|
הנקודה המהותית כאן, ושבמובן מסוים נראה שהיא שקופה לך ושמנחם צודק, היא שעבור פלח מסוים באוכלוסיה לא מספיק שהם (אותו פלח) לא ייסע בשבת; זה שיש יהודים אחרים שכן נוסעים בשבת, זה מבחינתם כבר פגיעה. לכן, אם הסקר שואל "בתמימות" "האם תשתמש בתחב"צ בשבת, אם תהיה", ולא שואל "האם מפריע לך שתהיה תחב"צ בשבת", הוא לכאורה כבר נוקט עמדה.
(מיותר לציין שאני מאוד בעד תחב"צ בשבת.)
(אבל בעצם, זה לא פשוט; זה דורש התאמות. בחיפה יש אוטובוסים בשבת, ואני משתמש לפעמים באחד מהם, אבל רק כי אני פריק תחב"צ, זה די עגום. הם נוסעים בתדירות נמוכה ודי ריקים. המסלולים שלהם הם פשוט מסלולים של קווים ישנים שהיו רלוונטיים לפני ארבעים שנה ועכשיו כבר לא; בימי חול הקווים האלה השתנו מזמן, אבל בשבת יש סטטוס קוו, אז לא משנים כלום. אבל גם אילו לא היה סטטוס קוו, נראה לי סביר שדפוסי הביקוש בשבת שונים מאוד ודורשים התאמה, ואין לי מושג מה יכול להיות האלגוריתם. בטקסט החופשי של סקר משרד התחבורה הצעתי תחב"צ בשבת במתכונת תיק-תק / באבל - התאמה גמישה לביקוש הרגעי. בדיון בזמנו באייל מישהו שיכנע אותי שהיתרון לכאורה של השיטה הזו בימי חול לכל הפחות מתקזז עם העובדה שאנשים התאימו את חייהם לקווים הקבועים. אבל אם מתחילים מלוח חלק, ואם ממילא לא סביר שאנשים יתאימו את חייהם למסלולי האוטובוס בשבת דווקא, נראה לי שלאפליקציות יש בכל זאת יתרון.)
|
|