בתשובה לאיתן, 06/11/21 13:37
פטור בלא כלום אפשר 744412
אני בספק אם מישהו טורח לנסח מטרות-על לרגולציות או לשינויין, ואני אפילו בספק אם זה מועיל. כמעט כל צעד כזה פוגע במטרות מסוימות שכולם מסכימים שהן טובות, ומועיל למטרות אחרות שכולם מסכימים שהן טובות, ואז השאלות הן של מידתיות, ולפעמים גם לבירור מדויק יותר של המטרות. אני חושב שזה מושג באמעות דיון על חסרונות ויתרונות משוערים, וזה מה שעשינו בפתיל הזה.
פטור בלא כלום אפשר 744420
לדעתי, יש כמה נתונים חסרים שיכולים לסייע לדיון:

א. איזה אחוז מהוצאות הצרכנים נחסך כתוצאה מהחוק הקיים

ב. בכמה עלו הוצאות המוכרים כתוצאה ממנו

בשני המקרים, אפשר לחלק לתת-סוגים: למשל, את הקונים - לפי גיל והשכלה ואת המוכרים - לפי ענף וגודל העסק

ג.בשקלול התועלת או הנזק למשק כולו, האם השוק הקמעונאי הפך ליעיל יותר בעקבות סימון המחירים? כלומר, האם ניתן להעריך את השפעת החוק על המחירים ועל איכות המוצרים?

ההערכה שלי היא שהחוק חסך לצרכנים, בעיקר לפחות אנליטיים ולחסרי היוזמה מביניהם, סכומים שגדולים בסדרי גודל מהנזק שנגרם למוכרים.
פטור בלא כלום אפשר 744433
מצאתי סקירה מקיפה על סימון מחירים, שהוכנה ב- 2008 וכוללת גם השוואה בינלאומית. בין היתר, עולה ממנה כי:
א. בכל המדינות המפותחות מחויבים קמעונאים על פי חוק בהצגת מחיר באופן נגיש והוגן, אך בדרך כלל לא על המוצר עצמו.
ב. עלויות סימון המחירים על כל אריזה ואריזה אינן זניחות עבור הקמעונאי.
ג. כיון ששוק קמעונאות המזון בארץ אינו נחשב תחרותי, אין לדעת אם הירידה בהוצאות הקמעונאים עקב המעבר להצגת מחיר על המדף תגולגל להוזלת מחיר לצרכנים.
ד. יש חשיבות רבה לפיקוח ואכיפה של הצגת מחיר מדויק, בעיקר במדינות בהן אין תרבות צרכנית מפותחת (כלומר, לא ברור אם "הלקוח תמיד צודק").

פטור בלא כלום אפשר 744442
תודה.

מאז 2008 האמצעים להצגת מחירים השתכללו והוזלו במידה לא מבוטלת. אני מתפלא שהמדפים עצמם בסופרים הגדולים אינם כוללים תצוגה שקל לשלוט עליה מרחוק.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים