|
||||
|
||||
הרמבם כמשל. היהדות קנאה/פחדה מחוכמת האיסלאם שבעצם העתיקה חלקים מהפילוסופיה היוונית. יתכן וזאת התגוננות, אבל עובדה שהיהדות הזאת שהשפיעה בהמשך על המרחב היהודי לא דחתה את הפילוסופיה ואפילו ניסתה להתמודד איתה בכבוד. היהדות החרדית הנוכחית המייצגת את הנרטיב האורתודקסי שאוחז בעיקשות בטענת 'אין לנו שיור רק התורה הזאת' - תגובה 748251 - תצטרך במוקדם או מאוחר להכיל את 'חוכמות הגויים המדוייקים' כצורך השעה ואולי משם תצמח האליטה שתוכל גם להכיל את הפילוסופיה שהיא זאת שיודעת לחיות עם היהדות בשלום ולפתח אותה ולעשות אותה יותר יהודית. |
|
||||
|
||||
החרדים הליטאים אכן שייכים לתרבות הצפודה של היהדות הרבנית הגלותית, זאת ששלטה במשך 1500 שנה. הם לא יכולים לאמץ את המודרנה כי היא מנוגדת לכל התרבות והמסורת שלהם. הרמב"ם, כפי שציינתי, הוא יוצא דופן. לא לחינם החרד"לים (כולל אב"ג) מצטטים אותו הרבה יותר מהחרדים. החרדים החסידים שייכים לגלגול הבא של היהדות, שהתפרץ פחות או יותר יחד עם תנועת ההשכלה. הם נראים לי יותר פתוחים למודרנה ולחילונים גם מסיבות תאולוגיות וגם תרבותיות. נשים חרדיות חסידיות שמפרנסות את בעליהן לומדי התורה (זה עדיין הערך העליון) משתמשות באינטרנט לשיווק. החרד"לים, הגלגול החדש של היהדות האורתודוקסית, כבר מאמצים את המודרנה (בהסתייגויות שפרט הרב אריאל) מסיבות תאולוגיות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |