בתשובה לeasy, 07/02/20 21:23
713293
בדיוק כמו המשמעות של רופא ש'מאמין באלוהים' אבל לא ממליץ לך על תפילות בתור תרופה לסרטן.
713294
אני לא חושב שרופאים דתיים ממליצים להתפלל במקום לקבל טיפול שגרתי ואני לא חושב שלהלכה היהודית יש מה לומר על מינון, תזמון וסוג הטיפול. אני לא בטוח שזה נכון לגבי אסטרולוגיה.
713298
זו בדיוק הנקודה שלי - שהם לא מערבים את האמונה עם שיקוליהם המקצועיים. אם גם חובב האסטרולוגיה בזמנו הפנוי ינהג כך, מה הבעייה?
713325
עומר ענה לך בקיצור ואני אנסה לא להאריך מדי: הבעיה שלי איננה נעוצה בכך שהרופא האסטרולוג יושפע באופן לא מודע מאמונותיו (על השפעה בכוונה תחילה אני לא מדבר כלל כי ההנחה היא שאני מאמין לו), אלא במה שאני יכול ללמוד עליו דרך
אמונותיו. רופא דתי הוא בד"כ מישהו שכבר מגיל אפס הנחילו לו כמה אקסיומות משונות, ובמקביל לימדו אותו איך ליישב אותן עם העולם המודרני במקומות שמתגלית אי התאמה. דווקא קיומן של אי התאמות לא מעטות, התפתחה מתודולוגיה של הפרדה בין התחום המדעי לתחום הדתי, וזה מאפשר לאנשים דתיים רבים לאחוז את המקל שני קצותיו: היה יהודי בבית הכנסת ומדען באוניברסיטה. זה מתאפשר בגלל שהדת מכילה בתוכה הרבה יותר מאשר תיאוריות פסאודו מדעיות ומיתוסים היסטוריים, ובזכות הרבה שעות של טחינת מים ע"י אנשים מאמינים וחכמים שלמדו איך בעזרת פרשנות יצירתית אפילו "שמש בגבעון דום" יכול לחיות בשלום עם קופרניקוס. אנשים דתיים מלומדים רבים אומרים בפירוש שהם אינם מקבלים את סיפורי התורה כאמת היסטורית אלא כאלגוריה, או כהסבר לנועד לשכנע את הקהל של אותם ימים בהתאם להבנתו של אותו קהל או בכל דרך אחרת שמאפשרת להם להפריד בין התחומים כדברי סטיבן גולד למשל. כך אנחנו מקבלים הסברים כמו "כל יום בסיפור הבריאה הוא כמה מיליוני שנה" או שהאבולוציה היא הכלי בו השי"ת מבצע את תוכניותיו הקוסמיות וכד'.

* אסטרולוגיה (הומיאופתיה לא שונה ממנה בעניין זה) כל כולה אינה אלא תיאוריה פסאודו מדעית ואם אתה מנסה לפרשן אותה בכלים אסטרונומיים או סטטיסטיים לא נשאר ממנה אפילו אבק אינטר-גלקטי דק.

* במרבית המקרים המאמין הגיע אליה בכוחות עצמו, לא דרך שטיפת המוח שקיבל בבית בגיל הרך בו השקפת העולם מתעצבת ומופנמת והופכת להיות חלק אינהרנטי מהאישיות.

* הדת זוכה להתייחסות חיובית מצד רבים מאד בחברה, מה שאומר שגם רופא חוזר בתשובה, שלא נהנה מהגנת הסעיף הקודם, לא נפסל אצלי מיידית (אבל אם אצטרך לבחור בין שני רופאים שכל מה שאני יודע עליהם הוא שאחד מהם הוא חוזר בתשובה אפנה לרופא השני‏1); אני מוכן לתת לו להנות מהספק שהוא "מצא" את הדת בגלל אותם חלקים שאינם קשורים למתודה המדעית, וגם לא היה צריך לשלם מחיר חברתי גבוה בגלל בחירתו - להיפך, בקרב חלקים ניכרים מהציבור הוא מקבל מדליה קטנה. אסטרולוג לא נהנה מהמעמד הזה כך שאמונותיו שלו היו חייבות לבעור בעצמותיו כדי שייצא איתן מהארון. אני לא יודע בדיוק מה זה אומר עליו, אבל זה מריח מספיק גרוע כדי שלא אניח דווקא בידיו את המפתחות לבריאות שלי.

* נסיון אישי: פגשתי בחיי כמה וכמה אנשים דתיים שאפשר לקרוא להם רציונליים בכל שטחי החיים מלבד הדת - כמה מהם נהגו אפילו לכתוב באייל - אבל לא נפגשתי באף אסטרולוג כזה (נכון שלא פגשתי הרבה פנים אל פנים אבל יצא לי להכיר כמה וירטואלית).
______________
1- הסדר הוא: 1. רופא חילוני. 2. רופא דתי מהבית. 3. רופא חוזר בתשובה. 4. רופא חוזר בתשובה שחי בארץ חילונית (צ'כיה למשל) 5. רופא שהוא גם הומיאופט.
713295
אנשים מאמינים באלוהים גם מהרבה סיבות ובהרבה מובנים שלא עומדים בסתירה לרציונאליות ולמדע. אני לא חושב שנתקלתי באף אחד שמאמין באסטרולוגיה ואפשר לומר את זה עליו. אולי יש כאלה, אבל אני מתאר לעצמי שהם לא טיפוסיים ולא עליהם חשבו עורכי הסקר ומרבית המשיבים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים