|
||||
|
||||
"היו כמה תגובות של יהודים לתקופת ההשכלה: היו שהפכו לסוציאליסטים, היו שהפכו לציונים, ומנגד התפתחה החרדיות, שהיוותה את התשובה ההפוכה - הייתה פה התרסה כלפי דור ההורים, שכן כל החמרה דתית מבית מדרשם של החרדים פירושה שההורים, הורי ההורים וכך הלאה עד לבני ישראל במדבר - כולם חטאו ולא היו מספיק דתיים. כך, למשל, החזון איש, זה שכולם זוכרים את המשל שהמשיל לבן-גוריון אודות העגלה העמוסה והעגלה הריקה (ושוכחים משום מה את תשובתו של בן-גוריון כי ההתיישבות והפרחת השממה ממלאים את עגלת החילוניות), הצליח לשכנע דור שלם של חרדים לזרוק את גביעי השבת שעברו דורות רבים מאב לבן, ולעבור לגביעים גדולים יותר. משמעות הדבר שמאות ואלפי שנים כוס היין של שבת לא הכילה כמות מספקת של יין, וכל הדורות ששתו מהם עברו על אחת מתרי"ג המצוות ונידונו חלילה לחיי גיהנום." (אבי בליזובסקי - דיון 970) |
|
||||
|
||||
דובי, אני מקווה שאתה לא תופס ברצינות את הציטוט שהבאת. החמרות היו מאז ומעולם ואף פעם הם לא נתפסו כחטא של הדורות הקודמים. ובוודאי שמי שלא שתה בכוס קידוש גדולה, לא חטא כיון ששתית יין היא ממנהגי השבת (או דיני השבת) אבל לא מתרי''ג מצוות ובכלל אין אף מצוה מתרי''ג מצוות שהעובר עליה נידון לחיי הגיהנום. אבי בליזובסקי משתמש באותם ביטויים השגורים בפי מחזירים בתשובה, רק שהוא לא מבין אותם. |
|
||||
|
||||
הבאתי את הדברים כדי לערער על הטענה שמה שהאורתודוכסים עושים זה מה ש"סבא של סבא של אבא" שלו עשה. הם עושים את מה שנראה להם נכון - וזה כולל המון החמרות חזקות מאוד על מה שעשו קודמיהם. אבל מי אמר שדווקא הדרך הזו היא הנכונה? מי אמר שכל דור חייב להחמיר יותר מקודמיו? למה לא לנוע בכיוון השני, דווקא? כל עוד פועלים בתוך הטווח שמגדירה התורה, אני לא רואה שום סיבה לראות ברפורמים פחות נאמנים ליהדות מאשר האורתודוכסים. לא שממש אכפת לי, מבחינתי כולם מאמינים באמונות טפלות. |
|
||||
|
||||
..או קיי מה אתה רוצה לאמר ?! הרי לפי מה שכתבת, היהדות (הדתית) עברה משבר בתקופת ההשכלה שכן יהודים עברו להתעסק באידיאולוגיות חילוניות (יהודים הפכו להיות חפשיים) וכתגובת נגד הפכו יהודים אחרים לחרדים (ואגב בחיטוט שערכתי על עברן של מספר קהילות יהודיות במזרח אירופה קהילות שנוצרו במאה ה-18 בעידוד האימפריה האוסטרית התברר שקהילות מסויימות קמו ממספר מצומצם של יהודיים חפשיים ולאחר שהתבססו יצאו לחפש רב ואח"כ שוחט ומוהל גם ובקהילות אלו תפסה התנועה הציונית מקום מרכזי ) ועדיין הסמכות הדתית (אם מתוך כבוד ואם מתוך אמונה ) היתה היהדות האורתודוכסית כי היא ורק היא המשיכה ללמוד "תורה" והיא שהיתה מסוגלת ללכד מסביבה הן את היהודי החופשי והן את החרדי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |