|
||||
|
||||
נראה לי שחלק מהעניין הוא השימוש שלך ב"הוגנות" כאילו מדובר על מונח אובייקטיבי. בפועל אין הוגנות, אלא כפי שאמרת תחושת הוגנות. אם חלק מספיק גדול מהציבור מרגיש שתחרויות ספורט בין נשים ביולוגיות לטראנסיות הן לא הוגנות, יש לכך שני פתרונות - או לא לאפשר להן להתחרות נגד נשים או לשנות את תפיסת ההוגנות של חלק גדול מספיק של הציבור. בעיני, יש שתי דרכים להחליט באיזו שיטה לנקוט: 1. לגשת לשאלה באופן אמפירי - לבדוק האם לטראנסיות באמת יש יתרון בסוגי ספורט מסויימים, ועד כמה הוא משמעותי (כנראה אפשר לבנות מודל סטטיסטי שבודק מה התרומה של היות המתחרה טראנסית לסיכוי הזכיה). לשיטה הזאת יש שתי בעיות. ראשית, היא לא עקבית. לא בודקים מה התרומה של צבע עור בריצה ולפי זה מחליטים אם לקיים תחרויות ריצה נפרדות לשחורים ולבנים. שנית, מכיוון שהבעיה היא בתפיסה הוגנות, להוכיח אם משהו הוגן או לא זאת רק חצי דרך. אח"כ צריך לשכנע את הציבור ו... בהצלחה עם זה. 2. לגשת לשאלה באופן סוציולוגי - מה ההשלכות החברתיות של הנחלת תחושת הוגנות אחרת? אילו השלכות עדיפות בעינינו? |
|
||||
|
||||
אני לא משתמש בהוגנות כאילו מדובר במונח אובייקטיבי. להיפך- בר הפלוגתא שלי מנסה לעשות את זה. בעיני יש רק דרך אחת ראויה- לא להכנע ל PC. תחרויות ספורט לא חולקו לקטגוריות לפי מגדר אלא לפי מין. פשוט כשקראו לקטגוריה החלשה בשמה קראו לה "נשים" כי עוד לא ידעו אז מה זה מגדר. |
|
||||
|
||||
במקרה זה, לא כל כך הבנתי את הטענה שלך. כשאתה מדבר על "הוגנות", אתה מדבר על התחושה הסובייקטיבית שלך? אם1 בעיני ראוי שנשים ביולוגיות וטראנסיות יתחרו אחת מול השניה, איך מחליטים? ___________________ 1 ה"אם" לא רטורי. קודם הייתי בעד הפרדה, אבל דווקא ההודעות שלך בדיון הזה גרמו לי להיות פחות בטוח בעצמי. |
|
||||
|
||||
התחושה הסובייקטיבית שלי פחות חשובה. יותר חשובה זו של המתמודדות האחרות. |
|
||||
|
||||
"אחרות", דהיינו לא טראנסיות? ומה לגבי התחושות של המתמודדות הטראנסיות? או שעדיין לא הצלחתי להבין אותך? |
|
||||
|
||||
ואם יש פי אלף לא-טראנסיות, האם אתה לוקח את זה בחשבון בסכימת כמות התחושות הקשות? |
|
||||
|
||||
כרגע אני מנסה להבין מה אריק חושב, לא מציג דעה משלי. בעיקר כי אין לי דעה מגובשת. אבל אם כבר שאלת, לא נראה לי שאפשר "לסכום" תחושות קשות. צריך בוודאי לקחת בחשבון שיש הרבה יותר מתחרות שהן נשים ביולוגיות1 מאשר טראנסיות, ולצורך השיחה, אפשר גם להניח שרובן חשות אי-הוגנות. מנגד, צריך גם לקחת בחשבון שתחושת אי ההוגנות של אישה כזאת היא הרבה יותר מצומצמת מזאת של אישה טראנסית, כשהאחרונה תופסת הרחקה שלה מתחרות לנשים לא רק בתור אי הוגנות ספורטיבית, אלא אי הכרה של החברה במגדר שלה2. מצד שני, אולי צריך לקחת בחשבון שלנשים טראנסיות באמת יש יתרונות על פנים נשים ביולוגיות. האם בספורט צריך לקבוע כללים לפי תחושה סובייקטיבית או לנסות לשאוף ליתרונות ברי מדידה? ואם מתחשבים במדידה אמפירית, למה לצמצם את השיחה רק לנשים טראנסיות ולא לצבע עור, מעמד סוציואקונומי ועוד? ___________________ 1 שמישהו יתקן אותי אם זה לא המונח הנכון. 2 וכאן אריק יצטרף ויגיד שמרחיקים אותה בגלל מין ולא מגדר. סבבה, אבל הן עדיין חשות חוסר שיוויון. |
|
||||
|
||||
"אישה טראנסית, כשהאחרונה תופסת הרחקה שלה מתחרות לנשים לא רק בתור אי הוגנות ספורטיבית, אלא אי הכרה של החברה במגדר שלה" מסכים שיש סכנה כזו, ואני חושב שאם באמת מחליטים לפסול טראנסיות מתחרויות נשים צריך לעשות זאת ברגישות ובמסגור נכון. "אין מחלוקת שאת אישה; אבל בוודאי תביני שהעובדה שגדלת כבן נותנת לך יתרון ספורטיבי על מי שגדלה כבת1, וזה חלק מהעניין בתחרויות נשים. מקווים שתמצאי מקום בתחרויות פתוחות-מין (אלו שרוב המשתתפים בהם גברים, ושבטעות קוראים להן לפעמים "תחרויות גברים"), או בתחרויות יעודיות לטראנסיות; כן, אנחנו יודעים ששתי האפשרויות לא קלות. צר לנו על ביש המזל." 1 אני מניח כאן שזה מספיק ודאי עובדתית. |
|
||||
|
||||
למה הכוונה במילה „אישה״ בהודעה שלך: לפי מין או לפי מגדר? (כי אם אתה כותב שלפי מין, נראה לי שאין הסכמה בינך לבין אריק) |
|
||||
|
||||
לפי מגדר, מן הסתם, אבל מכיוון שאני רוצה לנסח את הפסילה ברגישות ובמסגור נכון, אני אעדיף להימנע מלעשות במפורש את ההבחנה הזו... |
|
||||
|
||||
בוודאי שאפשר לסכום, גם אם זה לא דיוק מתימטי. הדרה של אלף פרטים חמורה יותר מהדרה של פרט אחד,, פגיעה במטה לחמם של אלף נשים חמורה יותר מפגיעה בכזו של אישה אחת, וכן הלאה. ולא צריך לדעת חשבון אינטגרלי כדי להבין את זה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |