|
||||
|
||||
כן, זאת המחלוקת. גם עמדתי היא שקתולים רבים הם אינם אנטישמים, אבל עמדתי היא גם שאין מנוס מכך שיש בגרעין האמוני של הנצרות רעיונות אנטישמיים שבהכרח יובילו תמיד קבוצה מהנוצרים אל אנטישמיות ברמה זו או אחרת של עוצמה. כי מה לעשות, אחריות היהודים לצליבתו של האל/המושיע זה חלק אינהרנטי במיתוס המכונן שלהם. התיחסות אל Judas כאל סמל למקומו ואופיו של היהודי לא קיים בנצרות לא מאתמול ולא משלשום. |
|
||||
|
||||
יהודה איש קריות לא היה היהודי היחיד מבין שליחיו של ישוע מנצרת. כל האחד-עשר הנותרים, גם הם היו יהודים. |
|
||||
|
||||
גם ישוע יהודי (וגם בן לשושלת דוד למרות שהוא בו זמנית גם בכלל לא). נו אז? אנחנו מתפלאים עכשיו מחוסר הגיון ושכל ישר שיכול להיות בתאולוגיה ומיתוסים? נו די. האשמת העם היהודי במה שקרה לישו זה לא סיפור שאני המצאתי. Judas זה ממש ביטוי בשפה למען השם. טענות שמדגימות שהסיפור לא הגיוני או לא מסתדר זה גם בזבוז זמן ולא קשור. זה סיפור שהנוצרים סיפרו לעצמם והוא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של האמונה הנוצרית, מההיסטוריה של רדיפת יהודים ומההיסטוריה של האנטישמיות (שלוש היסטוריות שהן בעצם אחת - השילוש הלא קדוש) . נראה לי שאתה מתוכח עם ההיסטוריה ולא איתי. |
|
||||
|
||||
הצרה היא שהפכתם את רשעי ארץ למורי ההלכה שלכם. אתה מסתגר בהתמסכנות היהודית שלך בדיוק כמו החבר'ה סמוטריץ, אב"ג וסטרוק. איני דובר הקתוליות. אתה מתעקש לטעון שהדוגמה הקתולית מאשימה את היהודים במות ישו, לך התווכח עם האפיפיור הקודם בנדיקטוס ה-16. כבר ב-1965 המועצה האקומנית פרסמה את ה"נוסטרה אטאטה" ("בזמננו אנו") ובו לראשונה הודאה כי לאנטישמיות הדתית היה חלק לא מבוטל ברדיפות היהודים. המועצה דחתה את הרעיון כי כל היהודים בזמנו של ישו או היהודים בימינו אשמים במותו של ישו. הכנסייה "הביעה צער" על השנאות, הרדיפות וגילויי האנטישמיות נגד היהודים. אז במשך הדורות הקתולים האשימו את היהודים במות ישוע ועכשיו לא. תחיה עם זה. בין חסידי אומות העולם לא יפקד מקומם של אנשי הדת הנוצרים שהסתירו יהודים בכנסיות ובמנזרים והצילו את חייהם. מצד שני ההיסטוריה רשמה גם את ממלא המקום פיוס ה-12 שחתם על הקונקורדט עם היטלר ושתק כאשר מיליוני יהודים נרצחו באירופה. כמו ביהדות, כל מיני נוצרים עשו דברים שונים עם הנצרות שלהם ואיש בחטאו ישא. התכסות בחסידות דתית אינה מכסה על חטאיו של אפאחד. |
|
||||
|
||||
''אתה מסתגר בהתמסכנות היהודית שלך בדיוק כמו החבר'ה סמוטריץ, אב''ג וסטרוק'' נו שוין. פרשתי. |
|
||||
|
||||
דוקא מזה נעלבת? לא היתה לי שום כוונה לעלוב בך ואם נפגעת אני מתנצל בפניך. אפאחד לא מכחיש את ההיסטוריה של רדיפת היהודים ע"י הכנסיה. ההיסטוריה הזו ידעה עליות ומורדות. והיחס של הכס הקדוש ליהודים לא היה קבוע. אפיפיורים מסויימים פרשו חסותם על יהודי הותיקן ואחרים אישרו וא יזמו רדיפות נגדם. הדת נשארה אותה דת. רק מפרשיה השתנו. אתה מנסה לגזור פסילה א-פריורי של הדת. הדת היא כפי הנראה תמונת מראה של האנושות. לפעמים היא טובה יותר ולפעמים פחות. הזכרתי את חנה ארנדט מפני שצריך ללמוד ממנה שלא משה רבנו, הרבובדיה ואפילו לא כהנא אשמים בחטאיו של איתמר בן גביר. הוא, הוא הנושא באשמת שנאת הזר והשונה והשוביניזם שלו. ביני לבין עצמי, איני גאה במעשים או בדברים של כל היהודים בכל הדורות. אני רק סבור שביחס לדתות אחרות, אין לנו מה להתבייש באבותינו ובמורשת שלנו. לא היה זה אחד משלנו שהתנבא: "לֹא-יָרֵעוּ וְלֹא-יַשְׁחִיתוּ, בְּכָל-הַר קָדְשִׁי: כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ, דֵּעָה אֶת-יְהוָה, כַּמַּיִם, לַיָּם מְכַסִּים". |
|
||||
|
||||
אני גם לא מתבייש באבותינו ובמורשת שלכם1. כפי שאמרתי למעלה, אני בסה״כ אמרתי שבספקטרום שבין בן גביר לרבבודיה, אני לא מתרשם במיוחד מה״נאורות״ בשום נקודה שעל הספקטרום הזה. לא פרשתי כי זה מעליב. פרשתי כי ריקודי ה״אין לי אחות״ זה מעייף ודי משעמם. אתה זה שלקח את מה שאני אומר למחוזות ניקוי בן גביר מאשמה. אני לא חושב ולא אמרתי שמשה רבנו אשם בחטאיו של איתמר בן גביר. מיציתי ואין לי שום דבר מעניין להגיד2. אסיים בזאת. _________ 1 ניסוח מכוון. 2 כנראה עוד מלפני שהתחיל הפתיל הזה. |
|
||||
|
||||
יהודים הואשמו בהריגתו של ישו לא בגלל יהודה איש קריות אלא בגלל הסנהדרין (ראה חקירת ישו בידי הסנהדרין [ויקיפדיה]1). 1 אולי במקום/בנוסף לחובת לימודי תלמוד ילמדו את תלמידי ישראל קצת על הברית החדשה והקוראן? |
|
||||
|
||||
תודה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |