|
יובל נוב בתגובתו כתב הרבה דברים נכונים. ואני רואה שהייתי צריך להבהיר שאיני רואה בהיבט הכלכלי קונספט הממצה את הבעיה. יש לה אכן צדדים מוסריים ואנושיים נוספים כפי שציינתם שניכם. אני טוען שההיבט הכלכלי הוא הכלי הנכון להתיחס לפתרונות השונים המוצעים, דוקא בגלל סוג ההזדעזעות ש''הטלתי'' אותך לתוכה. בדברייך את רצה אל הסרסורים ואל ארגוני הפשע המתפרנסים מן המסכנות הזאת. אני רוצה לאחוז בתשומת לבך ולהניח אותה על העסקה הבסיסית בין זונה ללקוח. אני משווה עסקה זו לעסקת סמים בין סוחר ללקוח. התפיסה המקובלת בעסקת סמים אומרת שהלקוח הוא קורבן ואילו הסוחר הוא פושע. אני משער שהמציאות יותר סבוכה בפרט שחלק גדול מן הסוחרים הקמעונאים הם נרקומנים בעצמם. באופן הפוך בעסקת זנות, רבים מן הלוחמים בזנות מדברים על הזונה כקורבן (של החברה, הכלכלה הסרסורים וכו') והלקוח הוא הפושע המסית לדבר עבירה. גם זו תמונה מאד מאד ''מעוצבת'' של המציאות ולדעתי לפעול בהתאם לה הוא בזבוז זמן. מדובר כאן בעסקה עבריינית שהענשת הלקוח היא עניין סביר, בודאי לא פחות מהענשת עברייני תנועה אקראיים. אי אפשר לתלות את כל עוולות העולם וחולייו על צמד העבריינים בעסקה הזו. נער הייתי וגם זקנתי, ובשנות חיי ראיתי איך סחר בעשבים נרקוטיים הפך לכמעט פרקטיקה רפואית וענף ייצוא. לכן אבקשך לסלוח לי שאיני נכנע מייד לתפיסות מוסרניות ופשטניות של המציאות. ברצותך תאמרי שאינך מתיחסת לעבירה הבסיסית אלא לקבוצת הנרקומניות והנשים שעברו התעללות מינית הממלאות את שורות התעשייה הזו. דוקא הגישה הכלכלית שלי מסבירה מדוע זה לא משנה ובכל מקרה יש לחברה אינטרס להלחם בעבירה הזו. לא נראה לי שאת מן התומכות במיסוד הזנות כפתרון ולכן אני מצפה שלפחות את הנקודה הזו תרשמי לזכותי. אני ממש לא מיזוגניסט או אדם מיתמם האוטם ליבו למצוקות המציאות. אני פשוט מציע נקודת מבט שקולה ומציאותית יותר מאשר נערות תמימות וגברים סוטים המתעללים בהן. אני לא אומר שאת הצגת טענה כזו, אבל זה סוג הטענות שיצאתי נגדו. דוקא סוג הראיה שלי מסביר את האינטרס החברתי להלחם במה שרבים רואים בו פשע חסר קרבנות ומחלה חברתית הקיימת באופן עקבי בכל סוגי החברות האנושיות. עד כמה שאני זוכר, דוקא מדינות סקנדינביה שהן החלוצות ביזמות הללו להענשת הלקוחות, שמות את הדגש על חיוב הלקוחות העבריינים להשתתף במעין קורסי ''נהיגה מונעת'' שם מסבירים להם על הנזק שגורמת הזנות לחיי המשפחה שלהם וכן הלאה.
|
|