|
||||
|
||||
הכוונה שלי היא, בגדול, אם תלמיד אחד עוזב בית ספר 'חלש' ומגיע לבית ספר 'חזק', ואנחנו מניחים שמצבו של התלמיד משתפר בעקבות המעבר - הממוצע של כלל התלמידים משתפר. לא אכפת לי מ''ממוצע בתי הספר'' - בית ספר הוא לא בן אדם. התלמידים, הם אלו שחשובים. בבית ספר אפשר לפגוע, אפשר שיעזבו אותו תלמידים, אפשר אפילו שהוא יסגר לחלוטין בגלל מצבו הרעוע. לכן, אני לא מנסה ''לעזור לבתי ספר'' בתהליך הזה, אלא לעזור לתלמידים עצמם. |
|
||||
|
||||
ההנחה היא שדיפרנציאציה כזאת מזיקה לאוכלוסיה החלשה, כך שהשיפור במצב זה שעבר לבי"ס טוב יותר עולה בהרעת מצבם של אלה שנשארו. לא רק שאין להם ממי להעתיק במבחנים, הסטיגמה שהם "חלשים" מתחזקת ויכולות להיות לה השפעות גרועות (אם כי יהיו ודאי מי שיטענו שהאפקט שלה יכול להיות חיובי לפחות לחלק מה"חלשים" שיראו בכך אתגר מהסוג "אם האידיוט הזה יכול, גם אני יכול". אני משער שיש גם מקרים כאלה), ובעיקר: ככל שהרמה הממוצעת נמוכה קשה יותר לגייס מורים טובים. למרות שללא ספק יש יוצאים מן הכלל הזה רוב המורים מעדיפים ללמד את מהירי התפיסה, מה עוד שיש מתאם בין רמת התלמידים ליחס שהמורה מקבל מהם ומהוריהם, כולל אלימות של ממש (לעניין זה אין לי תימוכין כלשהם מלבד השכל ה̶י̶ש̶ר̶ העקום שלי). |
|
||||
|
||||
אני אפילו רואה לאחרונה כמה הדיפרנציאציה הפנימית משפיעה. בתי הבכורה עברה לחטיבת הביניים במקיף המקומי. מתוך 7-8 כיתות בערך, אחת מדעים (בה היא נמצאת), 2 מחוננים (קטנות יותר) ואחת ספורט מוגבר. הכיתות שנשארו - לכאורה ה'סטנדרטיות' - הופכות ממש לכיתות 'מוחלשות'. ואת זה אני שומע מהורים מהשכונה. וזה בגלל שרמת החינוך הבסיסי היום כל כך נמוכה, כנראה. אני למדתי אי אז אמנם במגמה 'עיונית', אבל בתיכון באר שבעי שאפילו לא נחשב בין שני המובילים בעיר. ואני יכול להעיד שכשפגשתי במחזור הגיוס שלי תלמידים מתל אביב ורעננה שלמדו ב'הנדסאים' ושאר התיכונים הנחשבים דאז, לא הרגשתי שום רגשי נחיתות מבחינת היקף ועומק חומרי הלימוד שקיבלתי בתיכון. קשה לי להאמין שזה המצב היום. |
|
||||
|
||||
שניכם מדברים על דיפרנציאציה, לא על בחירה. כיתת מחוננים הרי אינה פתוחה לכולם - רק למחוננים, וההורה שילדו נשאר בכיתה ה''מוחלשת'' לא יכול להחליט להעביר אותו לכיתת המחוננים. לעומת זאת, אם בית ספר אחד הפך להיות ''מוחלש'' בגלל מעבר של תלמידים חזקים ממנו והלאה - שאר ההורים יכולים לקחת את ילדם ולהעבירו לבית ספר ''חזק''. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |