|
||||
|
||||
הפליטה האחרונה של ממשלת ישראל בתחום ההתחממות הגלובלית: הטבות המס על מכוניות היברידיות יבוטלו בינואר הבא "במטרה, לא מוצהרת רשמית, לבלום את הנהירה ההמונית של שוק הרכב לעבר הפלח ההיברידי מוטב המס, שמקטין את הכנסות המדינה ממיסוי רכב." שחור על גבי מזומן - ממשלת ישראל משחיתה את האוויר שלנו בשביל בצע כסף, ומעודדת אותנו אקטיבית1 לזהם יותר. 1 ואגרסיבית - מדובר כאן בעשרות אלפי שקלים נטו, לא סכום קטן כלל ועיקר. |
|
||||
|
||||
זה לא באמת בשביל בצע כסף - ההכנסות ממיסים לא יכנסו לכיסים של שרי הממשלה אלא לכיסים "של כולנו". ז"א, ההטבה הזאת לקחה כסף ממי שנהנה מכספי המיסים (נגיד: בתי חולים, מקלטים לנשים מוכות, משכורות לגנרלים, מים לבריכה של ראש הממשלה ועוד דברים חיוניים) והעבירה אותם לכיס של מי שרכשו רכב היברידי ולעתיד של מי שתכנן להנות מההשלכות של עיקוב ההתחממות הגלובלית. ביטול ההטבה העבירה את הכסף בחזרה. קוראים לזה דמוקרטיה. |
|
||||
|
||||
מותר לדמוקרטיה להעדיף אותנו ולהחריב את עתיד ילדנו, הכל לגיטימי - ומותר לנו לבקר את סדר העדיפויות הזה. כל הטבה/מיסוי מגיע על חשבון משהו, אז זה לא טיעון משכנע1 מלבד הדמגוגיה הקלה של "בתי חולים על חשבון בעלי היברידיות" שלכאורה אמור לעשות לנו הטייה אינטואיטיבית מטעה. כנ"ל גם ההנחה הלכאורה אינטואיטיבית שכספי המיסים מגיעים ל"כולנו". 1 כי זה בעצם טיעון ריק, שקול ל"השמש תזרח מחר". |
|
||||
|
||||
מה שרציתי לומר, מה שאמרתי, זה שלהגדיר את ההחלטה הזאת כ''בשביל בצע כסף'' זה דמגוגיה. מצטער, אפשר להתנגד להחלטה הזאת, אבל להגדיר אותה כ''בשביל בצע כסף'' זה פשוט לא נכון. |
|
||||
|
||||
אוקיי, אולי הניסוח הראוי היה ''ממשלת ישראל חושבת שפליטת פחמן איננה בסדר העדיפויות שלה, והיא מעדיפה לתמרץ באגרסיביות פליטה מוגברת של פחמן דרך הגדלת המיסוי ובניגוד לרוב מדינות העולם המתועש''. |
|
||||
|
||||
כן, ו...? |
|
||||
|
||||
ו... אולי דוקא כדאי לתמרץ צמצום פליטת פחמן ולא הגברה שלה? (לא ברור לי לגמרי לאן אתה חותר, אבל אני מנסה). |
|
||||
|
||||
התכוונתי לשאול מה אתה מחדש לנו. |
|
||||
|
||||
לי זה היה חדש, הביטול האגרסיבי של המיסוי הירוק. |
|
||||
|
||||
אל דאגה: כאשר השרה לאיכות הסביבה היא הגב' גמליאל אתה יכול להיות בטוח שהמאבק על הפחתת הזיהום יעמוד בראש סדר העדיפויות הלאומי. אחרי הרקורד המרשים שלה בהגנה על הקשישים במסגרת תפקידה הקודם, אין לי צל צילו של ספק שההחלטה תשתנה (דהיינו המסים שיוטלו על מכוניות חדשות יהיו *גבוהים* יותר מאלה של מכוניות עם מנוע בעירה פנימית). |
|
||||
|
||||
עיכוב זה ב-כ'. |
|
||||
|
||||
גם בקו"ף מסתדר לי ;) |
|
||||
|
||||
זה מזכיר לי את החידוד מימי הבגרות בספרות על הסיפור 'והיה יעקוב למישור' שבו מתאר עגנון את גורלו של אותו למך שפגש מכבש מהצד הלא נכון. |
|
||||
|
||||
היה מקרה כזה בילדותי, שהשאיר כתם בל ימחה על האספלט הטרי ורדף אותי בחלומותי. ואולי זו היתה רק אגדה אורבנית שהופיעה מאותו כתם אדום וקצת צהוב על האספלט. |
|
||||
|
||||
צריך להראות גם את החטא. ואגב זאת הסצנה הכי רומנטית בסרט . |
|
||||
|
||||
טסלה התחילה להמכר בישראל בתחילת החודש. המשלוח הראשון למרץ נחטף תוך שעות. בזכות הטבת המס האדירה, בשווי 75 אלף ש"ח (ההטבה לרכב פלאג אין היא עד תקרה של 60 אלף ש"ח, ולהיברידי רק עד 20 אלף), הטסלה מודל 3 תמכר בארץ במחיר דומה מאוד לשאר העולם (קצת יותר מארה"ב, קצת פחות מבריטניה). זה נראה לי חידוש ענק שמכונית נמכרת בארץ במחיר דומה לזה שבארצות המערב. אם כל מי שהפרוטה בכיסו ירוץ לקנות טסלה במקום מכוניות אחרות למדינה יתדלדל מקור הכנסה חשוב. ההכנסות ממס קניה על רכב הן כ 12-15 מיליארד ש"ח בשנה. 4-5% מסך הכנסות המדינה ממסים. ההכנסה ממס על דלק היא בסדר גודל דומה. גם ירידה בשימוש בבנזין תגרום אבדן הכנסות משמעותי למדינה והיא תצטרך לחשוב איך לאזן אותו. רק מניח כאן את הנתונים, בלי להביע דעה. |
|
||||
|
||||
כל הדאגות השוליות האלה בשנה שבה במסיבת עיתונאים אחת ראש הממשלה מפזר 10 מיליארד ש"ח מהכיס של כולנו נראות לי כמו הבוטנים של הבוטנים. אולי כדאי להזכיר שמיסוי מכוניות ובנזין הם בין המיסים הפחות פרוגרסיביים שיש, אז מי שירצה למצוא צדק צרכני בהקטנתן יכול בקלות. |
|
||||
|
||||
בכלל לא בוטנים. אם ימכרו בארץ 20 אלף טסלות בשנה, המדינה תראה רק ממנה (בלי כל ההיברידיות והפלאג אין) בור של מיליארד וחצי ש"ח בשנה בתקציב שמגיע On top לכל ההשתוללות שהיתה פה. למי שיכין את תקציב 2022 מחכה כאב ראש קולוסאלי. |
|
||||
|
||||
א. כמו שהראיתי, תקציב 2022 עומד לקבל עוד עשרות אלפי שקלים מכל קונה של מכונית היברידית (יחסית לתקציב השנה). קל להניח שיש הרבה יותר קוני היברידיות - שבכל זאת מתפרסות על טווח מחירים רחב ונושק לעממי - מאשר קוני טסלה, שעדיין תעלה קרוב ל-200 אלף שקל בדגם הכי זול. בבדיקה נוספת ה-20 אלף שלך נראה לגמרי מופרך: המכונית הכי נמכרת ב-2019 היתה טויוטה קורולה עם 14,000 חתיכות, והעשירית היתה עם 5,000, כולן שתי דרגות מחיר מתחת לטסלה הזולה ביותר. בקיצור - אם יימכרו 2000 טסלות בשנה זה יהיה מפתיע, וגומת ה-150 מיליון שקל לשיטתך שתחסר לא תהווה אפילו מכה קלה בפגוש של המשק הישראלי. |
|
||||
|
||||
יש (בעולם) מכוניות חשמליות במחירים עממיים (רנו, ניסאן, סיטרואן, פג'ו, קיה...) |
|
||||
|
||||
הכל טוב ויפה, הפתיל (וההייפ התקשורתי בעניין) הם לגבי טסלה. |
|
||||
|
||||
אני אופתע מאוד אם יימכרו רק 2000 טסלות בשנה. 8 מ 10 המכוניות שמובילות את הטבלה שהבאת נמכרות ב 140 אלף ש"ח וצפונה (הטסלה 3 ב 180 ומעלה). העשירית ברשימה מכרה 5500 מכוניות. אין לי ספק שבהנתן מספיק היצע היא תתברג יפה מאוד בטבלה של 2021, ויכולה לכבוש את ראש הטבלה ב 22'. תן לישראלי מבצע, והוא ייקח אותו בשתי ידיים. וזה מבצע של ממש! הטסלה חזקה בהרבה מהמתחרות, הרבה יותר זולה לאחזקה ("תדלוק" חשמלי בשליש מחיר, פחות חלקים נעים) והמותג שלה חזק בטירוף. הישראלי יעשה חשבון של 4000 ש"ח בשנה חסכון בדלק, וישלם את התוספת בשמחה. _________ נראה שטסלה, בהיותה היצרן והיבואן גם יחד, די שוברת את השוק. הפיז'ו 2008 החשמלית, רכב קטן1 וחלש2 בהרבה, נמכרת ב 165 אלף ש"ח. 1 בסיס גלגלים 2.61 מ' מול 2.88 מ' בטסלה 2 136 כ"ס, האצה ב 9.5 שניות ל 100 קמ"ש, לעומת 225 כ"ס והאצה ל 100 קמ"ש ב 5.3 שניות בטסלה. |
|
||||
|
||||
מבצע שמבצע, תבדוק כמה מכוניות ב-190 אלף שקל נמכרות בשנה. אגב, כשאתה אומר "הישראלי" אתה מדבר על זה שהשנה נסע פעמיים בחודש לעבודה ותידלק פעם בחודשיים (ולא ברור לו שזה הולך להשתנות כל כך מהר)? נראה לי שהחשבונות של הישראלי הזה יהיו שונים משלך1. 1 גם אצלך כדי לכסות על הפער במחיר הוא צריך לנסוע 10 שנים בטסלה, ואני לא מכיר המון כאלה (חוץ ממני) שזה אופק התמחור של המכונית שלהם. |
|
||||
|
||||
גלול קצת למטה בלינק שלך, ותמצא את סקודה סופרב (1253 יחידות) יונדאי סונטה (737 יחידות) ומאזדה 6 (707 יחידות) שנמכרות בקטגורית המחיר המדוברת. ועוד למטה יש לך את הסקודה קודיאק (4403 יחידות) שהיא אמנם בקטגוריה של ה Y, וה Y תאכל אותה בלי מלח, אבל עונה לשאלת קטגורית המחיר. ה 3 בקלות יכולה לקחת 1000 יחידות מהקטגוריה של הסופרב, ועוד כמה אלפים מהקטגוריה הנמוכה יותר. אני מנחש שה Y תשתלט על הקטגוריה שלה לחלוטין. |
|
||||
|
||||
ועל כן אמרתי 2000: 1000 מקטגורית הסופרב ועוד אלף מפה ומשם. הנתונים שלך רק מחזקים את השערוך שלי. הסקודה קודיאק היא בכלל קטגוריה אחרת (7 מושבים, SUV וכו') והטסלה המקבילה עולה פי שניים, אין שום סיבה שמישהו יקנה במקומה טסלה משפחתית קומפקטית. |
|
||||
|
||||
גם אין סיבה שמישהו ישלם 40% פרמיה על אייפון או מקבוק, והנה. |
|
||||
|
||||
ועל כך נאמר - נחיה ונראה. _____ בתור זה שכבר שנים מטיף לנו לעשות שורטים על אפל, התירוץ שלך נשמע קצת אירוני :) |
|
||||
|
||||
אני ממליץ עוד יותר על שורט טסלה. בנובמבר 99' עשיתי שורט על אמזון ב 60 דולר, היא עלתה ל 110 תוך שבועות. סגרתי בתיקו, ואחרי שנה שנתיים היא ירדה ל 5. כמובן שהיה יותר משתלם לקנות ב 5 מאשר לעשות שורט ב 110 כי עכשיו היא ב 3000. In the land of the blind, the one eyed man shorts too soon
|
|
||||
|
||||
The market can remain irrational longer than you can remain solvent.
|
|
||||
|
||||
______ רק שיהיה ברור שנראה לי משמח אם טסלה אכן תשבור את השוק, אני רק מתקשה לגייס את האופטימיות שזה אכן יקרה לאור הנתונים הנ"ל. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |