בתשובה לשוטה הכפר הגלובלי, 15/08/24 14:45
הו, הסימטריה 770916
יש זילות חמורה בקדושת התפילה כשהיא פרוצה לד׳ כיווני האוויר. תפילת הציבור - בשונה מתפילת היחיד - מתכנסת ׳לבית מקדש מעט׳ ובית מקדש זה מתבזה כשהוא מוצב בכיכר צינה החשקנית או בכל כיכר אחרת ברחובה של עיר ‏1.
——
1 רחובה של עיר - יש בה קדושה, שמתפללין בה בתעניות. וחכמים פליגי על סתם מתניתין ואמרי: רחובה של עיר אין בה משום קדושה, הואיל ואין מתפללין בה אלא באקראי בעלמא. והלכה כחכמים : ׳בְּנֵי הָעִיר שֶׁמָכְרוּ רְחוֹבָה שֶׁל עִיר, לוֹקְחִין בְּדָמָיו בֵּית הַכְּנֶסֶת׳.
הו, הסימטריה 770919
לא קשור לביזיון הלאומי והבינלאומי שהיה היום הקדוש ביותר.
הו, הסימטריה 770923
יום כיפור הוא לא היום הקדוש ביותר. כל שבת יותר קדושה מכל יום כיפור. את יורה את כדורייך לדמויות ללא ראשים. תנוח דעתך שיש לאלוהים מספיק סיבות לכסח את ילדיו היהודים מלבד אותה דרמה כיפורית דאשתקד.
הו, הסימטריה 770927
אני קורא עכשיו את ספרו של יהושפט הרכבי "חזון, לא פנטזיה" על מרד בר כוכבא, מרד שכידוע רבי עקיבא היה מתומכיו העיקריים, ומסתבר שגם אז היו לשי"ת סיבות טובות להראות לנו כמה רחום וחנון הוא. וזה היה לפני מצעד הגאווה הראשון!

אגב, ספר מומלץ לימי הקיץ החמים.
הו, הסימטריה 770939
בר כוכבא נכשל רק אחרי שרבי עקיבא הסתייג ממנו כי מרד בה'. לא יודע אם יהושפט הזכיר זאת.
הו, הסימטריה 770967
יש לך סימוכין לקביעה הזאת?
הו, הסימטריה 770968
עוד לא סיימתי את הספר כך שאיני יודע.

מכל מקום, אני מבין שלשיטתכם עם ישראל עבר את המשבר הגדול ביותר בתולדותיו (לפחות עד שהציונים המתפקרים המיטו עלינו את היטלר) בגלל שאיש אחד, שבמקרה גם היה המשיח בעיני חכם הדור, חטא. וכל זאת, בזמן שהעם נלחם על קידוש השם ושילם על כך ביוקר רב.

אם זה כך, במקומך הייתי נזהר מאד מלהקשיב לחכמי הדור הנוכחי, שמתניהם קטנות מהזרת של רבי עקיבא.

ואשר לי, אם הייתי צריך לבחור בין האל הרחום והחנון הזה לבין אלוהי האצטקים והמאיה, הבחירה היתה פשוטה: הם אחראים למותם של הרבה פחות ילדים ממנו.
הו, הסימטריה 770941
לא היו עוונות אז?

עוד לגבי בר כוכבא האם הספר שלך מזכיר את אלעזר המודעי?
הו, הסימטריה 770948
אפפעם לא אהבתי את התזה של הרכבי על בר כוכבא ורבי עקיבא. אני נוטה לדעה הגורסת שהרכבי כתב על בר כוכבא והתכוון למנחם בגין.
הטענה המרכזית נגד קנאי המרד הגדול ונגד שמעון בן כוסבא נשיא ישראל, בתארו המלא, היא שהם לא השכילו להבין את עוצמתה האימפריאלית של רומא.
העניין הוא שלא רק הם לא הבינו, גם רבים אחרים לא הבינו. עצמת האימפריום היתה סמוייה מן העין והיה קשה לתפוס אותה. העובדה שאנשים כמו יוסף בן מתיתיהו ורבן יוחנן בן זכאי תפסו אותה, אינה אומרת שזו היתה תפיסה נפוצה. עושה רושם שגם החשמונאים שהקימו את הקשר בין יהודה לרומא, לא הבינו נכון את יחסי הכוחות.
האימפריום הרומי לא נבע מיתרון צבאי או טכנולוגי כלשהו, מיתרון בכוח אדם או בכוח כלכלי. שמעתי כמה פעמים אומרים שהאימפריום הרומאי נבע מנכונותם להשקיע יחס בלתי פרופורציונלי כלפי אוייבי האימפריה. אצלנו ההוכחה לכך היא במצדה שם הרומאים שלחו לגיון שלם ועוד כוחות עזר רבים כדי להכרית כנופיית שודדים בת אלף איש שהסתתרו במצודה בשולי המדבר. הכוונה היא שהרומאים לא חסכו בכוח שהשתמשו בו כדי לדכא כל שביב של מרד.
מדוע היה קשה להבחין בכך? מפני שלא חסרו מקרים בהם המורדים ברומי הצליחו (כמו ביער טויטובורג בקרב חרן או בפלישת הפרתים בשנת 40 לפנה"ס). הן בזמן המרד הגדול והן בזמן בר כוכבא, רומי היתה במצב קשה ונראה היה שהיא מתפוררת. ובפרט, מרד בר כוכבא פרץ תחת נסיבות שהן הפוכות למה שתארו הרכבי ויוסי שריד.
א. האדריאנוס היה הלניסט ופעל בנוקשות כנגד היהודים הדתיים ולטובת המתיוונים והלא יהודים הפאגאנים. הכוונות שלו לבנות מקדשים ליופיטר ואפרודיטה על חורבות המקדש והגזירות שלו כנגד המילה (ההלניסטים ראו במילה מנהג ברברי הקרוב לסירוס) כמעט שלא הותירו ברירה ליהודים אלא למרוד.
ב. הדריאנוס שניצב בפני מרד כולל של עמי המזרח, החליט לסגת מפרתיה וארמניה ואף לוותר על חלקים ממסופוטמיה לטובת הפרתים ובלבד שישיג שקט במזרח ההלניסטי. כך שהדריאנוס שהיה מוכר לבני דורו של בר כוכבא לא היה המצביא המנצח כפי שהוא מתואר היום, אלא דווקא כקיסר הפשרן והנסוג לטובת שלום האימפריה. למעשה ההישג הצבאי הבולט ביותר של הדריאנוס היה דיכוי המרד של בר כוכבא.

גם מערכת היחסים בין ר' עקיבא לבר כוכבא לא בדיוק ברורה. ע"פ התלמוד הירושלמי ברור שר' עקיבא היה מחסידיו של בר כוכבא ואף ראה בו המלך המשיח. כל השאר הוא בחזקת פרשנות לא ברורה. התלמוד הבבלי (מסכת יבמות) מספר על 24000 ממטדיו של ר' עקיבא שמתו. אבל לא ברור אם מתו כלוחמיו של בר כוכבא או שמתו במגיפה לאחר דיכוי המרד.
הו, הסימטריה 770946
אז,יש לנו כאן עוד בורות.

לא רק שיום כיפור כאילו "אחרי(?) שמחת תורה" בלוח לפי ה"ידיעון" ה"עשיר" שלך, אלא שאתה גם מוסיף עוד דבר לא נכון כאילו ששבת "יותר" קדושה מיום כיפור.

אולי קצת פחות התנשאות?
הו, הסימטריה 771089
>> "לא רק שיום כיפור כאילו "אחרי(?) שמחת תורה" בלוח לפי ה"ידיעון" ה"עשיר" שלך".
^ כנראה לא שמת לב לזהות הכותב.

>> "אלא שאתה גם מוסיף עוד דבר לא נכון כאילו ששבת "יותר" קדושה מיום כיפור".
^ נכון מאוד, ביהדות הפרשנית - אורתודוקסית, שבת (אוֹת הִוא לְעֹלָם) יותר קדושה וחמורה מיום כיפור ומכל יום אחר. אציע לך לשאול כל בר סמכא אורתודוקסית ולחילופין את מרן גוגל ‏1 שליט"א.
--------------
1 נוסח שאלה: 'מה קדוש יותר יום כיפור או שבת?'
הו, הסימטריה 771100
הודעה שמתחילה ב"אז,יש לנו כאן עוד בורות" ומסתיימת ב"אולי קצת פחות התנשאות?" מסמלת יפה מאד את הגישה החרד"לית הכללית. כה לחי.
הו, הסימטריה 770947
כבר מצאת אחרי הקשקושים, עם אחר בעולם שהשבית תפילה לאלוקים בחג?
הו, הסימטריה 770949
מה עם אליהו הנביא שהשבית את תפילתם של כוהני הבעל או אם תפילת כוהני הבעל אינה נחשבת בעינייך, מה בדבר טבח 85 מכוהני העיר נוב בידי שאול המלך ודואג האדומי?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים