|
||||
|
||||
אני חושב שמלבד החשדנות הטבעית בכל סקר שקשור למרב מיכאלי, ככל הנראה הכוונה של מארגני הסקר היא לא להתייחס לעמדתו של מי שמגדיר את עצמו כדתי (כי ברור שהוא מתנגד רק בגלל שמוחו שטוף), ולהתייחס לעמדה של מי שמגדיר את עצמו בתור מסורתי/חילוני בתור העמדה הציבורית. אם היו נותנים אופציה להגדרה דתית מסורתית ובקרב האנשים הללו היה אחוז גבוה יותר של מתנגדים לתחבורה בשבת, זה היה מחזק את הטיעון שגם אנשים שלא שומרים שבת כהלכתה מעדיפים שתהיה נוכחות ציבורית של השבת. |
|
||||
|
||||
נראה לי קצת הזוי, לא? הסקר, ממה שפורסם ומניסוח השאלות, מנסה לפלח את הביקוש לתחב"צ לפי סוגי ביקוש במטרה להבין אילו רכיבים צריך לשפר כדי לעודד אנשים לנסוע בתחב"צ. הסקר גם לא שואל האם הנסקר מתנגד או תומך בתחב"צ בשבת, אלא האם תחב"צ בשבת הייתה גורמת לו להשתמש יותר בתחב"צ (או שכבר הספקתי לשכוח?). לומר שלא מתכוונים להתייחס לעמדה של מי שמגדיר את עצמו כדתי הגיוני באותה מידה כמו לחשוב שלא מתכוונים להתייחס לעמדה של מי שמגדיר את עצמו כחילוני (דמיין שסקר דומה היה יוצא בשבועיים שסמוטריץ היה שר התחבורה). |
|
||||
|
||||
אם הסקר בא רק לשם שיפור התחבורה הציבורית למה בכלל צריך לעשות שאלה שעוסקת במגזר? למה זה משנה אם אני דתי שמעוניין בעוד שבילי אופניים או שאני חילוני שמעוניין בעוד שבילי אופניים? הדבר היחיד שרלוונטי הוא עיר המגורים, ואם זה באמת היה סקר רציני אז גם שכונת מגורים בשביל לזהות למשל שכונות שהתחבורה הציבורית בהן ממש זקוקה לשיפור עוד פרמטר הרבה יותר משמעותי ממגזר הוא רמת הכנסה שבגלל לא נמצא בסקר. אם סמוטריץ היה עושה סקר ומכניס שם גם שאלה על נטייה מינית, לא היית חושד בו? יש גם בסדר הזה שאלה שדי מסגירה את הכוונה מאחורי הסקר " באיזו מידה תשתמש/י בתחבורה ציבורית לצורך הגעה לשירותים חיונים (דוגמת בית חולים) במהלך סופי שבוע?" |
|
||||
|
||||
אם סמוטריץ היה עושה סקר על תחב''צ בשבת, הייתי תוהה למה הוא הכניס שם שאלה על נטיה מינית. וכשמיכאלי עשתה סקר על תחב''צ והכניסה שם שאלה על נטיה מינית, אני גם כן תוהה למה (התייחסתי לזה קצת בהודעה הראשונה שלי כאן). משם ועד לתיאוריית קונספירציה שמטרת השאלה היא לפטור התנגדות של דתיים בתור שטיפת מח יש מרחק לא קטן. |
|
||||
|
||||
הנקודה המהותית כאן, ושבמובן מסוים נראה שהיא שקופה לך ושמנחם צודק, היא שעבור פלח מסוים באוכלוסיה לא מספיק שהם (אותו פלח) לא ייסע בשבת; זה שיש יהודים אחרים שכן נוסעים בשבת, זה מבחינתם כבר פגיעה. לכן, אם הסקר שואל "בתמימות" "האם תשתמש בתחב"צ בשבת, אם תהיה", ולא שואל "האם מפריע לך שתהיה תחב"צ בשבת", הוא לכאורה כבר נוקט עמדה. (מיותר לציין שאני מאוד בעד תחב"צ בשבת.) (אבל בעצם, זה לא פשוט; זה דורש התאמות. בחיפה יש אוטובוסים בשבת, ואני משתמש לפעמים באחד מהם, אבל רק כי אני פריק תחב"צ, זה די עגום. הם נוסעים בתדירות נמוכה ודי ריקים. המסלולים שלהם הם פשוט מסלולים של קווים ישנים שהיו רלוונטיים לפני ארבעים שנה ועכשיו כבר לא; בימי חול הקווים האלה השתנו מזמן, אבל בשבת יש סטטוס קוו, אז לא משנים כלום. אבל גם אילו לא היה סטטוס קוו, נראה לי סביר שדפוסי הביקוש בשבת שונים מאוד ודורשים התאמה, ואין לי מושג מה יכול להיות האלגוריתם. בטקסט החופשי של סקר משרד התחבורה הצעתי תחב"צ בשבת במתכונת תיק-תק / באבל - התאמה גמישה לביקוש הרגעי. בדיון בזמנו באייל מישהו שיכנע אותי שהיתרון לכאורה של השיטה הזו בימי חול לכל הפחות מתקזז עם העובדה שאנשים התאימו את חייהם לקווים הקבועים. אבל אם מתחילים מלוח חלק, ואם ממילא לא סביר שאנשים יתאימו את חייהם למסלולי האוטובוס בשבת דווקא, נראה לי שלאפליקציות יש בכל זאת יתרון.) |
|
||||
|
||||
לא בטוח שהסקר נוקט עמדה. נראה שהוא בא לפלח את הביקוש לתחב''צ ואת הגורמים שהיו מעודדים אנשים להשתמש בתחב''צ. יש מספיק סקרים שבודקים תמיכה (לא ביקוש, תמיכה) בתחב''צ בשבת עם מתדולוגיה יותר טובה. אבל בסדר, נגיד שהסקר נוקט עמדה. מי שקורא לזייף תוצאות לא אומר ''יש סקר שנוקט עמדה שלא מוצאת חן בעינינו, בואו נעשה בו מניפולציות'' אלא ''יש סקר מניפולטיבי, בואו נעשה מניפולציות לכיוון אחר''. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |