בתשובה לאריק, 06/02/23 22:26
RUN 756318
כל הפלפולים סביב "יהודית ודמוקרטית" הם הבעיה, לא הפתרון. הקשר בין ישראל ליהדות תמיד היה אמור להיות מצומצם: לתפקד כעיר מקלט ששעריה פתוחים תמיד ליהודים נרדפים מכל העולם, ולהעניק לעם היהודי מעמד של אומה שוות-זכויות בתוך משפחת העמים.

הגדרת המדינה כ-"יהודית" היא מעילה בייעודה ההיסטורי של ישראל, ויש לה אולי חלק מסויים בחיסול המדינה לפניו אנו עומדים. כאשר קושרים את המדינה לדת, ולא משנה לאיזו וריאציה של הדת, בהכרח מדירים ממנה את היהודים שאינם קשורים לוריאציה הזו. יהודי אורתודוקסי, יהודי רפורמי, יהודי שהתנצר ויהודי אתאיסט - כולם היו אמורים להיות מסוגלים למצוא לעצמם קהילה בישראל ולהרגיש בה בבית, שווים בני שווים. הדרך היחידה להבטיח זאת היא הפרדה מוחלטת והרמטית בין הדת למדינה.

כל הדיון הזה, כמובן, הוא תיאורטי לחלוטין ולא רלוונטי בעליל למציאות הפוליטית העכשווית.

כרגע הבעיה אינה קשורה ישירות לדת, ואינו קשורה ישירות לליברליזם. בעולם בו אידיאולוגיות משחקות תפקיד פוליטי (כלומר, לא העולם שלנו בו הפופוליזם שולט בפוליטיקה) אז הימין, השמרנים והדתיים היו צריכים להתנגד להפיכה המשטרית אף יותר מהלברלים והשמאלניים: הגבלת-כוחו של השלטון היא אבן-יסוד באידיאולוגיה המוצהרת שלהם. העובדה שבמקום זאת דווקא הם הכוח המניע מאחורי הפוטש היא הראייה לכך שהפריזמה שלך מחמיצה לחלוטין את העומד מאחורי התהליכים שמניעים את האירועים האקטואלים.
RUN 756321
אכן.
RUN 756324
אני חושב שאפשר לאפיין את עמדתך בביטוי מדינת היהודים ולא מדינה יהודית.
כשאני חושב על הכיוון הזה, אני חושב שנוצר כאן פילוג בין היהודי הדתי ליהודי הלאומי (ישראלי). ההיסטוריה הקצרה של מדינת ישראל מוכיחה כי הישראלי ידע ליצור מסגרת לאומית שהכילה את היהודי הדתי, בעוד היהודי הדתי מתקשה בכך מאד מאד.
כאשר אני מסתכל על ברית 4 הפינות (חרדי, דת"לי, מזרחי ואריסטוקרטי) שתפסה את השלטון בישראל, אני לא מצליח לזהות שם גורם שעשוי לקחת עליו את האחריות של עיצוב מסגרת לאומית שתכיל גם את המיעוט הגדול.
בראייה היסטורית, השנאה הכמעט גלוייה שיש למיעוטים האחרים כלפי הישראלי החילוני היא כמעט טרגית בהתחשב בכוונות וברצון של המיעוט הזה לשלב את כל האחרים. מעלה על הדעת את האמרה על הדרך לגיהינום הרצופה בכוונות טובות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים