם את זה. זו התנהלות די מוזרה אם זוכרים מי דרש את הקמת הוועדה, מכל מקום לפשקווילים המרושעים לא הייתה כל השפעה על הלך הרוח החרדי (למעט אנטגוניזם) וועדת טל היא שינוי אמיתי. מחלוקת היא התחלה של שינוי- אתה בטח יודע שהייתה בארץ מחלוקת גדולה מאד, האם להכניס מכשירי טלויזיה. |
|
||||
|
||||
שיהיו אחיהם התאומים של מודעות שינוי. הנקודה היא שהציבור החרדי לא קיבל, כנראה גם לא ברובו, את מסקנות ועדת טל, בניגוד לטענה המקורית שלך - "חוק טל הוא חוק שהחרדים קיבלו אותו": תגובה 80135 |
|
||||
|
||||
חלק גדול מציבור הרבנים סמך ידיו על הסכם הועדה. נפתח מסלול הנח''ל החרדי. חרדים מתגייסים כתוצאה מהועדה. נכון, לא כולם, אבל זאת התחלה. |
|
||||
|
||||
נו, וחלק גדול מראשי הציבור החילוני סמך ידיו על הסכם הוועדה. נפתח מסלול הנח''ל החרדי. חרדים מתגייסים כתוצאה מהוועדה. נכון, לא כולם, אבל זאת התחלה. |
|
||||
|
||||
מה עניין חוק טל לנח"ל החרדי? למיטב ידיעתי, אין קשר בין השניים. |
|
||||
|
||||
לפחות חצי מהדיון הארוך הזה נלעס ונטחן ע"י שאלות מצד חילונים נצלנים ותשובות מתפתלות וחסרות הגיון מגילית הצדקנית. אתה באמת רוצה לפתוח אותו שוב? גילית מדברת על חוק קנטרני וחברה שמנצלת בצורה פושעת את המגזר החרדי המסכן, האומלל והעני. בפועל, היא מאמינה באמת ובתמים שהמצב הנוכחי צריך להמשיך ולהתקיים וזהו המצב הנכון הואיל והחברה היא דמוקרטית. |
|
||||
|
||||
חילוני נצלן? מילא, היית קוראת לי חילוני עצלן, עם זה אני יכול לחיות. לפחות לפי טענתה, גילית אינה תומכת בהמשך המצב הקיים לגבי שחרור החרדים משרות צבאי, אלא שהאשמים במצב הם החילונים. ההתפתחויות האחרונות בעניין חוק טל גרמו לי להעלות את הנושא שוב, אבל בסה"כ אני חושב שאת צודקת ובעניין זה יפה שתיקה לחכמים (ולשוטים על אחת כמה וכמה). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |