|
דברי הרב יוסף לא פגעו בי מנקודת מבט של מי שרבים מבני משפחתו נספו בשואה, אלא מהיבט אחר לגמרי. אני גאה במפעלים רבים שעשו אבות אבותיי בדומה ליזראלי שהתריס כנגד האנטישמים: בזמן שאבות אבותיכם התגוררו בצמרות העצים אבות אבותיי כתבו את התנ"ך. הפגיעה בי היא הבושה בכך שבתוך המפעל התרבותי הענק שיצרו הדורות הקודמים, שבו אני גאה, יש גם ביטוי לקשקוש מגוחך כגלגול נשמות, שהרב נתן ביטוי לו, ואני מקווה שבתוך הציבור היהודי המאמין, מספרם של המאמינים בגלגול נשמות אינו רב. אבל איני שותף לסוג הביקורת שהטיחו ברב יוסף בעקבות דבריו ובתוכו גם הביקורת שלך. איני חושב שדבריו של הרב קשורים בעדה אליה הוא שייך, ושלו היה שייך לעדה שנפגעה בשואה היה מתבטא בצורה אחרת, מה גם שבתוך ניספי השואה יש גם חלק לבני העדה הספרדית ביוון שנכבשה בידי הנאצים. אין זה נכון שמדבריו כאילו מסתבר שכיוון שהנאצים שמשו כלי בידי אלוהים אין בהם אשמה. ביהדות יש מקום רב לדיון בסתירה בין רשות הבחירה וההכוונה האלוהית ("הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים", "הכל צפוי והרשות נתונה" ועוד ועוד.) יש כאן, כמובן סתירה לוגית, אך זה חלק מכל העניין, ודווקא בחלק הזה של היהדות איני מתבייש, כי לא מדובר כאן בתחום שצריך להיות סגור מבחינה לוגית מכל הכוונים. מכל מקום האמירה: "על דעטפת עטיפוך וסוף מטיפייך יטופון", מתאימה לפחות בחלקה השני "בול" למקרה שלפנינו. החלק הראשון: הרגוך בגלל שהרגת אינו מתאים בדיוק, ועובדיה מגלגל את החטא לא על הנספים עצמם אלא על אילו שהם גלגולים שלהם. אבל אלה שהרגוך, העובדה ששמשו כלי בידי אלוהים אינה מפחיתה מחומרת מעשיהם ולהשקפת המאמין בצדק האלוהי עונשם יגיע. אני שמעתי את ההקלטה מדבריו של עובדיה. יחסו להרוגים ולהורגים ("ימח שמם") אינו מוטל בספק, ואין מקום להטיח בו ביקורת שאינו ראוי לה. אגב, אילו הייתי נוכח ב "שיעור" של עובדיה הייתי שואל אותו מי הם אותם "גילגולים", באיזו תקופה חיו ומה הייתה מהות העבירות שעברו. לא ייתכן שעבירות עליהן מגיע עונש כזה נעלמו מעינינו בסוקרנו את ההיסטוריה. אגב, ההתבטאות הבעייתי השניה של הרב: "אין לו (לראש הממשלה) שכל.", הרבה יותר חמורה בעיני. אני גם יכול למצוא את עצמי אומר דבר כזה בשיחה עם חברים וכד', אך מי שכל כך רגיש בכבוד עצמו והסובבים אותו כל כך מקפידים בכבודו, ויודע שדבריו מוקלטים ומושמעים ברבים, צריך לדעת גם להקפיד בכבודם של אחרים ולא "להלבין פני חברו ברבים" כפי שהמליצו אלה שאני בטוח שגם בעיניו הם גדולים ממנו.
|
|