בתשובה לאריק, 19/09/24 23:56
הפגנות או לא להיות 772081
עניין צדדי: קראתי לאחרונה שהסיבה להשמטת ה"דמוקרטית" מהמגילה (שנעשתה, אגב, ע"י משה שרת) היתה הרצון לא להרגיז את ברית המועצות, אם כי מדברי בן-גוריון אפשר להתרשם גם שהסיבה מורכבת יותר וקשורה באמת לשילוב בין ההיסטוריה, הדת והשלטון.

למרות שהמילה עצמה לא מופיעה במגילה, העקרונות שמפורטים בה לגבי אופי השלטון הם דמוקרטיים לעילא ולעילא, הרבה יותר מהגישה האלקטורלית שחלקים גדולים בעם רואים בה היום חזות הכל. יתר על כן, מדברי בן-גוריון אפשר להבין אפילו שה"דמוקרטיה" כפי שהובנה אז לא הספיקה, בעיניו, להדגשת העקרונות הדמוקרטיים! "ואשר לדימוקרטיה מערבית – אני בעד דימוקרטיה יהודית. “המערבית” לא מספיקה […] יש לנו תוכן יהודי מיוחד – שצריך להיות נחלת העולם. ערך החיים וחירות האדם עמוקים אצלנו לפי תורת הנביאים מאשר בדימוקרטיה המערבית (הדגשה שלי).

שימו לב לניסוח: התוכן ה"מיוחד" צריך להיות נחלת העולם, כלומר הוא מדבר על עקרונות שאמנם נולדו (לטענתו) ב"תורת הנביאים" אבל העקרונות עצמם הם אוניברסליים! קשה לראות איך חוק החמץ לדוגמא, עומד במבחן הזה.

אני לא טוען לרגע שמה שבן-גוריון ושאר מקימי המדינה חשבו ואמרו הוא בבחינת "כזה ראה וקדש", אבל כשמנופפים בדגל יהודית ודמוקרטית כדאי להכיר את ההקשר.
_________
ארכיון בן-גוריון הוא דבר נורא לחיפוש כך שהציטוט הוא מ: https://www.bina.org.il/articles/why-was-democracy-om...
הפגנות או לא להיות 772086
אם לברית המועצות לא היתה בעיה עם השם ״הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית״ אפשר להניח שלא היה איכפת להם יותר מידי אם ישראל תדחוף איזה ״דמוקרטית״ בהצהרת העצמאות שלה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים