|
||||
|
||||
אני חושב שזו הסחפות אחרי תעמולת האוייב. כל עניין הליברליזם נגמר ברגע שהלכו לבית המשפט והוא אישר את החלטת העיריה לא לאפשר הפרדה מגדרית ברחובות. למה? זה לא נראה לי כזה מסובך. עניין של בחירה בין ערכים סותרים. זה גם לא נראה לי חשוב. נניח שמישהו יארגן תפילה ברחוב בלי מחיצות והמתפללים והמתפללות יעמדו מרצונם לחוד. מה? היהדות תקרוס? היכן כאן הליברליזם הגדול? מישהו אוסר על הימין הפרדה מגדרית בבתי הכנסת? המציאו כאן מצווה חדשה של תפילה בציבור עם מחיצות? כל זה, הבל ורעות רוח. כל העניין הוא לשים לפלסתר גם את רצונם של החילוניים וגם את בתי המשפט. הימין יוצר כאן מצב שהופך את שלטונו ללא לגיטימי מצד אחד הוא מפר את החוקים הקיימים וקם על בתי המשפט לדרסם ומצד שני הוא רוצה שנקיים את החוקים שהוא הולך לחוקק. גם לשיר בציבור את שירי ארץ ישראל היפה אי אפשר בכל מקום, בכל זמן ובכל ווליום. אני מניח שאם תארגן מקהלות בקיבוצים ותפזר אותם לשיר בקולי קולות ברחובות בני ברק ותצרח על אנשים כמוכה טרוף "שרל'ה שרון" ו"הפרחים לצה"ל", יש מצב שתחטוף סטירה מן העוברים ושבים. בראיון לערוץ 7 סיפר הרב ליאו די שבתי הכנסת בת"א לא כל כך רצו לשתף איתו פעולה. תעמולת הימין עשו שימוש במסכן המבולבל הזה שבא מעופרה כדי לדחוף אצבע לעיני החילונים בת"א. חופש הדת זה לא אישור לזבוח כבשים תחת כל עץ רענן וזה כן חופש מדת, מה שאומר שאדם שאינו מאמין, זכאי שלא ידחפו לו את הדת בניגוד לרצונו. יש לי גם חשש שכל העניין המקושקש הזה של המחיצות ושל מלחמת הדת הוא הפגזת ריכוך והטעייה לקראת ההתקפה האמיתית של חוק יסוד לימוד התורה. אנו בשמאל נגיע לשם כל כך מרוטים ועייפים שיחוקקו לנו שלימוד תורה הוא ערך ציבורי שקול לשירות בצה"ל. |
|
||||
|
||||
רגע, לא דיברתי בכלל על הפרדה בתפילה. גם לא על הזכות להפריע (באופן לא אלים) לתפילה. אריק אמר, אם אני מבין נכון, שתפילה ציבורית, גם בלי הפרדה, צריכה להיות אסורה. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שזו הפרופוזיציה שלנו. עובדה שעיריית ת"א כן אישרה את התפילה בכיכרות דיזינגוף והבימה. הטענה היא שרשות עירונית כמו ת"א רשאית להחליט איפה ומתי יערכו תפילות ציבוריות ואיפה ומתי לא. בדיוק כפי שעשרות רשויות אחרות מחליטות לקיים אותן תחת כל עץ רענן. אני לא חושב שההצעה היא לאסור תפילות מחוץ לבתי הכנסת בבני ברק, ביתר עלית, עפרה או קרית מטרסדורף. באשר לעניין המחיצות וההפרדה המגדרית בציבור, אני חושב שכל העסק התחיל בגלל הניסיונות החרדיים לדחוף הפרדה מגדרית לתחב"צ בקוים בהם הם נוסעים. צריך לזכור שלהדתה הזו אין תמיכה של הציבור הדתי הלא חרדי ואפילו לא של כל החרדים. לכן יתכן שמדובר בנושא זה ב-over חקיקה. זו נובעת מן הרעה החולה של ניסיונות להתמודד עם הפרת החוק במקום באמצעות אכיפה, ע"י חקיקת יתר. הניסיון לחוקק/להכריח את עיריית ירושליים לא לאפשר הפרדה מגדרית במוסדות ציבוריים בזמן שהפרדה כזו מתקיימת כשגרה במקרים אחרים כמו חתונות, בריתות ובתי ספר, נראית לי סוג של אקטיביזם שיפוטי מוגזם. זה נראה לי חקיקה צודקת אבל לא חכמה, בפרט בעיתוי הזה. אין שום חוק המחייב את עיריית ירושליים לאפשר הפרדה מגדרית ואני לגמרי תומך בכך שעיריית ת"א תוכל להחליט שאינה מסכימה להפרדה מגדרית בארועים ציבוריים. תקומנה נשות גוש עציון וירושליים ותתנגדנה להפרדה כזו ואז יהיה אפשר לאסור עליה בהחלטה מקומית. אני לא חושב שמצב בו עיריית ת"א מחליטה שהקפות שניות יערכו בבתי הכנסת ולא בכיכרות העיר בגלל המצב המתוח, בדיוק כפי שעיריית ירושליים מחליטה לערוך את מצעד הגאווה בתוך איצטדיון ולא ברחובות העיר, הוא מצב רע כל כך. לא כל גחמה דתית או ליברלית צריכה להפוך לקודש דתי או חילוני. צריך להשאיר מקום לפשרות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |