|
||||
|
||||
לא שזה מנחם, אבל בארה"ב מתו מקורונה עד כה יותר מפי שלושה אמריקאים מאשר בכל מלחמת ויאטנם, הפצצת פרל הרבור, D-Day, ו-11 בספטמבר ביחד. |
|
||||
|
||||
לא מנחם ולא הורוביץ, אבל לפחות שם יש סיכוי שהמחדלטור הראשי ישלם על כך במשרתו בעוד חודש וחצי. כאן האופק, אפילו ההסתברותי, הרבה פחות ורוד. |
|
||||
|
||||
כבר הבעתי את דעתי בעבר שארה''ב היא לא המדינה שאני שואף להדמות לה. שחיתות מערכתית, תשתיות מתפוררות, אי שוויון גובר, מוביליות חברתית נמוכה, חובות ענק, בטחון תעסוקתי אפסי. תחזית שאני מרגיש די בטוח בה- ממשלת ארה''ב תתקרב לארוע חדלות פרעון תוך פחות מעשר שנים. |
|
||||
|
||||
שנה טובה. לאיזו מדינה כן היית רוצה לדמות? |
|
||||
|
||||
פינלנד |
|
||||
|
||||
בוקרה פיל מישמיש [ויקיפדיה] דוגמה לשימוש בביטוי היא: "בכל חורף, כשאני קופא מקור ושואל את אשתי מתי סוף סוף נעבור דירה לדרום, היא עונה לי: "בוקרה פיל מישמיש", היא דווקא נהנית מהקור...". |
|
||||
|
||||
צריך לשאוף למשהו. אפשר במקום זה לשאוף משהו ולא לשאוף לכלום. |
|
||||
|
||||
אני תומך נלהב של שאיפות מכל סוג וכל עוד הוא טוב. וכן, זה גם כולל לשאוף למדינה מתוקנת. מדינה שבה יוכלו חבר בני אדם ללכת ברחוב מבלי לפחד משוטרים, מבלי לפחד מאף אדם למעט האלוהים. |
|
||||
|
||||
אדם מודרני לא מפחד מדמויות מומצאות. לא מאלוהים, לא מאלמר פאד ולא מבאבה יאגה. |
|
||||
|
||||
נהפוך הוא. לאדם המודרני יש הרבה דמויות מומצאות לפחד מהן: חניבעל לקטר, הנוסע השמיני, הליצן מ IT, דונאלד טראמפ... |
|
||||
|
||||
אני לא מבין למה כתבת דמויות ברבים ואז בדוגמה שלך יש רק דמות אחת. |
|
||||
|
||||
אפשר לחילופין סאורון, וולדמורט, רביב דרוקר... |
|
||||
|
||||
אפשר גם ג'ופרי, דראקו מאלפוי, יאיר נתניהו... |
|
||||
|
||||
אתה בטוח שאדם מודרני לא מפחד מאלוהים ? כי אני תמיד חשבתי שהאדם המודרני המציא את אלוהים. ומה זה בכלל אדם מודרני ? כאילו ממתי - מהיום בו הומצא הMP3 ? אבל בכל מקרה - הפרשנות הבסיסית היא למשטר וסדר הוא בית המשפט = אלוהים. וכן , הלוואי ובני האדם המודרניים והלא מודרניים באמת יפחדו מאלוהים. אולי באמת אז היינו חברה מתוקנת . |
|
||||
|
||||
קווי הדמיון- מדינת לאום קטנה, בשכנות למעצמה מאיימת, עם שפה מיוחדת משלה, בלי משאבי טבע מהותיים. במה יש לשאוף לדמות להם? 1. בחינוך. מערכת החינוך בפינלנד נחשבת לטובה בעולם. פינלנד כל כך מבוקשת בקרב משלחות חינוך ממדינות אחרות עד שהממשלה שם החלה לגבות כסף עבור הביקורים. היא הפתיעה את העולם כשתלמידיה הגיעו למקום הראשון במבחן פיז"ה הראשון בשנת 2000 (ואז שוב ב 2003 ו 2006), אבל הציונים הם לא העיקר: פאסי סאלברג, איש חינוך פיני מפורסם ומחבר הספר "לומדים מפינלנד", אומר: "האחריות של בתי הספר היא לדאוג שכל ילד יהיה שמח, מאושר ובריא, ושירצה ללמוד. כשהמנהלים יושבים עם המורים ושואלים אותם מהי המטרה הראשית שלהם, אף אחד לא יגיד שהמטרה היא שכל ילד יעבור את המבחן. כל מורה, בכל עיר, בכל בית ספר ובכל כיתה במדינה יגיד שקודם כל הוא רוצה שהילדים שלו יהיו מאושרים, בריאים וסקרנים - ורק אז מתחילים ללמד אותם". . . . . . . . . . . . . . . . 2. בשוויון. שים לב לתחולת העוני אצל ילדים. מדד ג'יני בפינלנד הוא 0.26-0.27 (הודות לתשלומי העברה), מהנמוכים ב OECD 3. נשים בפוליטיקה : הקואליציה בפינלנד מורכבת מ 5 מפלגות שכל ראשיהן נשים. |
|
||||
|
||||
אפשר ללמוד הרבה מפינלנד (כמו מהרבה מדינות אחרות) אבל אני לא בטוח שזאת המדינה הכי קרובה לאידיאל מהמדינות הקיימות, ובפרט, חלק דגול מהיחוד הפיני נובע מדברים כמו מזג האוויר, שטח, שכנים וכו', לא מסוג הדברים שאפשר לשחזר (וגם אם אפשר היה, לא מסוג הדברים שהיית רוצה לשחזר). |
|
||||
|
||||
אני לא רוצה להיות כמוהם. אני רוצה שהמדינה תשאף לכיוון שלהם. >> אפשר ללמוד הרבה מפינלנד זאת בדיוק הנקודה. ללמוד מאלה שעשו דברים נכון, וללמוד דוגמה שלילית מאלה שעשו דברים לא נכון. העיקר ללמוד. המכשול הכי גדול ללמידה הוא האגו. אם אני לומד ממישהו אז אני פחות טוב ממנו. האגו לא מוכן לקבל את זה. הרי אני הכי טוב בעולם! אנחנו מדינה עתירת אגו, ולכן אנחנו לא לומדים. תגובה 725129 |
|
||||
|
||||
מסכים לגמרי, רק שהבחירה דוקא בפינלנד הפתיעה אותי. |
|
||||
|
||||
אם תסכים ששיפור מערכת החינוך הוא הדבר המשתלם ביותר שמדינה יכולה לעשות, אז הבחירה ללמוד מפינלנד היא ברורה מאליה. גגל "מערכת החינוך בפינלנד" ותקרא קצת. יש גם סרטונים- אחד קצר של מייקל מור, אחד ארוך של מיקי רוזנטל. |
|
||||
|
||||
אני מנחש שמס' הילדים בפינלנד יחסית לגודל האוכלוסיה שונה בהרבה ממה שקורה במדינה ש''פרו ורבו'' הוא אבן יסוד בחוקה הלא כתובה שלה. ואגב, אם אותה מצווה היתה אומרת ''פרו וריבו'' כולנו היינו צדיקים גמורים. |
|
||||
|
||||
אמת. אני לא מצפה שנהיה פינלנד. אני כן רוצה ללמוד מהם. כפי שאני לא רוצה להיות טאיוואן או הונג קונג, אבל כן רוצה ללמוד מהם איך מטפלים בהתפרצות של מגפה. ההתרשמות שלי היא שרוב המורים בארץ טובים ובאו מהסיבות הנכונות למקצוע, ומה שבעייתי הוא המערכת שהם לכודים בה. |
|
||||
|
||||
רוב המורים שיצא לי להכיר בשנים המאוחרות היו רחוקים מאד מלהיות טובים. בתנאי השכר שמוצעים להם, שהם כמובן נגזרת של מס' התלמידים באוכלוסייה, קשה למשוך אנשים טובים מלבד מספר קטן של אידיאליסטים, אלא שאלה נוטים יותר ללמד בתיכון ולא ביסודי, ודומני שגם הם נשחקים לאחר זמן קצר יחסית (מעניין אם צב מעבדה עדיין עובד כמורה). לעניין המגפה פינלנד, טיוואן והונג קונג שונות מאיתנו בהמון מאפיינים חשובים, בין השאר באיכות השלטון, באמון הציבור במערכת הפוליטית, בשבטיות ופילוג ובנטייה לקיים אספות המוניות בחללים סגורים מסיבות דתיות ותתרבותיות. ______ הה, לא אתקן את שגיאת ההקלדה! |
|
||||
|
||||
נניח שהכל נכון, האם זה אומר שאי אפשר ללמוד מהם? מפינלנד על חינוך ומטאיוואן על התמודדות עם מגפות? |
|
||||
|
||||
ארצות הברית היא לא מדינה. כאשר משווים מדינה כלשהי לארצות הברית, צריכים להיות הרבה יותר ספציפיים ומסויגים (או עם הרבה יותר דיסקליימרים בהשוואה שבעצם מדובר בהשוואה בין תפוח לפרדס). יש מקומות בארצות הברית שהייתי רוצה שמדינת ישראל תיקח מהם דוגמה, יש אחרים שבדיוק להיפך ויש המון בהשוואות הללו שהן בכלל לא רלבנטיות / לא אפילו טעות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |