|
||||
|
||||
להשוות את תנאי התחבורה הציבורית ברוב רובה של ארה"ב, יבשת שגדולה מאות מונים מישראל בכל אספקט רלבנטי, לזו של ישראל, זה כמו להתלונן על כך שג'מבו 747 מתמרן לאט יותר מF-16, גרוטאה שכמותו. |
|
||||
|
||||
למה? הרי כמו שהם גדולים כך גם התקציב שלהם גדול. לא? זה לא שיש שם אותו מספר אנשים בשלטון שפשוט אחראים על הרבה יותר אוכלוסיה... כל רשות מוניציפלית אחראית על התחום שלה ואיכשהו עדיין ברוב האזורים המצב בקאנטים. |
|
||||
|
||||
ישראל הרבה יותר קטנה והרבה יותר צפופה. ועם כל הכבוד לרשות מוניציפלית, היכולת של ממשלה להשקיע בפרוייקטים תשתיתיים גדולה יותר. אפשר להוסיף לזה את המרחקים העצומים בארה''ב בין ערים וכפרים שמהווים קושי אינהרנטי גדול מאד יחסית לקיים בישראל, שבה אגב, כדאי להזכיר, אין אפילו רכבת מתל אביב לאילת. ואפשר גם להוסיף לזה את הבעייה שאינהרנטית שבישראל יום וחצי בשבוע אין תחבורה ציבורית בכלל. |
|
||||
|
||||
יש בארה"ב מספיק נסיעות ברכב פרטי ברדיוסים של מאה ק"מ ומטה, באזורים שצפיפותם לא נופלת משל אזורים מקבילים בישראל (ובאירופה וכו'), כך שזה לא תרוץ. מכל מקום, אם אתה באמת חושב שהגיאוגרפיה מכשילה את ארה"ב, אפשר להשוות לקנדה, גדולה אף יותר ומאוכלסת אף יותר בדלילות. חיפוש בגוגל public transportation US vs. Canada מעלה בקלות מאמרים שמשווים, כולם יוצאים מנקודת המוצא ש(אפילו) בקנדה התחב"צ הרבה יותר טוב מבארה"ב, ובאים להסביר למה. המאמרים האלה אוהבים את קנדה, כי מתברר שאמריקאים רבים מחזיקים בדעה שהתחב"צ אצלם נחות מבאירופה גם מסיבות גיאוגרפיות כמו שכתבת, וגם מסיבות היסטוריות, ועם זה מבקשים המאמרים האלה להתמודד. אגב, כולם אמריקאים שוחרי תחב"צ שרוצים לבקר, לשפר או לבכות את המצב בארה"ב, כך שיכול להיות שההערכה שלהם לקנדה מוטה). רפרפתי על כמה מההסברים, הם לא מאוד מפתיעים, ובכל זאת קריאה מעניינת. נדמה לי שהשורה התחתונה, הלא מפתיעה, היא פשוט בחירות שונות של השלטון. אם לחפש סיבת עומק למה הבחירות של השלטון היו ועדיין שונות, אז ההסבר הקל, ואני מניח שהוא לפחות קרוב לאמת, הוא שקידוש הקפיטליזם הוא הגורם שבו ארה"ב היא סמן קיצוני למדי, ויכול די בקלות להסביר למה התחב"צ בה נחות לעומת רוב העולם המתועש1. (אני מניח שאפילו חסידים אדוקים של שוק חופשי יסכימו עם זה, הם רק יוסיפו שזה לזכותם ולמזלם של האמריקאים.) 1 ניחוש: לעומת רוב העולם העני, מצב התחב"צ בארה"ב טוב יותר כשלעצמו, אבל עדיין רע יותר ביחס למצב התחבורה הפרטית. |
|
||||
|
||||
"בחירות שונות של השלטון" - ההערה שלי היא שבארה"ב צ"ל שלטונות מרובים: ערים גדולות, מחוזות, מדינות. |
|
||||
|
||||
אגב, לי יש אנקדוטה חיובית דווקא (לתחושתי הסובייקטיבית) על תחב"צ בארה"ב. יצא - סיפור ארוך - שהייתי צריך להגיע בלי מכונית מחור בשם Idaho Falls ללוס אנג'לס, נסיעה של קצת יותר מ-12 שעות אם נוסעים במכונית ברציפות. והנה, עשיתי את זה באוטובוס ציבורי, ביעילות סבירה, ואפשר לומר שנהניתי1. שילוב הזיכרון הקלוש שלי עם חיפוש עדכני אומר שזה לקח לי בערך 24 שעות, עם החלפה אחת או שתיים, ועלה קצת מעל 100 דולר; אני לא משוכנע שבאירופה היה יוצא לי הרבה יותר טוב בין שתי ערים אקראיות במידה דומה של מרחק ומרכזיות. אולי כן, זו בדיקה לא טריוויאלית. 1 הייתי בן עשרים וקצת, והטיול לארה"ב היה התחליף שלי לטיול תרמילאים אחרי צבא. לקחתי בהומור אפילו את קטע הדרך שבו שכני לספסל באוטובוס נרדם, ראשו על כתפי. שרתי לעצמי שני רלוונטיים (תרגיל לקורא). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |